Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Clinical Interventions for Borderline Personality Organization in Addictive Disorders
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Clinical Interventions for Borderline Personality Organization in Addictive Disorders
Course ID number
2425-2-F5107P017
Course summary SYLLABUS
slides interventi su CT

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI VALUTAZIONE DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
• Temi generali e orientamenti teorici : addiction, organizzazioni di personalità
• Aspetti avanzati relativi alla diagnosi
• Aspetti relativi ai principi del trattamento compresa residenzialità in entarmbe le aree

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
• Acquisizione dei principi relativi all’inquadramento clinico e ai principi di trattamento
• Comprensione critica
• Le basi del lavoro clinico in residenzialità

Contenuti sintetici

Il corso mira a fare acquisire agli studenti competenze avanzate relative alla diagnosi clinica e alle
tematiche inerenti alle organizzazioni/disturbi di personalità e all'area dell'addiction; saranno inoltre approfonditi gli aspetti introduttivi alla comprensione e
al trattamento dei disturbi specifici con particolare riferimento ai modelli
contemporanei e alla integrazione fra approcci individuali e residenzialità.

Programma esteso

• inquadramento descrittivo (DSM-5) e clinico delle due aree; la doppia diagnosi
• Modelli teroici
• Dalla diagnosi al trattamento
• Residenzialità e comunità terapeutiche

Prerequisiti

Si assume che gli studenti abbiano competenze in ambito di Psicopatologia (criteri diagnostici DSM-5),
Psicologia Clinica e principali riferimenti teorici alla base della diagnosi psicodinamica- compresi cenni sui
modelli storici. Si invitano gli studenti che non avessero tali competenze a segnalare al docente (via mail o in
presenza) eventuali carenze, al fine di concordare una bibliografia di riferimento di base.

Metodi didattici

La didattica avrà una modalità erogativa con Lezioni frontali in presenza (indicativamente 70%) ed interattiva in presenza (indicativamente 30%) con discussione su materiali clinici, video, e approfondimenti relativi alla residenzialità.

Il materiale presentato in aula - se possibile - viene reso disponibile sul sito e-learning del corso

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame consiste in una prima prova scritta con 30 domande a scelta multipla; gli studenti che supereranno la
prova scritta (minimo 18 risposte corrette) avranno accesso a una prova orale. Entrambe le prove verteranno su
tutto il programma del corso; sono possibili anche domande su prerequisiti

Testi di riferimento

le indicazioni verranno fornite a inizio corso

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Models and Techniques for Evaluating Psychological Functioning

Learning objectives

Knowledge and Understanding
• General themes and theoretical orientations: addiction, personality organizations
• Advanced aspects of diagnosis
• Aspects related to treatment principles, including residential care in both areas

Ability to Apply Knowledge and Understanding
• Acquisition of principles related to clinical framing and treatment principles
• Critical understanding
• The basics of clinical work in residential care

Contents

The course aims to provide students with advanced skills in clinical diagnosis and issues related to personality organizations/disorders and the area of addiction. Additionally, it will cover introductory aspects of understanding and treating these specific disorders, with particular reference to contemporary models and the integration of individual approaches and residential care.

Detailed program

• Descriptive (DSM-5) and clinical framework of the two areas; dual diagnosis
• Theoretical models
• From diagnosis to treatment
• Residential care and therapeutic communities

Prerequisites

It is assumed that students have competencies in the field of Psychopathology (DSM-5 diagnostic criteria), Clinical Psychology, and the main theoretical references underlying psychodynamic diagnosis, including historical models. Students who lack these competencies are encouraged to inform the instructor (via email or in person) about any deficiencies, in order to agree on a basic reference bibliography.

Teaching methods

The course will involve Classroom lectures (around 70%) and more activity (around 30%) consisting of discussions on clinical materials, videos, and in-depth analysis related to residential care.

The material presented in class—when possible—will be made available on the course's e-learning website.

Assessment methods

The exam consists of an initial written test with 30 multiple-choice questions; students who pass the written test (at least 18 correct answers) will have access to an oral exam. Both tests will cover the entire course syllabus; questions on prerequisites are also possible.

Textbooks and Reading Materials

Instructions will be provided at the beginning of the course.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CB
    Claudia Bruni
  • FM
    Fabio Madeddu

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics