Course Syllabus
Obiettivi formativi
Lo studente sarà in grado, utilizzando il corretto linguaggio disciplinare, di:
- rappresentare l’assetto di un sistema finanziario, e in particolare di quello italiano ed europeo, attraverso i principali indicatori di struttura
- definire le funzioni svolte dal sistema finanziario
- applicare la teoria dell’intermediazione all’operatività delle istituzioni finanziarie
- descrivere l’operatività degli intermediari finanziari attraverso l’analisi delle principali voci di bilancio
- descrivere l’operatività dei mercati attraverso l’analisi degli strumenti finanziari
- inquadrare la regolamentazione e la vigilanza del sistema finanziario europe
Contenuti sintetici
Il corso si propone di analizzare l’architettura e il funzionamento dei sistemi finanziari, con un focus su quello italiano ed europeo. Il corso inquadra il ruolo dei contratti finanziari e delle istituzioni finanziarie nell'ambito dei sistemi economici; approfondisce le funzioni delle istituzioni finanziarie (intermediari e mercati finanziari), l’attività e l’operatività delle diverse forme di intermediazione (mercato, banche, società finanziarie, imprese di investimento, assicurazioni) nonché il ruolo della regolamentazione e della vigilanza sul sistema finanziario. Infine, il corso approfondisce le caratteristiche economiche e tecniche dei principali strumenti e servizi indirizzati a soddisfare i bisogni finanziari delle famiglie
Programma esteso
1. La struttura del sistema finanziario
2. Mercati e intermediari finanziari: funzioni
3. I mercati finanziari (monetario, obbligazionario, azionario, dei cambi e dei derivati)
4. Gli intermediari finanziari (banche, assicurazioni, società finanziarie, intermediari mobiliari)
5. Gli investitori istituzionali
6. Asimmetrie informative: adverse selection e moral hazard
7. La banca centrale e la politica monetaria
8. La regolamentazione del sistema finanziario
- Le crisi finanziarie
Prerequisiti
Superamento dell'esame di Economia aziendale (I anno)
Inoltre, lo studente frequenta, nello stesso anno, alcuni insegnamenti importanti per la comprensione dei contenuti di questo corso, in particolare: matematica finanziaria, contabilità e bilancio e macroeconomia. Il superamento di detti esami è fortemente consigliato
Metodi didattici
L’insegnamento è erogato in modalità Blended Learning e prevede:
• 28 ore di lezione frontale,
• 35 ore di attività autonoma da svolgere sulla base del materiale fornito online sulla piattaforma (Video lezioni/ video/ Letture ad hoc/siti web, utilizzo di financial database)
Nel periodo di erogazione del corso, a tutti gli studenti, è proposta la partecipazione, durante le lezioni in presenza, a specifiche attività da svolgere in gruppo (case studies)
Modalità di verifica dell'apprendimento
Durante il periodo di erogazione dell'insegnamento la verifica dell’apprendimento avviene per gradi:
- Visione di videolezioni e materiale online proposto
- Svolgimento di test di autoapprendimento
- Svolgimento e consegna di case studies proposti durante le lezioni e a casa (lavori di gruppo)
- Test di fine corso svolto in laboratorio informatico e strutturato con 10 domande chiuse (multiple choice) e 2 domande aperte. Le domande chiuse saranno prese casualmente dal database di domande proposte settimanalmente per la verifica dell’apprendimento in itinere.
La valutazione finale sarà così composta:
- 30% votazione sui casi svolti
- 70% test finale
Durante gli appelli ufficiali, la verifica dell'apprendimento è svolta attraverso un esame scritto
Esame scritto: 10 domande a scelta multipla + 2 domande aperte
Scala di valutazione:
–0-3 punti domande scelta multipla
–15-30 domande aperte (12 alla risposta assente)
Sarà possibile, su richiesta dello studente, sostenere anche un esame orale, oltre a quello scritto, sul materiale didattico dell’insegnamento
Testi di riferimento
Mishkin, Eakins, Beccalli Istituzioni e Mercati Finanziari, Pearson, 2019
Periodo di erogazione dell'insegnamento
II semestre
Lingua di insegnamento
Italiano
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The student will be able, using the correct disciplinary language, to:
- represent the structure of a financial system (Italian and European, in particular) through the main structure indicators
- define the functions performed by the financial system
- apply the theory of intermediation to the operation of financial institutions
- describe the operations of financial intermediaries through the analysis of the main financial statement items
- describe the operation of the markets through the analysis of financial instruments
- frame the regulation and supervision of the European financial system
Contents
The course aims at analyzing the architecture and operation of financial systems, with an emphasis on the functioning of the Italian and European systems. The course addresses the role of financial contracts and financial institutions in the context of economic systems; it explores the functions of financial institutions (intermediaries and financial markets), the activities of the different forms of intermediation (markets, banks, finance companies, investment banks, insurance companies) as well as the role of regulation and supervision on the financial system. Finally, the course explores the economic and technical characteristics of the main financial instruments and services available to meet the needs of households
Detailed program
1. The structure of financial system
2. Markets and financial intermediaries: functions
3. Financial markets (monetary market, bond market, stock market, foreign exchange market and derivative market)
4. Financial intermediaries: banks, insurance companies, financial companies, securities firms)
5. Institutional Investors
6. Asymmetric information: adverse selection and moral hazard
7. The Central Bank and the monetary policy
8. The regulation of financial system
- The financial crisis
Prerequisites
Passing the exam of Economia Aziendale (I year)
Furthermore, in the same year, the student attends some important lessons for understanding the contents of this course, in particular: financial mathematics, accounting and financial statements and macroeconomics. Passing these exams is strongly recommended
Teaching methods
The course is delivered in Blended Learning mode and includes:
28 hours of lectures,
35 hours of independent activity to be carried out on the basis of the material provided online on the platform (Video lessons/ videos/ Ad hoc readings/websites, use of financial databases)
During the course period, all students are offered to participate, during face-to-face lessons, in specific activities to be carried out in groups (case studies)
Assessment methods
During the course period, the assessment of learning takes place in stages:
- Watching video lessons and proposed online material
- Conducting self-paced tests
- Carrying out and delivering case studies proposed during the lessons and at home (group work) 4
- End-of-course test carried out in a computer lab and structured with 10 closed questions (multiple choice) and 2 open questions. Closed questions will be taken randomly from the database of questions proposed weekly to assess ongoing learning.
The final evaluation will be composed as follows:
- 30% vote on cases carried out
- 70% final test
During the official exams, the assessment of learning is carried out through a written exam Written exam:
10 multiple-choice questions + 2 open-ended questions
Grading scale: –0-3 points multiple choice questions –15-30 open-ended questions (12 with no answer).
It will be possible, at the student's request, to also take an oral exam, in addition to the written one, on the teaching material of the course
Textbooks and Reading Materials
Mishkin, Eakins, Beccalli Istituzioni e Mercati Finanziari, Pearson, 2019
or the English version, Mishkin, Eakins, Institutions and Financial Markets, Pearson
Semester
Second semester
Teaching language
Italian
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Alessia Pedrazzoli
-
Monica Rossolini