Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Economico-Aziendali [F7703M - F7701M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Statistical Methods for Management
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Statistical Methods for Management
Course ID number
2425-1-F7701M132-F7701M132-1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Quantitative Methods for Management

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di presentare alcuni metodi statistici sovente utilizzati nell’analisi (esplorativa) dei dati multivariati.

Conoscenza e capacità di comprensione: le lezioni teoriche permetteranno allo studente di conoscere e conprendere il significato delle tecniche di statistica multivariata in programma nel corso.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate: e, sulla base della teoria, saranno presentati e interpretati diversi case studies per far conoscere e comprendere allo studente la rilevanza applicativa delle tecniche statistiche presentate.

Autonomia di giudizio: il commento accurato dell'output ottenuto su svariati data-sets permetterà allo studente di acquisire autonomia di giudizio nel valutare la rilevanza informativa e conoscitiva ai fini delle possibili decisioni in merito al problema trattato.

Capacità di apprendere; data la variertà di analisi presentate durante il corso, sarà possibile allo studente di acquisire, tramite l'apprendimento, la necessaria expertise nell'analizzare i dati.

Abilità comunicative: mediante la modalità della prova d'esame, lo studente sarà in grado di scrivere un report scientifico in modo comunicativo ed efficace.

Contenuti sintetici

Metodologie di statistica multivariata

Programma esteso

· Regressione Multipla

· Analisi delle componenti principali

· Analisi dei gruppi

· Analisi delle corrispondenze

· Analisi discriminante

Prerequisiti

Elementi di inferenza asintotica e di statistica descrittiva

Metodi didattici

35 ore di lezioni teoriche frontali, di cui 25 ore di natura erogativa (presentazione della teoria statistico-matematica) e 10 di natura interattiva, 5 cfu.
La parte di didattica interattiva consite nella discussione interattiva in aula su case stdies, articoli scientifici e applicazioni di analisi multivariata di livello avanzato.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Report scientifico scritto redatto in INGLESE o in ITALIANO, sulla produzione, in software SPSS, dell'output e suo commento dettagliato dell'applicazione di una o più tecniche presentate nel corso su un dataset concordato con il docente. Superata tale prova, è previsto un colloquio orale sulla parte di teoria.

Si fa riferimento al seguente modello di prova presente nelle linee guida alla composizione del sullabus:

Il report, sarà redatto presupponendo nel lettore la conoscenza della teoria, secondo il seguente schema:

  1. presentazione del data-set
  2. discussione ragionata dell'output principale, in riferimento alle tecniche multivariate in programma
  3. Conclusioni di natura scientifica dell'analisi

La valutazione riguarderà:

  • la completezza del lavoro, in base agli steps del pdf "linee guida per la stesura del report"
  • l'accuratezzza dell'estrazione dell'informazione e il grado di scientificità delle conclusioni raggiunte.

Testi di riferimento

Materiale disponibile in piattaform a e-learning

In alternativa, in lingua inglese:

- G. Chow, ECONOMETRICS, Mc-Graw Hill,

chapter on "general linear regression", only

- W. Hardle, L. Simar APPLIED MULTIVARIATE STATISTICAL ANALYSIS, Method & Data Tecnologies ed.

chapters 11, 13, 14, 15, 22 (in 2019-20 edition)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims to present to students the statistical methods, that are typically applied to multivariate data.

Knowledge and understanding: the theoretic lectures will make the student to know and understand the meaning of multivariate statistical tecniques in program.

Applying knowledge and understanding: basing on the theory, several case studies will be presented and carefully interpreted to make the student to understand the applicative relevance of the statistical topics in program.

Making judgements: the careful comment of the generated output about several data-sets will allow the student to make judgements, by evaluating the informative relevance and the knowlege in making decisions concerning the threated problems.

Communication skills: cause the choosen way of the evaluation in exam, the student will be able to write a scientific report in communictive and clear way.

Learning skills: cause of the several statistical analyses prented in the corse, the student will acquire, through learning, the necessary expertise in analyzing the data.

Contents

Multivariate statistical data analysis

Detailed program

· Multiple linear Regression

· Principal Components Analysis

· Cluster Analysis

· Correspondences Analysis

· Dicriminant Analysis

Prerequisites

Elements of asymptotic inference and descriptive statistics

Teaching methods

35 hours of theoretical lectures, 5 cfu, in physical presence. 25 hours in erogative way ( theotetical lectures abuout the topics of the program), and 10 in interactive way, which constist of showing and carefully commenting, in classroom in deep and interactive way several case studies, scientific papers, and nontrivial data analyses.

Assessment methods

A paper (report), written in ENGLISH or in ITALIANO on an application on a data set of one or two tools presented in the course, by producing, in SPSS softwre, the output and developing a punctual comment on it. Then, the student will have a theoretical talk about the course program.

Following the guidelines in this syllabus, the exam consists of a CASE ANALYSIS, the description of a real situation or example of which the connection among different elements are discussed and analyzed with respect to one or more technical paradigms.

The scientific report will be written, as the reander already knows the statistical theoretic topic, according to the following steps:

  1. introduction and presentation of the data-set
  2. careful discussion the main output generated by the multivariate tecniques employed in the program
  3. Scientific conclusions of the analysis.

The evaluation will concern:

  • the compleetness of the work, basing on the steps in pdf "linee guida per la stesura del report"
  • the accuracy in extracting the whole possible statistical information and the degree of scientificity of the obtained conclusions.

Textbooks and Reading Materials

In italian:

Slides in e-learning website

In english:

- G. Chow, ECONOMETRICS, Mc Graw Hill,

chapter on "general linear regression", only

- W. Hardle, L. Simar APPLIED MULTIVARIATE STATISTICAL ANALYSIS, Method & Data Tecnologies ed.

chapters 11, 13, 14, 15, 22 (in 2019-20 edition)

Semester

Second Semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/01
ECTS
5
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Zini
    Alessandro Zini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics