Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Giurisprudenza [LMG01A - 581]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 4th year
  1. European Criminal Procedure
  2. Summary
Insegnamento Course full name
European Criminal Procedure
Course ID number
2425-4-A5810192
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Sviluppare nello studente la "capacità negativa" (intesa come abilità di lavorare nell'incertezza) e la "capacità di contestualizzare" (cioè di ordinare correttamente i provvedimenti giudiziari e i singoli diritti); sono due tecniche indispensabili per tutti gli operatori giuridici.

Sustainable Development Goals: n. 11 (sustainable cities and communities), n. 16 (peace, justice and strong institutions)

Contenuti sintetici

L’intero corso si articola su più livelli, uno relativo alla cooperazione (giudiziaria e di polizia in materia penale), l’altro alla tutela dei diritti (effettivi, e non teorici e illusori, come usa ribadire la Corte europea dei diritti dell’uomo). Avvalendosi di queste parole chiave (cooperazione, tutela dei diritti) è possibile delineare il modello di giusto processo penale, passando poi, al funzionamento concreto, alle regole del giusto processo penale, tipico di una società democratica (art. 6 Conv. eur. dir. uomo). Non si tratta di un’operazione semplice, specie se si tiene conto che in questo momento l’Europa si presenta come un grande laboratorio, in cui convivono l’ossessione della sicurezza e la tolleranza zero, ma pure il tentativo di costruire, in maniera solida, accanto all’Europa dei mercanti, un’Europa dei diritti.

Programma esteso

L’intero corso si articola su più livelli, uno relativo alla cooperazione (giudiziaria e di polizia in materia penale), l’altro alla tutela dei diritti (effettivi, e non teorici e illusori, come usa ribadire la Corte europea dei diritti dell’uomo). Avvalendosi di queste parole chiave (cooperazione, tutela dei diritti) è possibile delineare il modello di giusto processo penale, passando poi, al funzionamento concreto, alle regole del giusto processo penale, tipico di una società democratica (art. 6 Conv. eur. dir. uomo). Non si tratta di un’operazione semplice, specie se si tiene conto che in questo momento l’Europa si presenta come un grande laboratorio, in cui convivono l’ossessione della sicurezza e la tolleranza zero, ma pure il tentativo di costruire, in maniera solida, accanto all’Europa dei mercanti, un’Europa dei diritti.

Prerequisiti

Non si richiedono particolari pre-requisiti; sono sufficienti le conoscenze di base del diritto e della procedura penale.

Metodi didattici

   Per raggiungere gli obiettivi formativi bisogna studiare la materia attraverso il "diritto vivente" (esame dei casi e della giurisprudenza).
		 Lezioni frontali e discussione dei casi pratici. Natura erogativa e interattiva.
		 Possibili lezioni da remoto, registrate, caricate su piattaforma e-learning.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale

Testi di riferimento

Appunti delle lezioni.

oppure

G. UBERTIS - F. VIGANO' (a cura di), Corte di Strasburgo e giustizia penale, Giappichelli, 2022

Sustainable Development Goals

CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

Help the student to develop a "negative capability ' (intended as the ability to work under uncertainties) and the ability to contextualize (which means to correctly order judicial measures and individual rights); these two tecniques are indispensable to all legal operators.

Sustainable Development Goals: n. 11 (sustainable cities and communities), n. 16 (peace, justice and strong institutions)

Contents

This course is composed by two parts: the first one concerns judicial (and police) cooperation in criminal matter; the second one is related to the protection of human rights (rights that must be considered as effective and not merely symbolical ones). Just through these keywords (cooperation and protection of rights) is possible to build up a model of due criminal process, and then to think about both its concrete functioning, and rules of a process that aims to be fair, typical of a democratic society (European Convention of Human Rights, art. 6). This is not a simple task, if we consider that now Europe looks like a great factory, where obsession for public safety and zero tolerance live together with the willingness to create a ‘Europe of Rights’, besides the ‘Europe of Markets’.

Detailed program

This course is composed by two parts: the first one concerns judicial (and police) cooperation in criminal matter; the second one is related to the protection of human rights (rights that must be considered as effective and not merely symbolical ones). Just through these keywords (cooperation and protection of rights) is possible to build up a model of due criminal process, and then to think about both its concrete functioning, and rules of a process that aims to be fair, typical of a democratic society (European Convention of Human Rights, art. 6). This is not a simple task, if we consider that now Europe looks like a great factory, where obsession for public safety and zero tolerance live together with the willingness to create a ‘Europe of Rights’, besides the ‘Europe of Markets’.

Prerequisites

No specific prerequisites are required: just basic knowledge of the law and of the criminal procedure.

Teaching methods

In order to reach the educational goals one must study the subject through the 'living law system' (examination of cases and jurisprudence).
Lectures and practical cases ( DE and DI).
Recorded lesson on e-learning.

Assessment methods

Oral examination

Textbooks and Reading Materials

Lecture notes.

or

G. UBERTIS - F. VIGANO' (a cura di), Corte di Strasburgo e giustizia penale, Giappichelli, 2022

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/16
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SB
    Silvia Buzzelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics