Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Pedagogiche [F8502R - F8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Foundations of Pedagogical Consultancy - A-L
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Foundations of Pedagogical Consultancy - A-L
Course ID number
2425-1-F8501R001-AL
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Foundations of Pedagogical Consultancy

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

La consulenza pedagogica: approcci, funzioni e pratiche.

Argomenti e articolazione del corso

Partendo da una riflessione sul concetto di consulenza e sulle specificità dei profili di secondo livello nelle professioni pedagogiche e educative, il corso intende offrire un primo avvicinamento alla consulenza pedagogica. Nello specifico, il corso sarà articolato in due parti.
Nella prima parte del corso si andranno affrontando i principali approcci alla consulenza pedagogica, approfondendone le principali caratteristiche che ne declinano la pratica di consulenza.
Inoltre, sarà fatto oggetto di studio la figura del consulente, al fine di osservarne più da vicino sia le competenze sia le posture professionali, riflettendo sulle funzioni di ricerca, formazione e supporto che lo caratterizzano.

La seconda parte del corso sarà, invece, dedicata all'approfondimento della consulenza pedagogica nei contesti multi-professionali, ovvero ove le equipe di lavoro sono composte da professionisti differenti che fanno riferimento a saperi disciplinari diversi.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza al corso, si intendono promuovere i seguenti apprendimenti, in termini di

  • Conoscenze e comprensione dei significati, approcci e funzioni della consulenza pedagogica
  • Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati sulla consulenza e, specificatamente, sulla consulenza pedagogica.
  • Capacità di applicare conoscenze e modelli di consulenza pedagogica ai diversi contesti professionali educativi, anche laddove connotati da una forte multi-professionalità.

Metodologie utilizzate

Il corso prevede il ricorso a esperienze, lavori di gruppo e lavoro su casi.
Ogni lezione prevede la presenza di una parte di didattica erogativa (spiegazione teorica, approfondimento concettuale) e di una parte interattiva (scambi dialogici, attività supervisionate dal docente quali esercitazioni individuali, lavori di gruppo, case work, progettazioni, role playing).
In linea generale, dunque, sulle 56 ore totali saranno previste 18 ore erogative e 38 interattive.
Le lezioni saranno svolte prevalentemente in presenza, prevedendo al massimo il 10% erogato da remoto secondo un calendario fornito ad inizio del corso.

Materiali didattici (online, offline)

Materiali di approfondimento e supporto saranno caricati sulla piattaforma e-learning dedicata al corso.

Programma e bibliografia

Palmieri C. (2018), Dentro il lavoro educativo. Pensare il metodo, tra scenario professionale e cura dell'esperienza educativa.

Palma, M. (2018), Consulenza pedagogica e clinica della formazione, FrancoAngeli, Milano

Schein, S. (2001), La consulenza di processo, Raffaello Cortina, Milano

Negri, S. (2014), La consulenza pedagogica, Carocci, Roma

Altri suggerimenti bibliografici in alternativa potranno essere forniti durante il percorso.

Modalità d'esame

La prova consisterà in un colloquio orale.

Solo per chi è frequentante il colloquio orale sarà a partire da un elaborato realizzato individualmente o in gruppo durante il corso. Informazioni specifiche verranno fornite durante il corso e i materiali relativi saranno messi a disposizione per gli studenti sulla piattaforma e-learning del corso.

L'esame ha l'obiettivo di valutare le seguenti aree:

- la conoscenza dei modelli teorici presentati durante il corso e descritti nei testi in bibliografia, inoltre sarà possibile accertare le capacità critiche e riflessive di applicazione dei suddetti modelli per la lettura e l'analisi dei concreti contesti educativi e formativi.

*ila conoscenza di specifici studi e ricerche connesse alla consulenza pedagogica, che saranno presenti nei testi in bibliografia.

*la conoscenza di teorie, modelli e pratiche della consulenza pedagogica. Tramite la partecipazione attiva alle lezioni, ove saranno predisposti momenti esperienziali inerenti i temi suddetti, sarà inoltre possibile verificare la capacità di applicare tali conoscenze ai concreti contesti di consulenza.

*tramite l'argomentazione che durante il colloquio orale lo studente saprà fornire, la prova orale accerterà la capacità di analisi dei contesti relativi alla consulenza pedagogica, nonché le competenze riflessive sviluppate durante il corso.

Orario di ricevimento

La docente riceve su appuntamento, da concordarsi via e-mail.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Daniela Corradi, Maria Ratotti, Daniela Bianchi.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Pedagogical Consulting: approaches, functions and practices.

Topics and course structure

Starting from a reflection on the concept of consultancy and on the specificities of second level profiles in the pedagogical and educational professions, the course intends to offer a first approach to pedagogical consultancy. Specifically, the course will be divided into two parts.
In the first part of the course the main approaches to pedagogical counseling will be addressed, deepening the main characteristics that define the practice of counseling.
Furthermore, the figure of the consultant will be studied in order to observe both skills and professional postures more closely.

The second part of the course will, instead, be dedicated to the deepening of pedagogical consultancy in multi-professional contexts.

Objectives

With this teaching, with constant and participatory attendance at the course, we intend to promote the following learning, in terms of:

  • Knowledge and understanding of the meanings, approaches and functions of pedagogical consultancy.
  • Competences to relate differentiated knowledge and models on consultancy and, specifically, on pedagogical consultancy.
  • Competences to apply knowledge and models of pedagogical consultancy to different professional educational contexts, even where characterized by a strong multi-professionalism.

Methodologies

The course involves the use of experiences, group work and case work.
Each lesson includes a delivery part (theoretical explanation, in-depth conceptual study) and an interactive part (dialogue exchanges, activities supervised by the lecturer such as individual exercises, group work, case work, planning, role playing).
In general, therefore, 18 lecture hours and 38 interactive hours will be provided out of the total 56 hours.
Lectures will be mainly face-to-face, with a maximum of 10% delivered remotely according to a schedule provided at the beginning of the course.

Online and offline teaching materials

Supplementary and support materials will be uploaded to the course’s dedicated e-learning platform.

Programme and references

Palmieri C. (2018), Dentro il lavoro educativo. Pensare il metodo, tra scenario professionale e cura dell'esperienza educativa.

Palma, M. (2018), Consulenza pedagogica e clinica della formazione, FrancoAngeli, Milano

Schein, S. (2001), La consulenza di processo, Raffaello Cortina, Milano

Negri, S. (2014), La consulenza pedagogica, Carocci, Roma

Assessment methods

The test will consist of an oral interview.

Only for those attending the oral interview will be based on a paper produced individually or in groups during the course. Specific information will be provided during the course and related materials will be made available to students on the course e-learning platform.

The examination aims to assess the following areas:

- the knowledge of the theoretical models presented during the course and described in the texts in the bibliography, furthermore it will be possible to ascertain the critical and reflective abilities to apply the aforementioned models for the reading and analysis of concrete educational and training contexts.

*the knowledge of specific studies and research related to pedagogical consultancy, which will be present in the texts in the bibliography.

*the knowledge of theories, models and practices of pedagogical consultancy. Through active participation in the lectures, where experiential moments related to the above-mentioned topics will be provided, it will also be possible to test the ability to apply this knowledge to concrete counselling contexts.

\ Through the argumentation that the student will be able to provide during the oral interview, the oral examination will ascertain the ability to analyse the contexts relating to pedagogical counselling, as well as the reflective skills developed during the course.

Office hours

Professor receives by appointment, to be agreed by e-mail.

Programme validity

Programmes are valid for two academics year.

Course tutors and assistants

Daniela Corradi, Maria Ratotti, Daniela Bianchi.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-PED/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EB
    Elisabetta Biffi
  • Andrea Galimberti
    Andrea Galimberti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics