Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Workshop in Art Education
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Workshop in Art Education
Course ID number
2425-3-G8501R021-G8501R054M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Art Education (with Workshop)

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Laboratorio di Educazione all'Immagine

Argomenti e articolazione del corso

Il laboratorio è articolato in 12 ore. Le attività proposte nei tre incontri di 4 ore approfondiscono il rapporto tra arte ed educazione. Una particolare attenzione è dedicata alle seguenti tematiche: il segno, il colore, i materiali plastici. All'interno del laboratorio è prevista la manipolazione della creta, la cottura delle produzioni realizzate.
Il corso e il laboratorio collegato si propongono di esplorare il mondo dell’immagine e dell’arte, con una particolare attenzione verso le proposte educative, promuovendo la comprensione dei principali approcci teorici e metodologici relativi a questa area. Saranno presentati percorsi legati all’arte, nelle molteplici declinazioni espressive e rappresentative, valorizzando gli aspetti materiali, le tecniche, la grammatica visiva. Ampio risalto verrà dato al concetto di patrimonio culturale, inteso nella sua più larga accezione, valorizzando anche i beni culturali presenti nell’ambiente circostante, riflettendo sulle possibile proposte in ambito educativo.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e al laboratorio connesso al corso, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di conoscenze e abilità:

Conoscenza delle teorie della didattica e pedagogia dell’arte e dell’immagine finalizzate alla promozione di uno sviluppo armonico del bambino volto a promuoverne le sue capacità espressivo/comunicativo/relazionali.
Conoscenza del valore inter e transdisciplinare delle arti visive e performative nello sviluppo del bambino nella relazione educativa.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione:
Saper riconoscere, fruire, decodificare e produrre messaggi , cogliendone le potenzialità educative insite nell’uso delle tecniche , dei materiali, della grammatica visiva, oltre che di proposte specifiche che coinvolgono allestimenti o nuove modalità di espressione artistica.
Saper progettare e realizzare ambienti e percorsi formativi flessibili che integrino i saperi tradizionali e i linguaggi della parola con quelli del corpo, delle immagini e delle arti nelle molteplici declinazioni espressive e rappresentative.
Saper riconoscere e accostarsi ai beni culturali del patrimonio in cui si vive (inteso nella più larga accezione), oltre che di patrimoni di altre civiltà, cogliendone le potenzialità educative.
Conoscere il quadro epistemologico dei diversi modelli e approcci teorici relativi all'educazione all'immagine.
Saper problematizzare l’idea di laboratorialità.
Elaborare una conoscenza teorica e pratica sulle diverse possibilità di progettazione e sulla valutazione di quanto realizzato.

Metodologie utilizzate

I conduttori utilizzano metodologie proprie di un approccio laboratoriale. Vengono usate metodologie attive, in un confronto partecipato e dialogico.

Materiali didattici (online, offline)

I materiali utilizzati sono depositati sul sito elearning nella pagina del corso e del laboratorio.

Programma e bibliografia

La frequentazione del laboratorio non richiede lo studio di testi specifici.

Modalità d'esame

Il laboratorio non prevede alcuna prova finale. L'approvazione è subordinata alla frequenza e alla partecipazione agli incontri.

Orario di ricevimento

La docente Franca Zuccoli e i conduttori di laboratorio ricevono su appuntamento.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Alessandra De Nicola, alessandra.denicola@unimib.it
Arianna Bottinelli,
Cristina Bortolozzo,
Maurizio De Rosa,
Irene Meneghello,
Chiara Monetti,
MariaTeresa Sapienza,
Alessia Trivigno.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Course title

Image Education Laboratory

Topics and course structure

The workshop lasts 12 hours. The activities proposed in the three 4-hour sessions explore the relationship between art and education. Particular attention will be paid to the following themes: signs, colours, three-dimensional materials. The workshop includes the manipulation of clay and the firing of the pieces created.
The course and related workshop aim will analyze the image world, with a specific focus on educative activities.
The course concerns the following issues:
the way of teaching art education, some movements of contemporary art, the art workshop and different ways to plan it, the process of collecting works of art, the museum and its relationship with the school.

Objectives

Through a constant attendance at the lessons and the workshop connected to them, the course intends to PROMOTE the following knowledges and skills:

Knowledge of the theories of teaching and learning arts.
Knowledge of the pedagogy of art and image in order to promote an harmonious development of the child within expressive, communicative and relational fields.
Knowledge of the inter and transdisciplinary value of visual and performance arts in the development of the child within the educational relationship.
Ability to apply knowledge and understanding:
Know how to recognize, enjoy, decode and produce messages, grasping the educational potential inherent in the use of techniques, materials, visual grammars, as well as specific proposals involving design or new forms of artistic expression.
Know how to design and create flexible training environments and paths that integrate traditional knowledge and word languages with those of the body, the images and the limbs in the manifold expressive and representative declinations.
Know how to recognize and approach the cultural heritage in their own context (understood in the widest sense), as well as the heritage of other civilizations, grasping its educational potential.
Know the epistemological framework of the different models and theoretical approaches to image education.
Know how to problematize the idea of ​​laboratory work.
Develop a theoretical and practical knowledge about the different design possibilities and the evaluation of what has been achieved.

Methodologies

The facilitators use methods typical of a workshop approach. Active methods are used, in a participative and dialogical confrontation.

Online and offline teaching materials

The materials used are available on the e-learning site on the Courses and Workshops page.

Programme and references

Participation in the workshop does not require the study of specific texts.

Assessment methods

The workshop does not include a final examination. Accreditation is subject to attendance and participation in sessions.

Office hours

Lecturer Franca Zuccoli and workshop leaders receive by appointment.

Programme validity

The programmes are valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Alessandra De Nicola, alessandra.denicola@unimib.it
Arianna Bottinelli,
Cristina Bortolozzo,
Maurizio De Rosa,
Irene Meneghello,
Chiara Monetti,
MariaTeresa Sapienza,
Alessia Trivigno.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
ICAR/17
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CB
    Cristina Bortolozzo
  • MD
    Maurizio De Rosa
  • CM
    Chiara Monetti
  • MS
    Maria Teresa Sapienza

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics