Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Biostatistica [F8205B - F8203B]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Statistical Models and Bayesian Inference
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Statistical Models and Bayesian Inference
Course ID number
2425-2-F8203B042
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Statistical Models II Course ID number 2425-2-F8203B042-F8203B013M
Course summary SYLLABUS
Course full name Bayesian Inference Course ID number 2425-2-F8203B042-F8203B042M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’insegnamento si articola in due moduli che rientrano nell’ambito delle scienze statistiche, dell’informatica e delle scienze sociali, con l’obiettivo comune di fornire agli studenti conoscenze teoriche e competenze pratiche per l’analisi statistica avanzata, con particolare attenzione alla riproducibilità e replicabilità delle analisi e alla comunicazione efficace dei risultati.
Il primo modulo introduce gli studenti agli approcci inferenziali classici, tra cui il bootstrap, i modelli lineari generalizzati, i modelli a miscuglio e i modelli predittivi. Le attività didattiche prevedono l’uso del software R in ambiente RMarkdown per condurre analisi statistiche su dati reali e simulati, permettendo allo studente di sviluppare autonomia nel ragionamento statistico, capacità di problem solving e competenze nella comunicazione scritta dei risultati.
Il secondo modulo approfondisce l’approccio Bayesiano all’inferenza statistica, integrandolo con i metodi classici presentati nel primo modulo. Lo studente viene introdotto ai modelli Bayesiani, ai metodi computazionali (MCMC) e all’uso di strumenti software quali R e SAS per la stima e la valutazione dei modelli. Anche in questo modulo viene mantenuta un’attenzione particolare alla riproducibilità del lavoro e alla produzione di documenti integrati che illustrino in modo chiaro codice, analisi e interpretazione dei risultati.
Per la descrizione dettagliata del programma si rimanda al syllabus pubblicato nella pagina del rispettivo insegnamento.
L’insegnamento nel suo complesso consente allo studente di acquisire solide basi teoriche e capacità operative per affrontare problemi di analisi statistica in ambiti applicativi quali la biostatistica, l’epidemiologia, la genetica e la salute pubblica. Al termine del percorso, grazie al materiale fornito e all’approccio orientato alla pratica e alla comunicazione, lo studente sarà in grado di proseguire in modo autonomo nell’approfondimento della disciplina e di applicarne le conoscenze nei diversi contesti professionali.

Contenuti sintetici

Programma esteso

Prerequisiti

Metodi didattici

Modalità di verifica dell'apprendimento

Testi di riferimento

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Lingua di insegnamento

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course is structured into two modules that fall within the fields of statistical sciences, computer science, and social sciences, with the shared goal of providing students with both theoretical knowledge and practical skills for advanced statistical analysis, with particular attention to the reproducibility and replicability of analyses and the effective communication of results.
The first module introduces students to classical inferential approaches, including bootstrap methods, generalized linear models, mixture models, and predictive models. The teaching activities involve the use of R software within the RMarkdown environment to carry out statistical analyses on real and simulated data, enabling students to develop autonomy in statistical reasoning, problem-solving skills, and written communication competencies.
The second module focuses on the Bayesian approach to statistical inference, integrating it with the classical methods presented in the first module. Students are introduced to Bayesian models, computational methods (MCMC), and the use of software tools such as R and SAS for model estimation and evaluation. This module also emphasizes reproducibility and the creation of integrated documents that clearly present code, analyses, and interpretation of results.
For a detailed description of the program, please refer to the syllabus published on the course webpage.
Overall, the course enables students to acquire a solid theoretical foundation and practical abilities to address statistical analysis problems in applied fields such as biostatistics, epidemiology, genetics, and public health. By the end of the course, thanks to the provided materials and the practice- and communication-oriented approach, students will be able to independently deepen their understanding of the subject and apply their knowledge in various professional contexts.

Contents

Detailed program

Prerequisites

Teaching methods

Assessment methods

Textbooks and Reading Materials

Semester

Teaching language

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

ECTS
12
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics