Course Syllabus
Area di apprendimento
Modelli e tecniche di valutazione del funzionamento psicologico
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
Il laboratorio si propone di introdurre gli studenti alla comprensione psicologica di esempi narrativi letterari e cinematografici che possano rappresentare
tematiche inerenti l'area clinica in termini diagnostici, di processo, di trattamento.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
. Capacità di identificare e approfondire temi clinici come rappresentati nella letteratura e nel cinema
• Capacità di esplicitare i temi e di articolarli
• Capacità di presentazione e discussione
• Capacità di lavoro in gruppo.
Contenuti sintetici
identificazione motivata e articolata di temi clinici come narrati in linguaggi non direttamente psicologici.
Presentazione di esemplificazioni relative.
Programma esteso
- Introduzione teorica all'uso di esempi narrativi e cinematografici nella psicologia clinica
- esempi tratti dalla letteratura clinica
- discussione e identificazione di ulteriori esemplificazione
- presentazione di gruppo e discussione con creazione di griglia ad hoc
Prerequisiti
Aver seguito il corso di Psicologia clinica e appreso elementi di base di psicopatologia e psicologia dinamica
Metodi didattici
Metodologia Interattiva, esperienziale (ricerca materiale adatto), video e film. Presentazione e discussione in piccoli gruppi
Modalità di verifica dell'apprendimento
presentazioni power point in aula e partecipazione attiva processi e discussione
Testi di riferimento
I testi e gli articoli di riferimento verranno indicati in sede di primo incontro
Sustainable Development Goals
Learning area
Models and Techniques for assessing psychological functioning
Learning objectives
Knowledge and understanding
The workshop aims to introduce students to the psychological understanding of literary and cinematic narrative examples that can represent themes related to the clinical area in terms of diagnosis, process, and treatment.
Ability to Apply Knowledge and Understanding
Ability to identify and explore clinical themes as represented in literature and cinema
Ability to articulate and elaborate on these themes
Presentation and discussion skills
Ability to work in a group
Contents
Motivated and articulated identification of clinical themes as narrated in non-directly psychological languages.
Presentation of relevant examples.
Detailed program
- Theoretical introduction to the use of narrative and cinematic examples in clinical psychology
- Examples taken from clinical literature
- Discussion and identification of additional examples
- Group presentation and discussion with the creation of an ad hoc grid
Prerequisites
Having attended the Clinical Psychology course and learned basic elements of psychopathology and psychodymamics
Teaching methods
"Interactive, experiential methodology (suitable material research), videos and films. Presentation and discussion in small groups.
Assessment methods
PowerPoint presentations in class and active participation in processes and discussion.
Textbooks and Reading Materials
The reference texts and articles will be indicated during the first meeting with the students
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Fabio Madeddu