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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Geografy Tourism
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Geografy Tourism
Course ID number
2425-1-F7601M011
Course summary SYLLABUS
AGENDA

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi formativi

Il corso mira a fornire le competenze per leggere e interpretare il fenomeno turistico e i processi ad esso connessi alla luce di due oggetti fondamentali:

  • Il ruolo della geografia nella costruzione, comunicazione e rappresentazione delle regioni e località turistiche
  • L’impatto del turismo sulla geografia dei luoghi e delle regioni

A tale scopo verranno forniti strumenti interpretativi, concetti e modelli che aiuteranno gli studenti e le studentesse a muoversi tra le ricadute spaziali dei fenomeni turistici

Inoltre, il corso mira a far acquisire competenze e metodi che consentano agli studenti e alle studentesse di applicare questi concetti e modelli in casi concreti

Infine, il corso ha come obiettivo aiutare le studentesse e gli studenti a sviluppare una visione critica su alcuni concetti chiave della geografia del turismo contemporanea.

Contenuti sintetici

Di seguito si fornisce una lista sintetica, non esaustiva, dei temi principali che verranno affrontati:

  • Turismo sostenibile
  • Turismo e patrimonio
  • Impatto ambientale
  • Turismo e conflitti socio-spaziali
  • Turismo costiero e insulare
  • Integrazione tra turismo e altre attività umane
  • Immaginario turistico
  • Ciclo di vita delle località e delle regioni turistiche
  • Politiche turistiche
  • Turismo e colonialismo

Programma esteso

Il corso sarà diviso in tre parti

  1. Introduzione al lessico e ai concetti cardine della geografia umana in relazione agli studi turistici

  2. Discussione critica (durante lezioni interattive in presenza) di alcune concetti chiave della geografia del turismo (sostenibilità, patrimonio, impatto ambientale, integrazione tra turismo e altre attività umane, immaginario turistico, ciclo di vita delle località e delle regioni turistiche, politiche turistiche)

  3. Lettura di casi di due regioni chiave nello turismo internazionale contemporaneo: il bacino del Mediterraneo e l’Oceano Indiano.

Prerequisiti

Per rispondere alla preparazione eterogenea degli studenti al primo anno del corso magistrale, le prime lezioni saranno utilizzate come introduzione ad alcuni concetti e categorie fondamentali della geografia umana e dell’analisi spaziale

Metodi didattici

Durante le lezioni il docente alternerà:

- Introduzione e spiegazione di contenuti teorici

- Presentazione e discussione di casi specifici

- Lettura di documenti, report o testi scientifici

- Sessioni di discussione

Il corso seguirà la seguente organizzazione:
16 lezioni da due ore in presenza, in modalità erogativa
5 lezioni da due ore in presenza, in modalità interattiva

Ricevimento (su prenotazione), lunedì alle 10,30, stanza 4147, U6

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale (COLLOQUIO SUGLI ARGOMENTI SVOLTI A LEZIONE E SUI TESTI DI ESAME)
L'esame mira a verificare le seguenti competenze specifiche e trasversali:

  • conoscenza dei temi del corso
  • capacità di esposizione orale
  • capacità di usare la letteratura scientifica sul tema
  • capacità di legare casi di studio ai temi sviluppati nel corso

Il voto finale tiene in considerazione tutte le 4 competenze sopra-citate

Testi di riferimento

  • dell'Agnese E. (2018), Bon Voyage, per una geografia critica del turismo, UTET, Torino
  • due articoli caricati nella sezione "articoli" della pagina del corso (preparare una presentazione PPT dei contenuti di questi due paper).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Lingua di insegnamento

ITALIANO

Sustainable Development Goals

RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA
Export

Learning objectives

The course aims to provide the skills to read and interpret tourism in the light of two fundamental processes:

  • The role of geography in the construction, communication and representation of tourist regions and places
  • The impact of tourism on the geography of places and regions.

Students will be provided with interpretative tools, concepts and models to develop a spatial reading of tourism.

Furthermore, the course aims to acquire skills and methods that enable students to apply these concepts and models to case studies.

Finally, the course aims to help students develop a critical view of some key concepts in contemporary tourism geography.

Contents

The following is a concise, non-exhaustive list of the main topics that will be addressed:

  • Sustainable tourism
  • Tourism and heritage
  • Environmental impact
  • Tourism and socio-spatial conflicts
  • Coastal and island tourism
  • Integration between tourism and other human activities
  • Tourism imagery
  • Life cycle of tourist resorts and regions
  • Tourism policies
  • Tourism and colonialism

Detailed program

The course will be divided into three stages:

1. Introduction to the lexicon and core concepts of human geography and tourism studies

2. Critical discussion (during interactive classes) of some key concepts of tourism geography (sustainability, heritage, environmental impact, integration between tourism and other human activities, tourist imaginary, life cycle of tourist destination)

3. Case studies of two key regions in contemporary international tourism: the Mediterranean basin and the Indian Ocean

Prerequisites

To better fit with the heterogeneous background of first-year students, the course will start with a introductory lessons focusing on some fundamental concepts and categories of human geography and spatial analysis

Teaching methods

During the classes, the lecturer will alternate

- Introduction and explanation of theoretical content

- Presentation and discussion of specific cases

- Reading of documents, reports or scientific texts

The course will be organised as follows
16 lessons of two hours in presence, in delivery mode
5 two-hour lessons in interactive mode, in person

Teacher-student meeting: on Monday 10,30 am, room 4147, u6, please send a message to stefano.malatesta@unimib.it

Assessment methods

Oral (INTERVIEW ON THE TOPICS COVERED IN THE LECTURE AND BIBLIOGRAPHY)
The exam aims to assess the following specific and transversal competences:

  • knowledge of the course topics
  • oral presentation skills
  • ability to use the scientific literature (Tourism Studies)
  • ability to link case studies to the themes developed in the course

The final grade takes into account all 4 competences mentioned above

Textbooks and Reading Materials

  • dell'Agnese E. (2018), Bon Voyage, per una geografia critica del turismo, UTET, Torino
  • two of the papers included in the session "articoli" (ppt presentation)

Erasmus Student may present an english bibliography selected with the teacher (please contact: stefano.malatesta@unimib.it)

Semester

First Semester

Teaching language

ITALIAN

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
M-GGR/02
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SM
    Stefano Malatesta

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

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