Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Practical Class: Developmental Psychodiagnostic Assessment
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Practical Class: Developmental Psychodiagnostic Assessment
Course ID number
2425-2-F5107P022
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Modelli e tecniche di valutazione del funzionamento psicologico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • La formulazione del caso nell’età evolutiva: caratteristiche e specificità nello sviluppo
  • I Disturbi di Personalità nell’infanzia e nell’adolescenza secondo la classificazione del Manuale Diagnostico Psicodinamico-2 (PDM-2).
  • Dalla valutazione al trattamento: piano e obiettivi terapeutici
  • L’intervento in ambito clinico e giuridico

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Setting e steps di valutazione del bambino
  • Il funzionamento psicopatologico della personalità nei bambini
  • Pensare il caso clinico in età evolutiva: la complessità dell’intervento clinico e giuridico

Contenuti sintetici

Fornire allo studente le competenze di base per essere in grado di impostare e interpretare un processo diagnostico in età evolutiva. La diagnosi con bambini e adolescenti pone problemi specifici di setting, di relazione e nella scelta degli strumenti utili a fare una diagnosi, per definizione, dinamica, evolutiva e quindi di stato e non ancora di tratto.

Programma esteso

  • Teoria e tecnica del setting diagnostico con bambini e adolescenti: la stanza dei colloqui, le regole del gioco.

  • Gli strumenti della diagnosi: l'osservazione del singolo e della famiglia, il disegno, il gioco.

  • Roberts-2 uno strumento rivolto a bambini e adolescenti tra i 6 e i 18 anni che si compone di una serie di 16 tavole in cui sono rappresentate situazioni sociali e interpersonali che fanno parte dell’esperienza quotidiana di bambini e adolescenti e il bambino deve raccontare una storia completa. Lo strumento presenta in sistema di scoring complesso e standardizzato organizzato in scale cliniche e scale evolutive che, se correttamente interpretate, permettono di valutare la personalità del bambino attraverso la misurazione della sua performance (strategie di problem solving e decision making) in prove complesse.

Prerequisiti

Competenze relative alla psicologia clinica (valutazione, psichiatria psicodinamica, ragionamento clinico).

Metodi didattici

La modalità didiattica è al 50% erogativa e 50% interattiva. Le lezioni prevedono spiegazioni teoriche e tecniche sul processo diagnostico. Il riferimento a casi clinici sarà di aiuto come esemplificazione pratica oltre che come studio del funzionamento diagnostico in età evolutiva. Esercizi di somministrazione e codifica del test di Roberts-2 saranno utili per accrescere le competenze tecniche ti gestione del materiale testale.
Sono condivise le slide del corso in anticipo rispetto alla lezione, per facilitare gli studenti nell’avvicinare i temi della lezione.
L'attività didattica sarà erogata in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Agli studenti è richiesta una frequenza pari ad almeno il 70% del monte ore totale del laboratorio.

Testi di riferimento

Ammanniti M., (2001). Manuale di Psicopatologia dell'infanzia". Raffaello Cortina Editore Ammanniti M., (2002). Manuale di Psicopatologia dell'adolescenza". Raffaello Cortina Editore

Kernberg P.F, Weiner A.S., Bardenstein K.K, (2000) “I disturbi di personalità nei bambini e negli adolescenti” Tr. It. Giovanni Fioriti Editore, Roma 2001

Lingiardi V., McWiliamns N. (2018). "PDM-2. Manuale diagnostico psicodinamico”. Raffaello Cortina Editore

Lingiardi V., McWiliamns N., Speranza A.M., (2020). "Manuale diagnostico psicodinamico. PDM-2 0/18 - Infanzia e adolescenza”. Raffaello Cortina Editore

Parolin, L., Locati F., De Carli P. (2014) “Il test di Roberts-2”. Hogrefe Editore

Speranza A. M., Williams R. (2009). “Fare diagnosi nell’infanzia e nell’adolescenza”. In “La Diagnosi in psicologia clinica”. Raffaello Cortina Editore

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Models and techniques for assessing psychological functioning

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Characteristics of case formulation in developmental age
  • Adolescent and Infancy Personality Disorders according to the Psychodynamic Diagnostic Manual-2 (PDM-2).
  • From the assessment to treatment: therapeutic planning and goals
  • Clinical and forensic interventions in developmental age

Applying knowledge and understanding

  • Children and Adolescent Assessment: Setting and steps
  • Psychopathological personality functioning in young children
  • clinical reasoning: the complexity of clinical and forensic interventions in developmental age

Contents

The purpose of this laboratory is several-fold. It reinforces the basic skills critical to set up a diagnostic process in the developmental age. Moreover, the laboratory will allow you to understand deeply the diagnostic process. The diagnostic process with children and adolescents raises issues about the specific setting, the relational aptitude and the choice of assessment tools for a developmental diagnosis, commonly defined as a states diagnosis and not yet as a traits diagnosis.

Detailed program

  • Theory and technique behind the diagnostic setting with children and adolescents: the consulting room and the rules of play.

  • The diagnostic tools: observation of the individual and of the family, children’s drawing, children’s play.

  • Roberts-2: a story telling test for subjects from 6 to 18 years old. It provides a series of 16 pictures depicting social situations that are part of children’s and adolescents’ everyday experience. Children and adolescents are required to tell a story starting from pictures. Roberts-2 presents a standardized scoring system, organized in clinical and evolutionary scales that, when properly interpreted, are used to assess the child's personality through the measurement of its performance (problem solving strategies and decision making) in complex tasks.

Prerequisites

Skills related to clinical psychology (assessment, psychodynamic psychiatry, clinical reasoning).

Teaching methods

The teaching method is 50% lecture-based and 50% interactive. The lectures will provide theoretical and technical explanations of the assessment process. Clinical cases will be referred as practical examples as well as a study of the diagnostic functioning in developmental age. The administration and coding training on Roberts-2 will improve technical competence in psychodiagnostic techniques.
The course’s slides will be shared before the lesson, in order to facilitate the students comprehension of the lesson.

Assessment methods

Students must attend at least 70% of the lessons to get the necessary credits.

Textbooks and Reading Materials

Ammanniti M., (2001). Manuale di Psicopatologia dell'infanzia". Raffaello Cortina Editore Ammanniti M., (2002). Manuale di Psicopatologia dell'adolescenza". Raffaello Cortina Editore

Kernberg P.F, Weiner A.S., Bardenstein K.K, (2000) “I disturbi di personalità nei bambini e negli adolescenti” Tr. It. Giovanni Fioriti Editore, Roma 2001

Lingiardi V., McWiliamns N. (2018). "PDM-2. Manuale diagnostico psicodinamico”. Raffaello Cortina Editore

Lingiardi V., McWiliamns N., Speranza A.M., (2020). "Manuale diagnostico psicodinamico. PDM-2 0/18 - Infanzia e adolescenza”. Raffaello Cortina Editore

Parolin, L., Locati F., De Carli P. (2014) “Il test di Roberts-2”. Hogrefe Editore

Speranza A. M., Williams R. (2009). “Fare diagnosi nell’infanzia e nell’adolescenza”. In “La Diagnosi in psicologia clinica”. Raffaello Cortina Editore

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SV
    Silvia Valadè

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics