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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Economico-Aziendali [F7703M - F7701M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Mathematics for Business Management
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Mathematics for Business Management
Course ID number
2425-1-F7701M132-F7701M132-2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Quantitative Methods for Management

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Il corso si propone di fornire agli studenti la capacità di utilizzare gli strumenti matematici per affrontare e risolvere problemi decisionali , in modo da sviluppare nello studente la capacità di proporre soluzioni efficaci ai problemi di natura gestionale e aziendale.

Contenuti sintetici

Nel corso vengono studiati alcuni modelli matematici utili a formalizzare e risolvere problemi decisionali e gestionali in ambito aziendale.

Nella prima parte vengono introdotti i modelli classici di programmazione lineare e di programmazione intera. Tali modelli vengono quindi applicati per risolvere tipici problemi di management quali la massimizzazione del profitto o la minimizzazione del costo. Nella seconda parte vengono studiati alcuni modelli di ottimizzazione su reti.

Programma esteso

Introduzione ai problemi decisionali e alla modellistica matematica.

Programmazione Lineare: risoluzione grafica in due variabili, teoria della dualità, analisi di sensitività, metodo del simplesso.

Programmazione Lineare Intera: tecniche risolutive più semplici. Tecnica del Branch and bound, piani di taglio. Knapsack binario.

Applicazioni della PL e della PLI alla gestione aziendale.

L’utilizzo di Excel per la risoluzione dei problemi di PL e PLI.

Ottimizzazione su reti: grafi e digrafi, alberi, problemi di cammino minimo, reti di flusso, problemi di flusso a costo minimo. Algoritmi greedy. Misure di centralità sulle reti.

Applicazioni alla gestione aziendale.

Prerequisiti

Conoscenze matematiche di base acquisite nei i corsi di una qualsiasi laurea triennale in ambito economico

Metodi didattici

La didattica si articola in lezioni, supportate da incontri di tutoraggio in preparazione all'esame.
In particolare, la didattica sarà erogata in presenza.
Le lezioni di svolgeranno in parte sotto forma di didattica erogativa. Il 10% delle ore complessive erogate si svolgerà in forma interattiva (verifiche della comprensione degli argomenti trattati e proposta di esercizi interattivi).

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame si svolge in forma scritta e valuta la correttezza formale dei passaggi, l'adeguatezza del linguaggio matematico adottato, le
competenze e le conoscenze acquisite durante il corso.
La prova prevede:
Una parte costituita da domande a risposta chiusa per la verifica estensiva del programma d'esame
Una parte costituita da domande aperte su tutti gli argomenti trattati nel corso. Le domande saranno sia teoriche, per la verifica estensiva del programma d'esame, che esercizi.
Una parte dell'esame prevede la formulazione di un problema di decisione che andrà risolto utilizzando excel, ai fini di appurare le competenze di problem solving disciplinare.
Non sono previste prove in itinere.

Testi di riferimento

L. Bellenzier, R. Grassi, S. Stefani, A. Torriero, Metodi quantitativi per il management, Esculapio Editore, Bologna, 2012

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Il corso è erogato nel primo semestre.

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

Aim of this course is to study the application of mathematical models to decision problems in business and industry. Learning objective is to enable students to use this knowledge in order to manage and solve problems.

Contents

The course aims at studying some mathematical models, useful for formalizing and solving decisional and managerial problems in the business environment.

The first part the classical models of linear programming and integer programming are studied. Then these models are applied to solve typical management problems such as profit maximization or cost minimization. In the second part some optimization models on networks are studied.

Detailed program

Decisional problems and mathematical models: an overview.

Basic of Linear Programming: graphical solution, duality, sensitivity analysis, simplex method.

Basic of Integer Programming; general solution, Branch and bound method.

Application of linear and integer programming to business problems.

Network Optimization, Graphs, digraphs, trees. Minimum path problems, flow on networks. Greedy algorithms. Centrality measures.

Applications to business problems.

Prerequisites

Basics maths from courses in any bachelor's degree in economics

Teaching methods

Lectures in presence, with tutoring sessions in preparation for the final exam.
Lectures will take place in the traditional form. A small part (approximately 10%) of the teaching will be interactive lessons (comprehension of the topics, interactive exercises).

Assessment methods

The written exam evaluates the knowledge of the mathematical formal language, the proficency and competencies
gained during the course.
It consists of:
closed questions for extensive testing of the exam program.
open questions on all topics covered in the course. The questions will be theoretical, for extensive testing of the exam program and exercises.
A part of the exam consists of formulate a decision problem then solve it using excel, for the purpose of establishing the disciplinary problem solving skills.
There are no intermediate tests.

Textbooks and Reading Materials

L. Bellenzier, R. Grassi, S. Stefani, A. Torriero, Metodi quantitativi per il management, Esculapio Editore, Bologna, 2012

Semester

First Term

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
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Key information

Field of research
SECS-S/06
ECTS
5
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Rosanna Grassi
    Rosanna Grassi
  • Tutor

  • Marco Bacchi
    Marco Bacchi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

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