Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Statistica e Gestione delle Informazioni [E4104B - E4102B]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Introduction To Computer Science (blended)
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Introduction To Computer Science (blended)
Course ID number
2425-1-E4102B067
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso introdurrà concetti di base riguardanti: l’architettura dei computer, l’hardware, il software, i sistemi operativi, il processo di sviluppo del software ed il passaggio dai dati all'informazione.
Il corso si focalizzerà sulla costruzione di programmi per l’accesso ai dati, per la manipolazione dell’informazione e la sua rappresentazione.
Al termine di questo corso, gli studenti saranno in grado di risolvere i problemi utilizzando un linguaggio di programmazione e gli strumenti di elaborazione automatica delle informazioni.

Contenuti sintetici

  • Elaborazione dell’informazione
  • Hardware/Software
  • Sistemi operativi
  • Linguaggi di programmazione
  • Programmazione: linguaggio python:
  • Variabili, istruzioni condizionali, cicli
  • Strutture dati complesse
  • File
  • Procedure e funzioni
  • Librerie

Dal dato all'informazione:

  • dati semistrutturati e strutturati
  • tabelle e loro manipolazione
  • rappresentazione grafica del dato

Programma esteso

  • Elaborazione delle informazioni
  • Cenni di Hardware/Software
  • Sistemi Operativi
  • Command Line Interface e Graphic User Interface
  • Cenni di File System
  • Differenze tra File System Unix e File System Windows
  • Paradigmi di programmazione
  • Introduzione agli algoritmi
  • Dagli algoritmi alla programmazione
  • Linguaggi di programmazione (Interprete e compilatore)
  • Programmazione in Python
    • Ambienti di esecuzione e sviluppo per Python
    • Struttura di un file sorgente
    • Istruzioni
    • Variabili
    • Logica booleana
    • Istruzioni condizionali
    • Input Output
    • Funzioni
    • Parametri formali e parametri attuali
    • Moduli,Package, Package Manager
    • Strutture dati complesse (tuple, liste, dizionari)
    • Strutture dati complesse e iteratori
    • File
    • Trattamento dei file di testo
    • Rappresentazione dell'informazione
  • Focus on data:
    • Uso delle lilierie per la manipolazione delle tabelle
    • Uso delle librerie per la visualizzazione delle informazioni

Prerequisiti

Nessun prerequisito formale richiesto.

Metodi didattici

Lezione frontale
Didattica in Blended E-Learning (video, quiz per fissare i contenuti, esercizi di autovalutazione)
Esercitazioni in laboratorio
Simulazioni d’esame (per permettere allo studente di prendere confidenza con la piattaforma d’esame e la propria preparazione)

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’appello consiste in una prova scritta all’elaboratore che richiede la risoluzione di esercizi tramite lo sviluppo di un programma in Python. La natura dell'esame scritto permette di verificare le conoscenze specifiche dello studente e la sua capacità di costruire un percorso logico per affrontare e risolvere un problema.

Orale facoltativo (su richiesta del docente o dello studente se sufficiente). L’orale può comportare sia l’aumento che la diminuzione della valutazione della prova scritta.

Testi di riferimento

Le slide, gli esercizi ed in generale tutto il materiale presentato a lezione sarà pubblicato su questo sito web.

Libri:
* Deitel, Introduzione a Python. Per l'informatica e la data science, Pearson. More details here
* T. Gaddis, Introduzione a Python. Pearson. Maggiori informazioni qua.
* A. Downey, J. Elkner, C. Meyers. “Pensare da informatico, Imparare con Python”, traduzione italiana di “How to Think Like a Computer Scientist”, Green Tea Press, Wellesley, Massachusetts. EBook disponibile in rete (basta effettuare una ricerca su google). Alcuni link: formato pdf, formato html.

Le slide presentate a lezione saranno rese disponibili presso questo sito
Durante il corso potrà essere indicato del materiale aggiuntivo

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course will introduce basic concepts on the architecture of computers, hardware, software, operating systems, software development and the path from data to information.
The course will focus on the development of programs to access data, to manipulate the information and to represent it.
On completion of this course, students will be able to solve problems using a programming language and computing tools.

Contents

  • Information elaboration
  • Hardware/Software
  • Operating Systems
  • Programming: the python language
  • Variables, Conditional Instructions, Loops
  • Complex Data Structures
  • Files
  • Functions and Procedures
  • Libraries

Focus on data:

  • semistructured and structered data
  • tables and their manipulation
  • data visualization

Detailed program

  • Elaboration of the information
  • Sketches of Hardware/Software
  • Operating Systems
  • Command Line Interface e Graphic User Interface
  • Sketch of the File System
  • The Unix File System and the Widows File System
  • Programming paradigms
  • Introduction to algorithms
  • From algorithms to programs
  • Programming languages (interpreter/compiler)
  • Programming in Python
    • Structure of a source file
    • Instructions
    • Variables
    • Boolean logic
    • Design and execution environments for Python
    • Conditional instructions
    • Input Output
    • Functions
    • Actual and formal parameters
    • Modules, Packages and Packages Manager
    • Complex data structures (tuples, lists, dictionaries)
    • Complex data structures and iterators
    • File
    • Working with textual files
    • Information representation
  • Focus on Data:
    • Libraries to manipulates tabular data
    • Libraries to visualize data

Prerequisites

None

Teaching methods

Frontal lecture
Blended E-Learning (videos, tests to fix the contents, auto-evaluation tests)
Hands-on session in a computer science laboratory
Final test simulation (to introduce the student to the test platform and help him to gain knowledge about his/her preparation level)

Assessment methods

The examination consists of a written part held in a computer lab. The examination requires to solve exercises by means of a program developed in Python. The nature of the written test allows to verify the specific knowledge of the student, together with its ability to build a logic path to tackle and solve a problem.

Facultative Optional oral exam (on request of the teacher or of the students). The oral exam can both increase or decrease the overall evaluation.

Textbooks and Reading Materials

  • All the material presented during the lectures will be published on this web site.
  • Books:
    • Deitel, Introduzione a Python. Per l'informatica e la data science, Pearson. More details here
    • T. Gaddis, Introduzione a Python. Pearson. More details here.
    • A. Downey, J. Elkner, C. Meyers. “Pensare da informatico, Imparare con Python”, is the italian version of “How to Think Like a Computer Scientist”, Green Tea Press, Wellesley, Massachusetts. The EBook can be easily retrived form the web. Some links: pdf format, html format.

Semester

I semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
ING-INF/05
ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
68
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MD
    Marzia Di Filippo
  • Dario Pescini
    Dario Pescini
  • Assistant

  • Remo Ponti
    Remo Ponti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics