Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. Attività a Scelta dello Studente
  7. Da 2° anno
  1. Neuro-Ethics: Art and The Brain
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Neuro-Ethics: Art and The Brain
Course ID number
2425-2-H4101D396
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

La neuroetica appare oggi l’ultima frontiera delle neuroscienze: un campo d’indagine legato agli attuali progressi delle conoscenze neuropsicobiologiche e al complesso delle loro implicazioni etiche, legali e sociali, piuttosto che una nuova disciplina cognitiva. Il termine racchiude in sé due significati: ‘etica delle neuroscienze’, cioè la riflessione filosofica inerente il trattamento, il potenziamento e la manipolazione del cervello umano; ‘neuroscienze dell’etica’, vale a dire la possibilità di analizzare come il cervello prende decisioni, qual è la neurobiologia della credenza e in cosa consiste il substrato neuronale della rappresentazione dei valori e della fede stessa. Il corso di propone di fornire agli studenti gli strumenti conoscitivi per comprendere questo nuovo settore interdisciplinare delle neuroscienze.

Contenuti sintetici

Storia delle neuroetica / Neuroetica e potenziamento neurocognitivo / Neuroetica e diritto / Neuroetica e intelligenza artificiale

Programma esteso

  1. Storia della neuroetica da William Safire ad Adelina Roskies
  2. Neuroetica, neurotecnologia e potenziamento neurocognitivo
  3. Neurodiritto, cervello etico e resposnsabilità morale
  4. Intelligenza Artificiale e algoetica

Prerequisiti

Dal secondo anno di corso

Modalità didattica

Incontri seminariali interattivi a carattere multidisciplinare con la partecipazione di esperti.

Materiale didattico

A. Lavazza. V.A. Sironi (a cura di), "Neuroeteica. Interpretare e orientare la rivoluzione delle neuroscienze", Carocci, Roma 2022

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Neuroethics today appears to be the last frontier of neuroscience: a field of investigation linked to the current progress of neuropsychobiological knowledge and the complex of their ethical, legal and social implications, rather than a new cognitive discipline. The term contains two meanings: 'ethics of neuroscience', that is, the philosophical reflection inherent to the treatment, enhancement and manipulation of the human brain; 'neuroscience of ethics', i.e. the possibility of analyzing how the brain makes decisions, what the neurobiology of belief is and what the neuronal substrate of the representation of values ​​and of faith itself consists of. The course aims to provide students with the cognitive tools to understand this new interdisciplinary sector of neuroscience.Storia del

Contents

History of neuroethics / Neuroethics and neurocognitive enhancement / Neuroethics and law / Neuroethics and artificial intelligence

Detailed program

  1. History of neuroethics from William Safire to Adelina Roskies
  2. Neuroethics, neurotechnology and neurocognitive enhancement
  3. Neurolaw, ethical brain and moral responsibility
  4. Artificial Intelligence and algoethics

Prerequisites

From the second year of the course

Teaching form

Interactive seminar meetings of a multidisciplinary nature with the participation of experts.

Textbook and teaching resource

A. Lavazza. V.A. Sironi (a cura di), "Neuroeteica. Interpretare e orientare la rivoluzione delle neuroscienze", Carocci, Roma 2022

Semester

Second semester

Assessment method

Frequency

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VS
    Vittorio Alessandro Sironi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics