Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Pedagogiche [F8502R - F8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Practical Philosophy
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Practical Philosophy
Course ID number
2425-1-F8501R009
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Pratiche filosofiche: Vita filosofica, creatività, ethos

Argomenti e articolazione del corso

In che rapporto stanno vita e pensiero secondo la meditazione filosofica nella sua radice greca? Come si intrecciano filosofia, azione (praxis), esperienza e creatività? In che modo l'essere umano stesso è frutto di un processo architettonico-formativo?

Il corso introduce alle pratiche filosofiche, ovvero alla filosofia come forma di vita (e quindi come formazione, messa in forma del vivente) e agli esercizi filosofico-spirituali. Nelle elaborazioni sistematiche delle scuole tardo-antiche, così come nella riflessione platonico-aristotelica, la filosofia intesa nella sua dimensione originariamente pratica illumina i problemi cruciali dei processi formativi e delle relazioni di cura.

Il corso è condotto in italiano.

Obiettivi

Sviluppare: 1) la capacità di lettura e interpretazione; 2) le capacità di esposizione autonoma; 3) le capacità critico-dialettiche; 4) la capacità formativa e la conoscenza di sé; 5) la capacità di ascolto e dialogo in contesto pedagogico e analitico.

Metodologie utilizzate

La didattica si svolgerà in modalità sia erogativa (lezione frontale, commento ai testi) sia interattiva (lezioni partecipate, momenti seminariali, discussione ed esercitazioni in piccoi gruppi), e includerà pratiche corporee, di ascolto e visione di materiali artistici (film, musica, poesia, etc.). Complessivamente l'insegnamento si pone il fine di sviluppare capacità osservative e interpretative, senso critico, riflessività e autoriflessività, affinamento e approfondimento della comprensione.

Nel semestre didattica erogativa e didattica interattiva si combineranno in misura eguale.

Sono previsti anche interventi di ospiti di formazione filosofica.

Materiali didattici (online, offline)

Il corso è tenuto da Claudia Baracchi. I segmenti di lezione frontale si intrecceranno con momenti di discussione seminariale e pratiche (esercizi mutuati dalle tradizioni antiche, sperimentati in chiave contemporanea).

Durante il semestre verranno caricati sul sito e-learning del corso materiali in vari formati, su temi affrontati in aula.

APPROFONDIMENTI:

I seguenti testi possono essere utilmente consultati, su base del tutto facoltativa, per ampliare la conoscenza dei temi del corso:

P. Hadot, Che cos'è la filosofia antica?(Einaudi)

P. Hadot, Plotino, o la semplicità dello sguardo(Einaudi)

P. Hadot, La filosofia come modo di vivere(Einaudi)

Platone, Simposio

J. Sallis, Being and Logos(Indiana University Press)

Simone Weil, La rivelazione greca(Adelphi)

Programma e bibliografia

Quest'anno il corso sarà dedicato al nesso tra vita filosofica e vita corporea (meditazione e sensibilità, pensiero e animalità), e prenderà in esame il tema dell'origine della filosofia, l'esplorazione della potenzialità umana, la riflessione sull'essere al mondo.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese o francese, e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese o in francese.

1) Aristotele, Etica Nicomachea, trad. C. Natali, Laterza
2) Aristotele, Poetica, trad. G. Paduano, Laterza, oppure trad. Guastini, Carocci
3) Claudia Baracchi, Aristotele. Il pensiero e l'animale, Feltrinelli
4) Pierre Hadot, Esercizi spirituali e filosofia antica, Einaudi

Modalità d'esame

  • Esame solo orale, in lingua italiana, o inglese, o francese
  • Criteri di valutazione: chiarezza espositiva, conoscenza adeguata dei temi e delle letture assegnate, capacità di analisi critica e interpretativa
  • Non sono previste prove intermedie
  • L'esame orale includerà un esercizio esegetico, un'esposizione tematica, e l'analisi critica di un tema affrontato

NB: Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese o francese, e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese o in francese.

Orario di ricevimento

Per appuntamento.

Durata dei programmi

Due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Dr. Luca Grecchi

Dr. Elena Bartolini

Dr. Andrea I. Daddi

Dr. Laura Rosella Schluderer

Dr. Alice Venditti

Dr. Roberto Bartoccioni

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Philosophical practices: Philosophical Life, creativity, ethos

Topics and course structure

How can we cast light on the relationship between life and thought according to ancient Greek philosophy? How are philosophy, action (praxis), experience, and creativity intertwined in this inaugural epoch? How are we to understand the human being itself as the fruit of an architectonic, formative process?

This course focuses on philosophy as a body of formative practices and philosophical-spiritual exercises. In the systematizations of the late ancient schools as well as the Platonic-Aristotelian reflection, philosophy understood in its originally practical dimension casts light on the crucial problems of pedagogical processes and therapeutic relationships alike.

The course is taught in Italian.

Objectives

Developing: 1) reading and interpretive abilities; 2) capacity for autonomous articulation; 3) critical and dialectical skills; 4) self-awareness and formative abilities; 5) listening and dialogical ability in pedagogical/analytical contexts.

Methodologies

Lectures and discussion (both plenary and in small groups) in equal measure. The course will include corporeal practices as well as the fruition of works of art (movies, music, poetry, etc.).

During the semester we will also welcome the philosophical contribution from outside guests.

Online and offline teaching materials

During the semester, materials in various formats will be posted on the homepage of this course, regarding themes addressed in the lectures.

Programme and references

This year the course will focus on the nexus between philosophical life and embodiment (meditation and sensibility, thinking and animality) and will address the intertwined themes of the origin of philosophy, the exploration of human potentiality, and the reflection on being in the world.

Although this course will be held in Italian, for Erasmus students the course materials will also be available in English or French. Erasmus students will then be able to take the exam in English or French is they wish to do so.

Aristotle, Nicomachean Ethics
Aristotle, Poetics
Claudia Baracchi, Aristotle's Ethics as First Philosophy, Cambridge UP
Claudia Baracchi, Friendship: The Future of an Ancient Gift, Indiana UP

Assessment methods

  • Oral exam, in Italian, or English, or French

  • Evaluation criteria: Clarity of exposition, Adequate knowledge of themes and reading assignments, Capacity for critical analysis and interpretation

  • No mid-term exam

  • The exam will include a reading exercise, a thematic exposition, and critical assessment of a theme addressed

Please note again: Although this course will be held in Italian, for Erasmus students the course materials will also be available in English or French. Erasmus students will then be able to take the exam in English or French is they wish to do so.

Office hours

By appointment.

Programme validity

2 years.

Course tutors and assistants

Dr. Luca Grecchi

Dr. Elena Bartolini

Dr. Andrea I. Daddi

Dr. Laura Rosella Schluderer

Dr. Alice Venditti

Dr. Roberto Bartoccioni

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-FIL/03
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Claudia Baracchi
    Claudia Baracchi
  • Tutor

  • RB
    Roberto Bartoccioni
  • EB
    Elena Bartolini
  • LR
    Laura Rosella Schluderer
  • GZ
    Giulietta Zaccaro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics