Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Biotecnologie [E0202Q - E0201Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Cellular Biotechnologies
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cellular Biotechnologies
Course ID number
2425-3-E0201Q075
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L'insegnamento si propone di fornire allo studente le conoscenze di base relative alle colture di cellule di mammifero. Nell'ambito del corso gli studenti apprenderanno metodiche classiche e innovative per utilizzare le cellule di mammifero sia a livello molecolare che biotecnologico.
Frequentando l’insegnamento di Biotecnologie cellulari gli studenti potranno raggiungere i seguenti obiettivi:
Conoscenze e capacità di comprensione
Gli studenti potranno acquisire conoscenze di base e avanzate sulle diverse tipologie e sull’utilizzo di colture cellulari in laboratorio e in industria.
Capacità di applicare conoscenze e comprensione
Interpretare correttamente i protocolli sperimentali presenti in articoli e riviste specializzate che prevedono l’utilizzo di cellule di mammifero oggetto dell’insegnamento.
Autonomia di giudizio
Riconoscere quale sia la metodica migliore da utilizzare per ottenere il risultato atteso.
Abilità comunicative
Rielaborare i concetti acquisiti durante l’insegnamento, descrivere efficacemente le procedure utilizzando il linguaggio tecnico più appropriato.
Capacità di apprendimento
Interpretare correttamente i quesiti proposti e collegare fra loro le diverse tematiche.

Contenuti sintetici

L'insegnamento darà le informazioni essenziali riguardanti i metodi di coltivazione delle cellule di mammifero, la loro classificazione ed il loro utilizzo nella ricerca di base. L'insegnamento si propone inoltre di far comprendere allo studente le tecniche principali (co-colture, saggi di invasione, cinetiche cellulari, saggi di vitalità...) utilizzate in un laboratorio di colture cellulari.

Programma esteso

La cellula animale concetti di base: Struttura della cellula animale.
Colture cellulari: Tratti distintivi di una coltura cellulare. Colture primarie, sub-colture, linee cellulari. Immortalizzazione e trasformazione. Medium. Vettori per cellule di mammifero. Transfezioni stabili, transienti e con retrovirus.
Sviluppo di linee cellulari e strategie di crescita: Uso di scaffold/matrix attached regions per aumentare l’espressione di proteine ricombinanti. Tecnologia T-REX, Tet-ON/OFF, Flip-in T-Rex.
Metabolismo cellulare delle colture: Fonti energetiche e Prodotti metabolici. Tipologie di bioreattori, Controllo bioreattore e Strategie per formulare terreni privi di siero.
Cinetiche cellulari: modelli di popolazioni, Labeling Index, citoflorimetria a flusso, Mitotic Index e Analisi cinetiche di un bioprocesso
Cellule staminali: Classificazione, Cellule staminali embrionale e adulte, Metodi di coltivazione delle cellule staminali
Ingegneria tissutale: Scaffold, ricostruzione di: pelle, cartilagine ed osso. Sferoidi ed organoidi.

Prerequisiti

Prerequisiti: Biologia molecolare e Biochimica
Propedeuticità specifiche: nessuna.
Propedeuticità generali: Lo studente può sostenere gli esami del terzo anno dopo aver superato tutti gli esami del primo anno di corso

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in modalità erogativa

  • 21 lezioni da 2 ore in modalità erogativa (didattica erogativa, DE) focalizzata sulla presentazione-illustrazione di contenuti, concetti, principi scientifici.
    Tutte le attività sono svolte in presenza.
    L'insegnamento è tenuto in lingua italiana.

Materiale didattico

Il materiale presentato durante le lezioni (slide e articoli scientifici discussi in classe) è disponibile alla pagina e-learning dell'insegnamento.
Libri di testo suggeriti:
-“Animal Cell Technology: From biopharmaceuticals to gene therapy”- Edited by Castilho LR., Moraes AM., Augusto EFP. and Butler M. –Taylor and Francis.
-“Cell culture and Upstream processing” Edited by Butler M.- Taylor and Francis

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale. Colloquio sugli argomenti svolti a lezione. L'esame consterà di almeno tre domande inerenti argomenti differenti trattati durante l’insegnamento. La prova verrà valutata considerando la capacità dello studente di integrare i vari aspetti della disciplina e al linguaggio utilizzato.
Non ci sono prove in itinere.

Orario di ricevimento

Ricevimento: su appuntamento, previa e-mail al docente.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The course will provide to the student basic concepts about mammalian cell culture. During the course students will learn classic and innovative techniques to handle mammalian cell lines both at molecular and biotechnological level.

During the course students will attain the following goals:

Knowledge and ability to understand
Students could gain basic and advanced knowledge on different types of mammalian cell colture and on the usage of mammalian cells in laboratory and in industry.

Ability to apply knowledge and comprehension
Interpret correctly experimental protocols in papers and specialist magazine that involved mammalian cells.

Autonomous assessment
Recognize the best protocols to gain the result

Comunication skills
Reprocess information and knowledge of the course, describe experimental procedures using scientific terms
Learning abilities: correctly interpret questions and connect topics

Contents

The course will provide the essential informations concerning mammalian cells manipulation, classification and main application in basal research. Furthermore the students will learn many techniques (co-culture, invasion assay, cell kinetics, vitality assays..) commonly used in cell biology laboratories.

Detailed program

Animal cell: basic concepts: Typical structure of an animal cell.
Cell culture: Establishing a cell line: Primary cultures, sub-cultures, continuous cell lines. Immortalization and transformation. Medium. Plasmids for mammalian cells. Stable , transient and retroviral transfection.
Cell line development and culture strategies: Use of scaffold/matrix-attached regions to enhance recombinant protein expression. T-REX, Tet-ON/OFF, Flip-in T-Rex technologies.
Cell metabolism and its control in culture: Energy sources and metabolic byproducts. Bioreactors for animal cells: Typologies, monitoring and control of bioreactors, strategies to develop serum free medium.
Kinetic models: formulas for cell growth, Labeling Index, flow cytofluorimetry , Mitotic Index and kinetic analyses of a bioprocess.
Staminal cells: Classification: embryo stem-cells and adult stem cells cultures methods
Tissue engineering: Scaffold matrix, skin, cartilage and bone reconstruction. Spheroids and organoids.

Prerequisites

Background: Biochemistry and Molecular Biology.
Specific prerequisites: none.
General prerequisites: Students can take the exams of the third year after having passed all the exams of the first year of the course.

Teaching form

All the lessons are held in presence in DE.
-21 lessons of 2 hours each lectures of delivered didactics (DE) focused on
the presentation-illustration of contents by the lecturer.
Didactic activities are conveyed by means of face-to-face lectures.
Teaching language: italian.

Textbook and teaching resource

Learning material (slides of the lessons, scientific papers) is available at the e-learning web page of the course.

Recommended textbooks:
-“Animal Cell Technology: From biopharmaceuticals to gene therapy”- Edited by Castilho LR., Moraes AM., Augusto EFP. and Butler M. –Taylor and Francis.
-“Cell culture and Upstream processing” Edited by Butler M.- Taylor and Francis

Semester

Second semester.

Assessment method

Oral Examination. Interview on the topics of the lessons.
The exam will consist of three questions regarding different topics of the course. The exam will be evaluated considering the ability of the student to integrate the different aspects of the subject in a proper vocabulary. There are no tests in progress.

Office hours

Contact: on demand, upon request by mail to lecturer.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
BIO/11
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MC
    Michela Ceriani

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics