Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. Attività a Scelta dello Studente
  7. Da 3° anno
  1. A Bizare Brain: History and Neurology of Tics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
A Bizare Brain: History and Neurology of Tics
Course ID number
2425-3-H4101D243
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire agli studenti gli strumenti conoscitivi per evidenziare il momento epistemologico che ha permesso a Tourette la descrizione della sindrome che porta il suo nome e discutere di come tale patologia ha una base organica e non è solo una manifestazione psichica, mostrando quali sono le attuali strategie terapeutiche.

Contenuti sintetici

Storia dei tice e della sindrome di Tourette, terapia farnmacologica e riabilitativa

Programma esteso

Identificazione dei tic e della sindrome di Tourette nell'Ottocento. Il contributo della veterinaria nell'identificazione dei tic. Terapia.

Prerequisiti

dal 3 anno di corso

Modalità didattica

Lezioni frontali e presentazione di casi clinici - Didattica erogativa

Materiale didattico

M. Porta, V.A. Sironi, Il cervello irriverente. La sindrome di Tourette, la malattia dei mille tic, Laterza, Roma-Bari 2017
M. Porta, R. Galentino, S. De Michele, I tic e la sindrome di Tourette, Carocci, Roma 2023

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento vittorio.sironi@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Provide students with the cognitive tools to highlight the epistemological moment that allowed Tourette to describe the syndrome that bears his name and discuss how this pathology has an organic basis and is not just a psychic manifestation, showing what the current therapeutic strategies are .

Contents

History of tics and Tourette's syndrome, pharmacological and rehabilitation therapy

Detailed program

Identification of tics and Tourette's syndrome in the 19th century. The contribution of veterinary medicine in the identification of tics. Therapy.

Prerequisites

starting form the third year

Teaching form

Lectures and presentation of clinical cases

Textbook and teaching resource

M. Porta, V.A. Sironi, Il cervello irriverente. La sindrome di Tourette, la malattia dei mille tic, Laterza, Roma-Bari 2017
M. Porta, R. Galentino, S. De Michele, I tic e la sindrome di Tourette, Carocci, Roma 2023

Semester

First semester

Assessment method

Attendance

Office hours

By appointment vittorio.sironi@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VS
    Vittorio Alessandro Sironi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics