Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Audiovisual Communication
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Audiovisual Communication
Course ID number
2425-2-E2004P019
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

1: Studio delle modalità mediante le quali si attua la comunicazione.

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • La comunicazione attraverso il supporto audiovisivo
  • Tecniche di produzione audiovisiva
  • Tipi di comunicazione audiovisiva

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Saper usare il linguaggio tecnico
  • Saper valutare la fattibilità di una produzione audiovisiva
  • Saper realizzare un prodotto audiovisivo comunicativo

Contenuti sintetici

Uno specifico linguaggio audiovisivo può influenzare in maniera sostanziale ogni progetto: dal giornalismo alla
comunicazione. Durante il corso si prenderà confidenza con le fasi di preproduzione, produzione e post produzione
di un progetto video e le scelte (di stile e contenuto) che comportano.

Saranno inoltre analizzati i principali trend della video-informazione e del video-marketing, individuando – nel caso
di servizi giornalistici – l’aderenza a particolari modelli di business delle testate, e – nel caso di video dedicati al
marketing, le scelte in termini di comunicazione.

Verranno sperimentate in aula tecniche di ripresa e di montaggio video fino ad arrivare alla costruzione di un
progetto simulato in aula.

Programma esteso

  1. Leggere una scena: la grammatica e il linguaggio del video.
  2. Video-giornalismo e Brand journalism
  3. La progettazione di un contenuto video
  4. Tecniche di ripresa
  5. Descrivere una scena: le regole del montaggio video
  6. Tecniche di video-editing
  7. Esportazione del video e ottimizzazione per i canali Social

Prerequisiti

Non sono richiesti prerequisiti specifici. Il corso affronta le tecniche di ripresa e montaggio dalle basi.

Metodi didattici

Discussioni in classe, con proiezione e commento di case history specifiche. Attività pratica singola e di gruppo:
utilizzo di attrezzatura di ripresa video, apprendimento delle principali fasi di post-produzione video attraverso l’uso
del software di video-editing Adobe Premiere Pro.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Verrà valutato un elaborato singolo o di gruppo realizzato in aula. È richiesta la partecipazione attiva ad almeno il
75% delle lezioni.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning area

1: Study of the means by which communication takes place.

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Communication through audiovisual means
  • Techniques of audiovisual production
  • Types of audiovisual communication

Applying knowledge and understanding

  • Mastering the technical language
  • Ability to evaluate the feasibility of an audiovisual production
  • Ability to create an audiovisual product with communicative purposes

Contents

A specific audiovisual language can significantly influence any project, from journalism to communication. During the course, students will become familiar with the phases of pre-production, production, and post-production of a video project, along with the stylistic and content choices these entail.

In addition, the course will analyze the main trends in video journalism and video marketing, identifying — in the case of journalistic services — the alignment with specific business models of the media outlets, and — in the case of marketing videos — the choices made in terms of communication.

Video recording and editing techniques will be practiced in the classroom, culminating in the creation of a simulated project.

Detailed program

  1. Reading a Scene: The Grammar and Language of Video
  2. Video Journalism and Brand Journalism
  3. Designing Video Content
  4. Filming Techniques
  5. Describing a Scene: The Rules of Video Editing
  6. Video Editing Techniques
  7. Video Exporting and Optimization for Social Media Channels

Prerequisites

No specific prerequisites are required. The course covers filming and editing techniques starting from the basics.

Teaching methods

Class discussions, featuring the projection and analysis of specific case studies. Practical individual and group activities: use of video recording equipment, learning the main phases of video post-production through the use of the Adobe Premiere Pro video-editing software.

Assessment methods

An individual or group project completed in class will be evaluated. Active participation in at least 75% of the lessons is required.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information regarding the teaching materials will be published on the e-learning page associated with the course.

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Carlo Fumagalli
    Carlo Fumagalli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics