Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Neuropsicologia e Neuroscienze Cognitive [F5110P - F5108P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Neuropsychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Neuropsychology
Course ID number
2425-1-F5108P001
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI VALUTAZIONE DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO

Obiettivi formativi

Il corso ha l’obiettivo di creare e/o consolidare le basi di neuroscienze cognitive e di neuropsicologia necessarie per gli approfondimenti successivi sugli aspetti clinici e di ricerca in ambito neuropsicologico.

Conoscenza e comprensione

· Introduzione al corso.
· Storia delle neuroscienze e della neuropsicologia.
· Epistemologia neuropsicologica e fondamenti metodologici della neuropsicologia: dissociazione tra sintomi e segni semplice e doppia; sindromi neuropsicologiche (anatomiche e funzionali).
· L'esame neurologico. Cenni di esame neuropsicologico.
· Neuroanatomia per la neuropsicologia.
· Neuropsicologia e neuroimmagine: principi di correlazione anatomo-clinica.
· Le principali cause di deficit neuropsicologici: le malattie cerebrovascolari, il trauma cranico, le demenze, epilessie, malattie demielinizzanti, disordini del movimento, infezioni, tumori.
· Neuroscienze e neuropsicologia cognitive di linguaggio, percezione visiva, cognizione spaziale, controllo motorio, memoria e coscienza.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Promuovere la capacità di comprendere e utilizzare conoscenze e dati neurologici circa i pazienti, utili nel campo neuropsicologico.
. Promuovere la capacità di mappare lesioni cerebrali e fare correlazioni anatomo-cliniche.
· Promuovere la capacità di impostare e eseguire un inquadramento neuropsicologico.
· Promuovere la capacità di utilizzare informazioni neuropsicologiche per la ricerca scientifica nell’ambito delle scienze cognitive e delle neuroscienze.

Contenuti sintetici

Storia e metodi della neuropsicologia; elementi di neurologia e di neuroimmagine; fondamenti dell’esame neuropsicologico clinico e dell’utilizzo di test neuropsicologici
psicometrici; le principali malattie causa di deficit neuropsicologici (cenni); le principali sindromi neuropsicologiche causate da lesioni cerebrali focali e diffuse nello studio della struttura della mente e del rapporto mente e cervello.

Programma esteso

  • Storia della neuropsicologia.
  • Fondamenti metodologici della neuropsicologia: dissociazione tra sintomi e segni semplice e doppia; sindromi neuropsicologiche (anatomiche e funzionali).
  • Neurologia e neuroimmagine: principi di correlazione anatomoclinica.
  • Test neuropsicologici psicometrici: principi generali.
  • Le principali cause di deficit neuropsicologici: le malattie cerebrovascolari, il trauma cranico, le demenze, epilessie, malattie demielinizzanti, disordini del movimento, infezioni, tumori.
  • Neuroscienze cognitive e neuropsicologia delle principali funzioni cognitive.
  • Linguaggio e afasie.
  • Controllo motorio e suoi disordini.
  • Memoria e suoi disturbi.
  • Percezione visiva e agnosie.
  • Cognizione spaziale, negligenza spaziale unilaterale; il disorientamento topografico.
  • Funzioni esecutive e suoi disordini.
  • Attenzione e suoi disordini.
  • Disturbi della consapevolezza.

Prerequisiti

È fortemente consigliato che lo studente conosca i temi tipicamente insegnati nei corsi di area psicobiologica e di psicologia generale dei corsi di laurea triennale di psicologia (per esempio, si vedano i programmi dei corsi Fondamenti Anatomo-Fisiologici dell’Attività Psichica, Psicologia Fisiologica; Psicologia Generale I e II del corso di laurea triennale denominata Scienze e Tecniche Psicologiche di questa Università).

Metodi didattici

Didattica Erogativa e interattiva in lingua italiana; Lezioni in aula, esercizi in aula; materiale audio-visivo.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

Esame:

Verifica scritta con 30 domande a scelta multipla più un breve saggio (domanda aperta) e colloquio orale su richiesta dello studente o se necessario.

Il conseguimento del punteggio minimo di 18/30 alle domande a scelta multipla è condizione necessaria per il superamento della prima parte dell’esame e accesso alla valutazione del breve saggio ed eventuale prova orale.

Le domande a scelta multipla contengono 4 risposte di cui una sola corretta. Viene assegnato un punto per ogni risposta corretta e 0 punti per errori o omissioni.

Per la domanda aperta, lo studente dovrà sviluppare un breve saggio su uno di 2 temi parte del programma.

Per esempio:

  1. Le afasie e il modello di Wernicke-Lichteim: potere euristico e limiti del modello.
  2. Principi di inferenza anatomocomportamentali in neuropsicologia: metodi, vantaggi e limiti.

Testi di riferimento

  • Denes GF, Pizzamiglio L., Guariglia C., Cappa S., Grossi D., Luzzatti C. (2019) Manuale di Neuropsicologia. Terza edizione (2019) Zanichelli Editore.
  • Gazzaniga M., Ivry R.B., Mangun G.R. Neuroscienze cognitive. Terza edizione italiana (2021) Zanichelli Editore.
  • Materiali messi a disposizione sul sito www.eraldopaulesu.it
    Ulteriori testi:
  • Vallar G & Papagno C (a cura di) (2018). Manuale di neuropsicologia. Clinica ed elementi di riabilitazione. Terza edizione. Il Mulino, Bologna (esclusi cap. 21-22-23, pp. 501-584).

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING: MODELS AND MEHODS FOR ASSESSMENT

Learning objectives

The course aims to create and/or consolidate the foundations of cognitive neuroscience and neuropsychology necessary for subsequent in-depth studies on clinical and research aspects in the neuropsychological field.

Knowledge and Understanding

  • Introduction to the course.
  • History of neuroscience and neuropsychology.
  • Neuropsychological epistemology and methodological foundations of neuropsychology: simple and double dissociation between symptoms and signs; neuropsychological syndromes (anatomical and functional).
  • The neurological examination. Basics of neuropsychological examination.
  • Neuroanatomy for neuropsychology.
  • Neuropsychology and neuroimaging: principles of anatomo-clinical correlation.
  • The main causes of neuropsychological deficits: cerebrovascular diseases, head trauma, dementias, epilepsy, demyelinating diseases, movement disorders, infections, tumors.
  • Cognitive neuroscience and neuropsychology of language, visual perception, spatial cognition, motor control, memory, and consciousness.

Ability to Apply Knowledge and Understanding

  • Promote the ability to understand and use neurological knowledge and data about patients, useful in the neuropsychological field.
  • Promote the ability to map brain lesions and make anatomo-clinical correlations.
  • Promote the ability to set up and perform a neuropsychological assessment.
  • Promote the ability to use neuropsychological information for scientific research in the field of cognitive sciences and neuroscience.

Contents

History and methods of neuropsychology; elements of neurology and neuroimaging; clinical neuropsychological exam and psychometric neuropsychological tests; main diseases responsible of neuropsychological disorders (elements); main neuropsychological syndromes brought about by focal and diffuse brain damage.

Detailed program

  • History of neuropsychology.
  • Methodological foundations of neuropsychology: simple and double dissociation between symptoms and signs; anatomical and functional neuropsychological syndromes.
  • Neurology and neuroimaging: anatomoclinical correlations in neuropsychology.
  • Neuropsychological evaluation: clinical assessment.
  • Psychometric neuropsychological tests: general principles.
  • Main causes of neuropsychological deficits: cerebrovascular diseases, head trauma, dementias, epilepsy, demyelinating diseases, movement disorders, infections, tumors.
  • Cognitive neuroscience and neuropsychology of the main cognitive functions.
  • Language, aphasias, alexias and agraphias.
  • Number processing and dyscalculia.
  • Motor control and apraxia.
  • Memory and memory disorders.
  • Visual perception and visual agnosias.
  • Spatial cognition, unilateral spatial neglect, topographical disorientation.
  • Disorders of attention.
  • Disorders of executive processes.
  • Consciousness and its disorders.

Prerequisites

It is strongly recommended that the student is familiar with the topics typically taught in the psychobiological and general psychology courses of the BA degree in psychology (for example, see the programs of the courses Anatomo-Physiological Foundations of Psychic Activity, Physiological Psychology; General Psychology I and II of the BA degree course called Psychological Sciences and Techniques of this University).

Teaching methods

Lecture-based teaching and interactive teaching in Italian; exercises in the class-room, audiovisual material.

Assessment methods

Erasmus students can contact the teacher to agree on the possibility of studying on a bibliography in English and / or the possibility of taking the exam in English.

Written examination (30 multiple choice questionnaire) followed by an essay and if needed or requested by the student oral examination (optional).

A minimum score of 18/30 at the multiple choice questionnaire is needed to be further assessed and proceed with the examination.

In the multiple choice questionnaire, each question has four alternative answers, only one being correct. One point is given for each correct answer; 0 points are given for errors or omissions.

In the short essay, the student will write on one of two possible subjects corresponding to one of the main themes covered during the course. For example:

  1. Aphasias and the Wernicke-Lichteim model: heuristic power and limits of the model.
  2. Principles of anatomical behavioral inference in neuropsychology: methods, advantages and limitations.

Textbooks and Reading Materials

  • Denes GF e Pizzamigio L (Editors) Handbook Of Clinical And Experimental Neuropsychology. Psychology Press, 1998 ISBN 10: 086377542XISBN 13: 9780863775420
  • Gazzaniga M., Ivry R.B., Mangun G.R. Cognitive neuroscience: the biology of the mind. Fifth edition (2018).
  • Materials made available by the professor on the website www.eraldopaulesu.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/02
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ep2016
    Eraldo Paulesu

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Iscrizione spontanea

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics