Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Commercio [E3301M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Mathematics for Business & Economic Studies
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Mathematics for Business & Economic Studies
Course ID number
2425-3-E3301M217
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Course

Course

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Obiettivo del corso è introdurre gli elementi fondamentali della matematica applicata all’ambito dell’analisi economica e fornire agli studenti la capacità di utilizzare gli strumenti quantitativi per affrontare e risolvere i problemi reali.

Contenuti sintetici

Il corso si focalizza sull’elaborazione e sintesi delle informazioni economiche e sull’analisi di alcuni strumenti matematici utili a formalizzare problemi decisionali e gestionali.

Programma esteso

Scelte d’investimento: valutazione di progetti finanziari. Tassi impliciti: condizioni sufficienti per la determinazione. Operazioni finanziarie. TAN e TAEG. Operazioni di Leasing.
Programmazione Lineare e Programmazione Lineare Intera: tecniche risolutive più semplici. Cenni agli algoritmi risolutivi Simplesso e Branch and bound
Applicazioni della PL e della PLI alla gestione aziendale. L’utilizzo di Excel per la risoluzione dei problemi di PL e PLI.
Ottimizzazione su reti: grafi e digrafi, alberi, problemi di cammino minimo, modelli reticolari per la gestione dei progetti . Applicazioni alla gestione aziendale.

Prerequisiti

Conoscenze matematiche base acquisite nei i corsi di una qualsiasi laurea triennale in ambito economico. Prerequisiti: Metodi Matematici

Metodi didattici

Le lezioni si svolgeranno in modo tradizionale, in presenza. Una parte delle lezioni (al massimo il 30% delle ore) potrà essere erogata da remoto, in streaming. Le lezioni che si svolgeranno da remoto saranno comunicate dal docente algi studenti con congruo anticipo.
Il 10% circa delle lezioni si svolgerà in modo interattivo (verifiche in itinere della comprensione degli argomenti con quiz o esercizi interattivi).

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame si svolge in forma scritta e prevede:
Una parte di domande a risposta chiusa per verificare l'apprendimento del programma d'esame
Una parte di domande a risposta aperta su tutti gli argomenti trattati durante il corso. Le domande saranno su argomenti di teoria per verificare la conoscenza e la comprensione degli argomenti programma d'esame.
Una parte dell'esame consiste nella risoluzione di esercizi e di un problema di decisione utilizzando excel per misurare la capacità dello studente di applicare tali concetti per la soluzione di problemi pratici.
La prova valuta il formalismo del linguaggio matematico, la conoscenza degli argomenti trattati durante il corso e la competenza acquisita. Non sono previste prove intermedie.

Testi di riferimento

S. Stefani, A. Torriero, G. Zambruno, Elementi di matematica finanziaria e cenni di programmazione lineare, Giappichelli Editore, ed. 2017

L. Bellenzier, R. Grassi, S. Stefani, A. Torriero, Metodi quantitativi per il management, Esculapio Editore, Bologna, 2012

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The aim of this course is to study the fundamentals of applied mathematics in the framework of economic analysis. The course enables students to use quantitative tools in order to solve real problems in the economic context.

Contents

The course focuses on the elaboration of economic information as well as on the analysis of some mathematical tools useful to formalize decision-making and management problems.

Detailed program

Investment choices: properties and evaluation of financial projects using Internal rate of return (IRR) and Net Present Value (NPV). Sufficient conditions to find the internal rates; applications (excel). Leasing: description, leasing contract, interest rate, leases in comparison, application (excel).
Other implicit internal rates: TAN, TAEG.
Linear and Integer programming: theory and general solution methods, algorithms of solution.
Network theory: basic definitions, properties. Trees, Minimum spanning tree. Project management.

Prerequisites

Basics of mathematics (calculus and financial mathematics).

Teaching methods

Lectures will take place in the traditional form, in classroom. Some of the lectures will be provided remotely (not more than 30% of the hours). Teacher will communicate in advance which lessons will be provided remotely
A small part (approximately 10%) of the teaching will be interactive lessons (comprehension of the topics, interactive exercises).

Assessment methods

The written exam evaluates the knowledge of the mathematical formal language, the proficency and competencies gained during the course.
It consists of:
closed questions for extensive testing of the exam program.
open questions on all topics covered in the course. The questions will be theoretical, for extensive testing of the
exam program and exercises.
A part of the exam consists of formulate a decision problem then solve it using excel, for the purpose of establishing the disciplinary problem solving skills.
There are no intermediate tests.

Textbooks and Reading Materials

S. Stefani, A. Torriero, G. Zambruno, Elementi di matematica finanziaria e cenni di programmazione lineare, Giappichelli Editore, ed. 2017

L. Bellenzier, R. Grassi, S. Stefani, A. Torriero, Metodi quantitativi per il management, Esculapio Editore, Bologna, 2012

Semester

First Term

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/06
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Rosanna Grassi
    Rosanna Grassi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics