Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Physiology 2
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Physiology 2
Course ID number
2425-2-H4101D253-H4101D022M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Human Physiology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

È fondamentale che tutti gli studenti di medicina ricevano una sufficiente esposizione dei concetti fisiologici alla base delle funzioni del corpo umano che forniranno le basi necessarie per ulteriori studi in farmacologia, patologia, fisiopatologia e clinica medica e chirurgia. Gli obiettivi curriculari sono focalizzati principalmente sulla normale funzione dell’organismo, tuttavia, il materiale viene presentato in un contesto che prepara gli studenti al loro ruolo di medici. Pertanto, quando possibile, esempi clinici saranno utilizzati per illustrare i principi di base fisiologici.

Contenuti sintetici

Il corso si basa sulla presentazione sistematica di concetti fisiologici alla base delle funzioni del corpo umano. Il meccanismo che porta a uno squilibrio della funzione non può essere apprezzato senza una profonda comprensione dei meccanismi di base biofisici e fisiologici. Pertanto, verranno presentati tali meccanismi che garantiscono le funzioni a livello cellulare, tissutale, di organi ed apparati e a livello integrato. In particolare il corso affronterà la fisiologia dell’apparato respiratorio, del sistema nervoso, delle funzioni motorie e delle funzioni nervose superiori.

Programma esteso

NEUROFISIOLOGIA.

EVENTI ELETTRICI NELLE CELLULE ECCITABILI. Potenziale di azione; propagazione dell’impulso nervoso. SINAPSI. Sinapsi nel sistema nervoso centrale. Sinapsi elettriche e sinapsi chimiche. Neurotrasmettitori. Potenziali postsinaptici; meccanismi di facilitazione e inibizione; sommazione spaziale e temporale.** IL SISTEMA SENSITIVO AFFERENTE. Meccanismi centrali della sensibilità tattile propriocettiva e termica. La funzione recettoriale. Elettrogenesi dei recettori. Meccanismi di trasduzione, potenziale generatore. Trasmissione delle informazioni dai recettori al sistema nervoso centrale. Riflessi spinali, fusi neuromuscolari. Il riflesso da stiramento. Sensibilità somatica, sensibilità tattile e propriocettiva. Organi muscolo-tendinei di Golgi. Vie centrali della sensibilità Capacità discriminativa. Vie dolorifiche: il dolore e suo controllo centrale. Tipologia del movimento. Organizzazione gerarchica del controllo motorio. Controllo motorio volontario. EMG**. Ruolo dei gangli della base. Ruolo del cervelletto. Il tono posturale; il tono gamma. Riflesso miotatico, riflessi vestibolari e loro rapporto con la postura e la spasticità. ORGANI DI SENSO. L’occhio e le vie visive. Meccanismo della visione. La funzione visiva: l’occhio come sistema ottico, i recettori retinici, le vie ottiche. L’orecchio e le vie acustiche: la sensibilità acustica. L’apparato vestibolare. Il gusto e l’olfatto. PRINCIPI DI ORGANIZZAZIONE CORTICALE. Elettroencefalogramma (EEG); fisiologia del sonno e della veglia: il sonno normale e le sue fasi. Plasticità cerebrale e dominanza emisferica. Abitudine, memoria ed apprendimento. I neuroni a specchio. IPOTALAMO E SISTEMA LIMBICO. Integrazione ipotalamica delle grandi funzioni fisiologiche. Controllo della fame e dell’ingestione del cibo. La termoregolazione. Controllo sull’ipofisi anteriore e posteriore SISTEMA NERVOSO AUTONOMO Organizzazione funzionale del sistema ortosimpatico e parasimpatico LA BARRIERA EMATOENCEFALICA e l’Unità Neurovascolare.

APPARATO RESPIRATORIO.

Volumi polmonari e pressione parziale. Metodi per la misura dei volumi polmonari. Spirometria: volumi polmonari statici. Metodo di Fowler per il calcolo dello spazio morto anatomico. Metodo della diluizione e pletismografico per il calcolo del volume residuo. Legge di Dalton. Composizione dell'aria ambiente, inspirata e alveolare. Solubilità dei gas nel plasma e legame dell'ossigeno con l'emoglobina. Legge di Henry. Legge di Fick per la diffusione dei gas alveolari. Concetti di diffusion e perfusion limitation. Capacità diffusiva. Metodo di per la misura della capacità diffusiva (DLCO). Alterazioni fisiopatologiche della DLCO e delle sue subcomponenti. Tempo di transito nel capillare polmonare. Trasporto di O2 nel sangue. Curva di dissociazione dell'emoglobina. Principio di Fick. Alterazioni della capacità di trasporto di O2 in paziente anemico, in alta quota e nell'esercizio fisico. Variazione dell'affinità della curva di dissociazione dell'emoglobina in funzione di parametri fisici e fisiologici. Intossicazione da monosssido di carbonio. Trasporto di CO2 nel plasma. Effetto Bohr. Effetto Haldane. Tampone bicarbonato. Potere tampone dell'emoglobina. Equilibrio acido-base. Diagramma di Davenport. Acidosi e alcalosi, metabolica e respiratoria. Rapporto ventilazione-perfusione. Variazioni regionali del rapporto VA/Q. Shunt e spazio morto funzionale. Grafico PO2-PCO2. Formazione del gradiente alveolo-arterioso. Calcolo dello spazio morto funzionale. Calcolo dello shunt. Rapporto diffusione-perfusione. Meccanica respiratoria. Curve di rilasciamento polmonare e toracica. Il tensioattivo polmonare. Legge di stabilità alveolare. Turnover del liquido pleurico. Accoppiamento polmone-torace. Resistenze delle vie aeree. Equal pressure point (EPP). Limitazioni flusso-resistive. Curve flusso-tempo e flusso-volume. Alterazioni della compliance polmonare e della curva flusso-volume in soggetti con sindrome ostruttiva e restrittiva. Lavoro respiratorio. Alterazioni del lavoro elastico in soggetti con sindrome restrittiva e ostruttiva. Pattern respiratorio. Fisiopatologia dell'edema polmonare. Legge di Starling per la filtrazione. Matrice polmonare: composizione e significato funzionale. Alterazioni della compliance polmonare in soggetti pneumonectomizzati. Effetti dell'esposizione acuta e cronica all'alta quota.

Prerequisiti

Per sostenere l’esame di Fisiologia umana è necessario il superamento dell'esame di Anatomia e istologia umana

Modalità didattica

Sono previste 36 ore di didattica frontale per il modulo di Neurofisiologia e 24 ore di didattica frontale per il modulo di Fisiologia dell'Apparato Respiratorio, svolte in presenza in modalità erogativa: il docente inizia con una prima parte in cui vengono esposti i concetti fondamentali (modalità erogativa) e poi si apre un’interazione con gli studenti che definisce la parte successiva della lezione (modalità interattiva).

Per il modulo di Fisiologia dell'Apparato Respiratorio sono previste 36 ore di didattica erogata in modalità esercitazione, favorendo una diretta interazione docente studente con l'obiettivo di guidare gli studenti verso la comprensione dei principali parametri funzionali che caraterizzano la fisiologia clinica.

I metodi di insegnamento includeranno lezioni frontali, video e discussioni in classe. Quando possibile, verranno proposte analisi di casi clinici per la valutazione dei parametri fisiologici specifici.

Materiale didattico

Kandell, Schwartz, Jessel, PRINCIPI DI NEUROSCIENZE, CEA

Dale Purves et al., NEUROSCIENZE, Zanichelli

D’angelo, Peres, FISIOLOGIA, edi-ermes

Belfiore et al., FISIOLOGIA UMANA - FONDAMENTI, edi-ermes

Conti, FISIOLOGIA MEDICA, edi-ermes

GUYTON & J.E. HALL, Fisiologia medica, Piccin

Allan Siegel, Hreday N Sapru, FONDAMENTI DI NEUROSCIENZE, Piccin

Klinke, FISIOLOGIA, EdiSES

Grassi, Negrini, Porro, FISIOLOGIA MEDICA, POLETTO EDITORE

Miserocchi G. FISIOLOGIA E FISIOPATOLOGIA RESPIRATORIA, CEA

Mc Ardle, Katch, Katch, FISIOLOGIA APPLICATA ALLO SPORT, CEA

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Per la modalità di verifica del profitto si rimanda al Syllabus generale dell'insegnamento

Orario di ricevimento

I docenti ricevono su appuntamento previo accordo via e-mail
egidio.beretta@unimib.it
giulio.sancini@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

It is essential that all medical students receive sufficient exposure to the physiological concepts underlying the functions of the human body that will provide the basis for further studies in pharmacology, pathology, pathophysiology and medical clinics and surgery. Curricular objectives are mainly focused on the normal function of the body, however, the material is presented in a context that prepares students for their role as physician. Therefore, whenever possible, clinical examples will be used to illustrate physiological baseline principles.

Contents

The course is based on the systematic presentation of physiological concepts based on the functions of the human body. The mechanism leading to an imbalance of function cannot be appreciated without a deep understanding of the biophysical and physiological basics. Therefore, such mechanisms that ensure the functions at the cellular level, tissues, organs and apparatus and at the integrated level will be introduced. In particular, the course will address the physiology of the respiratory and nervous system, motor functions and superior nervous functions.

Detailed program

NEUROPHYSIOLOGY

Physiology of nerve cell - cell excitability Plasma membrane. Permeability, diffusion, osmosis, active and passive transport across the membrane. Ion channels. Electrochemical balance and Nernst equation. Resting membrane potential. The Na + / K +pump. Passive electrical
properties of the membrane. Action Potential: origins, bases and ionic properties. Conduction of the action potential in unmyelinated and myelinated nerve fibers. Classification of nerve fibers. Elementary interactions between excitable cells. The synapses. General concepts on
the synaptic transmission. The neuromuscular junction. The central synapses. Electrical events in postsynaptic neurons (EPSP and IPSP). Synaptic plasticity, LTP and LTD. Neuronal integration of synaptic inputs: spatial and temporal summation. Neurotransmitters, agonists and antagonists in the CNS. The BFCS, memory and aging. Definition and classification of motor units. Modulation of force output by varying the firing rate and recruitment of motor units. The nervous system - Sensory Systems. Organization and general mechanisms. The sensory receptors: definition and classification of receptors. Signal transduction and coding. Adequate stimulus. Adaptation. Receptive fields: mode, location, intensity, duration. Structure of human sensory system: free nerve endings, the nociceptors and thermoreceptors. Ascending pathways of somatic sensibility: the dorsal column-medial lemniscus system, the anterolateral system (spinothalamic tract). Somatosensory cortex. The pain. Nociceptors: anatomical distribution, mechanisms of activation and sensitization Nociceptors somatic, deep and visceral. Central pathways of pain sensibility. Endogenous antinociceptive systems: spinal mechanisms of modulation and supraspinal descending inhibitory systems. Opioids. Special sense organs. Motor system control: neuronal circuits, reflex responses, voluntary movements and rhythmic activities. Organization of motor system: spinal cord, brainstem and cerebral cortex. Cerebellum and basal ganglia. The medial and lateral systems in motor control. Motor functions of the spinal cord: spinal reflexes, muscle spindle and the stretch reflex, inverse stretch reflex, flexor reflex, the spinal preparation. Motor functions of the brainstem and cortex; supraspinal control of the stretch reflex, posture and its maintenance. Vestibular and neck reflexes. Cortical control of movement. Motor areas of the cortex and their functional role. Cerebellum and basal ganglia: general organization and functional role in motor control. EMG. The mirror mechanisms. Autonomic nervous system. Anatomical and functional organization of the sympathetic and parasympathetic system. Chemical mediators. Organization of the autonomic reflexes. Vegetative functions of the brainstem. Central nervous control of visceral functions. The neurovascular Unit and blood brain barrier functions.

RESPIRATORY SYSTEM.

Lung volumes and partial pressure. Methods for the measurement of pulmonary volumes. Spirometry: static lung volumes. Fowler's method for calculating anatomical dead space. Dilution and plethysmographic method for calculating the residual volume. Dalton's law. Composition of ambient, inspired and alveolar air. Solubility of plasma gases and oxygen binding with hemoglobin. Henry's law. Fick's law for the diffusion of alveolar gases. Concepts of diffusion and perfusion limitation. Diffusive capacity. Diffusion capacity measurement method (DLCO). Physiopathological alterations of DLCO and its subcomponents. Transit time in the pulmonary capillary. Transport of O2 into the blood. Hemoglobin dissociation curve. Fick's principle. Alterations of O2 transport capacity in anemic patient, at high altitude and in physical exercise. Affinity variation of the hemoglobin dissociation curve as a function of physical and physiological parameters. Carbon monoxide toxicity. CO2 transport in the plasma. Bohr effect. Haldane effect. Bicarbonate buffer. Buffer power of hemoglobin. Acid-base balance. Diagram of Davenport. Acidosis and alkalosis, metabolic and respiratory. Ventilation-perfusion ratio. Regional variations of the VA report

Practise:

Blood pressure. Sphygmic wave. Peripheral vascular resistance. Control by the sympathetic nervous system and circulating catecholamines. Arterial pressure in the different districts of the cardiovascular system. Systolic, diastolic and mean arterial pressure. Measurement of arterial pressure.

Electrocardiogram: Reading and interpretation of a physiological electrocardiogram

Prerequisites

To take the Human Physiology exam it is necessary to pass the exam Human anatomy and histology

Teaching form

36 hours of frontal teaching are planned for the Neurophysiology module and 24 hours of frontal teaching for the Respiratory System Physiology module, carried out in person in delivery mode: the teacher begins with a first part in which the fundamental concepts are exposed (delivery mode) and then an interaction with the students opens that defines the next part of the lesson (interactive mode).

For the Respiratory System Physiology module, 36 hours of teaching are delivered in exercise mode, encouraging direct student interaction with the aim of guiding students towards understanding the main functional parameters that characterize the clinical physiology.

Teaching methods will include frontal lessons, videos and class discussions. When possible, analyses of clinical cases will be proposed for the evaluation of specific physiological parameters.

Textbook and teaching resource

E. R. Kandel, J. H. Schwartz, T. M. Jessel, S. A. Siegelbaum, A. J. Hudspeth, PRINCIPLES OF NEURAL SCIENCE, Mc Graw Hill Medical

Dale Purves, George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, Richard D. Mooney, Michael L. Platt, NEUROSCIENCE (6th Edition) – eBook - Sinauer Associates (Oxford University Press); 6th edition

Susan E. Mulroney, Adam Myers, NETTER'S ESSENTIAL PHYSIOLOGY, Elsevier

Belfiore et al., FISIOLOGIA UMANA - FONDAMENTI, edi-ermes

D’angelo, Peres, FISIOLOGIA, edi-ermes

Conti, FISIOLOGIA MEDICA, edi-ermes

Guyton & J.E. Hall, FISIOLOGIA MEDICA, Piccin

Allan Siegel, Hreday N Sapru, FONDAMENTI DI NEUROSCIENZE, Piccin

Klinke, FISIOLOGIA, EdiSES

Grassi, Negrini, Porro, FISIOLOGIA MEDICA, Poletto Editore

Miserocchi G. FISIOLOGIA E FISIOPATOLOGIA RESPIRATORIA, CEA

Mc Ardle, Katch, Katch, FISIOLOGIA APPLICATA ALLO SPORT, CEA

Semester

Second semester

Assessment method

For the assessment methods, please refer to the general syllabus of the course.

Office hours

The professors receive by appointment upon agreement by e-mail
egidio.beretta@unimib.it
giulio.sancini@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/09
ECTS
8
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EB
    Egidio Paolo Beretta
  • Giulio Alfredo Sancini
    Giulio Alfredo Sancini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics