Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Biostatistica [F8205B - F8203B]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Healthcare Statistical Evaluation
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Healthcare Statistical Evaluation
Course ID number
2425-1-F8203B046
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L'obiettivo del corso riguarda la descrizione dei modelli dei sistemi sanitari e la valutazione statistica in questo settore, con particolare riferimento al caso italiano. Il corso si propone di illustrare le metodologie statistiche adeguate, che riguardano modelli di regressione semplice e multilevel, nonché metodologie per l’analisi dell'impatto causale delle politiche sanitarie. A conclusione del corso lo studente sarà in grado di conoscere le modalità di organizzazione dei sistemi sanitari, conoscere ed utilizzare le metodologie statistiche per la valutazione e sinsteizzare i risultati di una valutazione.

Contenuti sintetici

  • I modelli di governance dei sistemi sanitari e le esperienze di valutazione
  • La valutazione della qualità dei sistemi sanitari rispetto all'efficacia.
  • La valutazione delle politiche sanitarie
  • Applicazioni pratiche della valutazione attraverso il software STATA

Programma esteso

L'obiettivo del corso consiste nel descrivere i principali ambiti di valutazione dei sistemi sanitari, con riferimento alle principali esperienze in essere in ambito nazionale, ma senza tralasciare i casi internazionali. Il corso si propone di illustrare le metodologie statistiche adeguate, che riguardano modelli di regressione semplice e multilevel, nonché metodologie per l’analisi delle politiche sanitarie con particolare riferimento alle tecniche econometriche di impact evaluation. Durante il corso verrà affrontato il tema della rappresentazione grafica degli esiti delle valutazioni. Lo studente dovrà acquisire i concetti riguardanti i sistemi sanitari e la loro valutazione, le strategie statitiche adeguate e la capacità di elaborazione attraverso l'utilizzo di opportuni software statistici.

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Lezioni frontali teoriche dove vengono presentati gli argomenti del corso con la descrizione degli elementi di politica ed economia sanitaria e le metodologie statistiche per la valutazione. Sono previste lezioni in laboratorio dove si apprende l'utilizzo del software STATA per l'applicazione in ambito di valutazione sanitaria.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale dove verrà verificato l'apprendimento sia della parte teorica della parte applicata. Si tratta di una prova composta da domande relative alla parte teorica del corso e alla pratica che consiste nella discussione di un elaborato prodotto dagli studenti e dalla discussione di un paper scientifico. Gli studenti non frequentanti dovranno contattare il docente per definire la modalità d'esame.

Testi di riferimento

  • Slides presentate durante le lezioni
  • Snijders, Tom A.B., and Bosker, Roel J.Multilevel Analysis: An Introduction to Basic and Advanced Multilevel Modeling, second edition. London etc.: Sage Publishers, 2012.
  • Angrist, J. D., & Pischke, J. S. (2009). Mostly harmless econometrics: An empiricist's companion. Princeton university press.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre - 4 ciclo

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

The objective of the course concerns the description of health systems models and statistical evaluation in this field, with particular reference to the Italian case. The course aims at illustrating the appropriate statistical methodologies, covering simple and multilevel regression models, as well as methodologies for analysing the causal impact of health policies. At the end of the course the student will be able to know how health systems are organised, to know and use statistical methodologies for evaluation and to synthesise the results of an evaluation.

Contents

• The governance models of the healthcare systems and the evaluation experiences

• The quality evaluation of the healthcare systems.

• The policies evaluation in the health sector.

•Practical applications of the evaluation through the STATA software.

Detailed program

The aim of the course is to describe the main areas of health system evaluation, with reference to the main experiences in the national context, but without neglecting international cases. The course aims to illustrate the appropriate statistical methodologies, covering simple and multilevel regression models, as well as methodologies for the analysis of health policies with particular reference to econometric impact evaluation techniques. The graphical representation of evaluation outcomes will be addressed during the course. The student will acquire the concepts concerning health systems and their evaluation, appropriate statistical strategies and the ability to process them using appropriate statistical software.

Prerequisites

None

Teaching methods

Theoretical lectures where the course topics are illustrated with a description of the elements of health policy and economics and statistical methodologies for evaluation. Some lectures are provided in lab where the use of the STATA software for application in the field of health evaluation is learnt.

Assessment methods

Oral examination where learning of both the theoretical part and the applied part will be tested. This is a test consisting of questions relating to the theoretical part of the course and the practical part consisting of the discussion of a paper produced by the students and the discussion of a scientific paper. Non-attending students must contact the teacher to define the exam format.

Textbooks and Reading Materials

  • Slides presented during the lectures
  • Snijders, Tom A.B., and Bosker, Roel J.Multilevel Analysis: An Introduction to Basic and Advanced Multilevel Modeling, second edition. London etc.: Sage Publishers, 2012.
  • Angrist, J. D., & Pischke, J. S. (2009). Mostly harmless econometrics: An empiricist's companion. Princeton university press.

Semester

Second term - 4 cycle

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/05
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Optional
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PB
    Paolo Berta

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics