Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. Attività a Scelta dello Studente
  7. Da 5° anno
  1. Arteral Hypertension: From Essential To Secondary One
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Arteral Hypertension: From Essential To Secondary One
Course ID number
2425-5-H4101D363
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo del corso è comprendere tutti i diversi aspetti dell'ipertensione arteriosa partendo dall'essenziale fino alle forme resistenti e secondarie passando per le emergenze ed urgenze ipertensive.

Contenuti sintetici

  • Ipertensione arteriosa essenziale
  • Ipertensione arteriosa secondaria
  • Ipertensione arteriosa resistente
  • Emergenze ed urgenze ipertensive
  • Ipertensione arteriosa e genere

Programma esteso

  • Ipertensione arteriosa essenziale: fisiopatologia, criteri diagnostici, terapia.
  • Ipertensione arteriosa secondaria: iperaldosteronismo e feocromocitoma, diagnosi e terapia.
  • Ipertensione arteriosa resistente: definizione, diagnosi, approcci terapeutici farmacologici e non farmacologici.
  • Emergenze ed urgenze ipertensive: definizioni, epidemiologica, trattamento farmacologico specifico.
  • Ipertensione arteriosa e genere con particolare attenzione all'ipertensione in gravidanza ed al maggior rischio di sviluppare successiva ipertensione arteriosa cronica. In particolare, analizzare e valutare le patologie con un approccio medico e scientifico in un’ottica di genere per migliorare non solo le conoscenze sui diversi aspetti alla base delle differenze ma anche l’adeguatezza dell’intervento sulla salute per stimolare una maggiore attenzione alla raccolta dei dati anamnestici, strumentali e laboratoristici in relazione al genere del paziente.

Prerequisiti

Aver seguito le lezioni di ipertensione arteriosa primaria e secondaria del 3° anno (PMC1).

Modalità didattica

  • 2 ore di didattica erogativa con lezioni in presenza sugli aspetti prima elencati.
  • 6 ore di didattica interattiva in presenza sugli argomenti trattati con frequenza dell'ambulatorio ipertensione arteriosa dell'ospedale Niguarda.

Tutte le attività sono svolte in presenza.

Materiale didattico

Linee guida ESH/ESC 2023 ipertensione arteriosa (DOI della pubblicazione: 10.1097/HJH.0000000000003480).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenzaa e Colloquio sugli argomenti svolti a lezione.

Orario di ricevimento

Previo contatto via mail.
alessandro.maloberti@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Aims of the course is to discuss all the aspect of hypertension starting from essential form till resistant and secondary form passing through hypertensive emergency and urgency.

Contents

  • Essential Hypertension
  • Resistant hypertension
  • Secondary hypertension
  • Hypertensive emergency and urgency
  • Gender and arterial hypertension

Detailed program

  • Essential Hypertension: physiopatology, diagnostic criteria, therapy.
  • Resistant hypertension: definition, diagnosys, pharmacological and non-pharmacological therapies.
  • Secondary hypertension: hyperaldosteronism and pheocromocytoma, diagnosys and therapies.
  • Hypertensive emergency and urgency: definition, epidemiology, specific pharmacological therapies.
  • Gender and arterial hypertension with particular attentio to pregnancy hypertensive disorder and to the subsequent increased risk to develop chronic arteriosa hypertensione. In particular, to analyze and evaluate with a medical and scientific approch and in a gender based view with the aim to improv not only the knowledge on aspect determining gener differences but also the appropriateness of medical intervention in order to give higher attention on anamnestic, instrumental and laboratory data in relatioship to patients gender.

Prerequisites

To have followed the primary and secondary hypertension lessons at the third year (PMC1).

Teaching form

  • 2 hours of didattic teaching with on-site lessons on the aspect seen above.
  • 6 hours of on-site interactive teaching on the specific topic with attendance of the hypertension outpatients unit of the Niguarda Hospital.

All the activities are on-site.

Textbook and teaching resource

2023 ESH/ESC guidelines on arterial hypertension (pubblication DOI: 10.1097/HJH.0000000000003480).

Semester

Second semester.

Assessment method

Attendance and Interview on the topics covered during the lessons.

Office hours

After e-mail contact.
alessandro.maloberti@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
14
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AM
    Alessandro Maloberti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics