Course Syllabus
Obiettivi
Obiettivi generali del corso
Consolidare le conoscenze teoriche e le abilità pratiche nell’optometria clinica di base, e fornire una prima formazione terorica e pratica in ambiti più “avanzati” quali il primary care, le anomalie della visione binoculare, il visual training, l’optometria pediatrica e geriatrica, l’ipovisione.
Rendere lo studente “autonomo” nell’effettuare un esame optometrico di base (refrazione, valutazione funzionale visiva e della visione binocualre) selezionando, con criteri “evidence-based”, gli esami del caso per soggetti di diverse età e condizioni.
Potenziare le abilità di problem solving e di decision making per individuare, alla fine dell’esame optometrico, le strategie correttive e proporre le soluzioni più efficaci ai bisogni del soggetto esaminato
Obiettivi specifici di Apprendimento (LO):
Al termine del corso lo studente sarà in grado di:
-LO1: Selezionare in forma evidence-based degli esami optometrici da eseguire in base alle esigenze del caso clinico.
-LO2: Conoscere ed eseguire misure psicofisiche di funzionalità del sistema visivo.
-LO3: Conoscere ed eseguire, esami di screening in primary care e misure di motilità oculare e di visione binoculare di un individuo.
-LO4: Descrivere i principi sottostanti ai criteri correttivi optometrici generali e in campi quali l’optometria pediatrica, le anomalie binoculari, l’ipovisione.
-LO5: Selezionare le strategie correttive e di visual training in base ai risultati del caso clinico.
Contenuti sintetici
1. L’approccio evidence-based all’esame optometrico
2. Il Primary care in Optometria
3. La prescrizione della correzione ottica
4. Anomalie della visione binoculare.
5. Il Training Visivo
6. Cenni di Optometria Pediatrica
7. Cenni di Optometria Geriatrica e Ipovisione
Programma esteso
Di seguito viene descritto analiticamente il programma esteso del corso con le relative lezioni teoriche (T) e pratica di laboratorio (Lab) previste per ogni singolo punto:
1. L’approccio evidence-based all’esame optometrico (T)
-Cos’e’ l’approccio EB.
-L’utilizzo della letteratura scientifica.
2. Il Primary care (PC) in Optometria (T e Lab)
-L’importanza del primary care in Optometria
-Oftalmoscopia
-Tonometria
-Tecniche di valutazione dell’angolo
-Tecniche di valutazione delle funzionalità pupillare
3. La valutazione della funzionalità visiva nella pratica clinica
-Elementi di psicofisica visiva
-Test di valutazione campo visivo
-La misura dell’acuita’ visiva’ e della sensibilita’ al contrasto
-La misura del crowding
-La misura del senso cromatico
-Questionari qualita’ visiva
-Valutazione psicofisica performance lettura
4. Le Anomalie della visione binoculare (T e Lab)
-Le anomalie della visione binoculare
-Disparita’ di fissazione.
-Test per la valutazione delle Anomalie visione della visione binoculare
5. La prescrizione della correzione ottica (T)
-La correzione dei difetti di refrazione con occhiali, lenti a contatto e chirurgia.
-Correzione ottica e progressione miopica.
-La correzione della presbiopia con lenti oftalmiche
-Problem solving nel dispensing
6. Cenni di Training Visivo (T e lab)
-Razionale e storia del Visual training (VT)
-Efficacia del VT
-Sequenza e linee guida.
-Classificazione degli strumenti e procedure
7. Cenni di Optometria Pediatrica (T)
-Lo sviluppo del sistema visivo nel bambino.
-Le tecniche di valutazione della funzione visiva nel bambino.
-L’Ambliopia
-DSA e funzione visiva.
8. Cenni di Optometria Geriatrica e Ipovisione (T)
-Cenni dell’effetto dell’invecchiamento sulla struttura, sull’ottica e sulla funzionalità dell’occhio e del sistema visivo
-Definizione, classificazione, epidemiologia e cause dell’ipovisione.
-Tipologie di visual impairment e aspetti psicologici nell’ipovisione.
-Valutazione funzionale del paziente ipovedente
-Ottica dell’ingrandimento e la scelta dell’ingrandimento
-Gli ausili visivi, i coaching e il training del paziente ipovedente
Prerequisiti
Lo studente deve aver acquisito la conoscenza teorica e pratica delle principali tecniche di base di misura dei parametri oculari e della refrazione oculare. Conoscere i principi di base della correzione ottica dei difetti di vista e del funzionamento della visione binoculare. Conoscere i meccanismi delle funzioni visive di base e dell’elaborazione dell’informazione.
Modalità didattica
Gli obiettivi di apprendimento verranno perseguiti attraverso lezioni frontali (28 ore), pratica di laboratorio (48 ore per turno), il lavoro di gruppo e lo studio individuale.
Lezioni Frontali: si svolgeranno in presenza il mercoledì (14.30-16.30) e Giovedì (17.30-18.30) in Aula U1-13
Esperienze e pratica di laboratorio (Tutor: da definire): si svolgeranno il mercoledì e giovedì dalle ore 9.30 alle 3.30 nei lab didattici o Cliniche di U9. Gli studenti verranno divisi in due gruppi (A e B)
Materiale didattico
Dispense delle lezioni in formato pdf sono disponibili sulla pagina e-learning del corso. Lo studente è tenuto a visionare le dispense prima delle lezioni e delle sessioni di esercitazione in presenza.
L’esame può essere preparato con l’ausilio di alcuni testi e paper scientifici di riferimento.
Testi:
-Elliott DB. (2013). Clinical Procedures in Primary Eye Care E-Book. Elsevier Health Sciences.
-Zeri F, Rossetti A, Fossetti A, Calossi A. (2012). Ottica visuale. SEU.
-Eperjesi F, Bartlett H, Dunne MC. (2007). Ophthalmic Clinical Procedures: A Multimedia Guide. Elsevier Health Sciences.
-Scheiman M, Wick B. (2008). Clinical management of binocular vision: heterophoric, accommodative, and eye movement disorders. Lippincott Williams & Wilkins.
-Gheller P, Rossetti A. (2007). Manuale di optometria e contattologia. Bologna, Zanichelli.
-Lupelli, L. (2004). Ipovisione: i fondamenti e la pratica. Medical Books.
Articoli:
-American Optometric Association. 2004. Pediatric Eye and Vision Examination: Reference for Clinicians. SI. Louis: The Association.
-Martínez PC, Muñoz ÁG, Ruiz-Cantero MT. Treatment of accommodative and nonstrabismic binocular dysfunctions: a systematic review. Optometry-Journal of the American Optometric Association. 2009 Dec 1;80(12):702-16.
-Meister DJ, Fisher SW. Progress in the spectacle correction of presbyopia. Part 1: Design and development of progressive lenses. Clinical and experimental optometry. 2008 May;91(3):240-50.
-Owsley, C. (2011). Aging and vision. Vision research, 51(13), 1610-1622.
-Zeri F, Beltramo I, Boccardo L, Palumbo P, Petitti V, Wolffsohn JS, Naroo SA. An Italian translation and validation of the Near Activity Visual Questionnaire (NAVQ). European journal of ophthalmology. 2017 Nov 8;27(6):640-5.
Una lista dettagliata delle letture obbligatorie divise per argomento del corso (pagine dei capitoli dei testi elencati sopra e articoli) e’ pubblicata sul sito.
Altre risorse
-Una serie di link a siti web che offrono simulatori di procedure d’esame previste da programma saranno disponibili sull’elearning.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Primo semestre: dal 23 settembre 2024 al 31 gennaio 2025 (pausa didattica 11-15 novembre 2024). Le lezioni si svolgeranno in questo periodo secondo le date riportate nell’agenda analitica.
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Criteri di ammissione:
Per sostenere l’esame di Optometria Avanzata bisogna aver superato l’ esame di Tecn. Fis. per l’optometria generale e occorre aver frequentato i Laboratori di Optometria Avanzata per almeno il 75% delle ore previste dal corso.
Gli esami sono svolti in presenza.
L'esame e’ articolato in:
1. Esame Scritto (MCQ+domanda aperta sintetica).
Compito previsto:
-20 MCQ (0,5 punti ognuna).
-Domanda Aperta sintetica (6 punti). “Individuare gli esami del caso necessari alla valutazione di una particolare condizione clinica e le soluzioni proposte”
-Votazione minima: 10/30; Votazione massima:16/30
-Durata: 45 minuti
2. Esame Orale-pratico
Compito previsto:
Descrizione teorica ed esecuzione pratica di una tecnica optometrica prevista dal programma.
-Votazione minima: 6/30; Votazione massima: 10/30
3. Group Work (GW) o Saggio breve (Saggio)
Compito previsto:
GW: Presentazione di gruppo su un quesito di Opto avanzata individuato all’inizio del semestre. (vedi scheda)
-Votazione minima: 2/30; Votazione massima: 4/30 (media voto peer-assessment e valutazione docenti)
Durata: 10 minuti
Saggio : saggio individuale su un argomento del corso da concordare con il docente. (vedi ulteriori specifiche sull'elearning). Votazione minima: 2/30; Votazione massima: 4/30.
La votazione dell'esame di Optometria Avanzata e' calcolata SOMMANDO i voti ottenuti in 3 prove diverse: teorico, pratico e Groupwork o Saggio breve.
Le tre prove sono infatti considerate valutazioni di diversi obiettivi di apprendimento (LO 1-5) e quindi non sono mediate l'una con l'altra ma sommate l'una con l'altra a formare il voto finale globale.
Ogni prova richiede comunque un punteggio minimo del 60%
Punteggio minimo per passare l’esame: 18/30.
Su richiesta l'esame può essere svolto in una lingua inglese.
Orario di ricevimento
Su appuntamento
Sustainable Development Goals
Aims
General aims of the module
Consolidate the theoretical knowledge and practical skills in basic clinical optometry and provide initial theoretical and practical training in more 'advanced' areas such as primary care, binocular vision anomalies, visual training, pediatric and geriatric optometry, and low vision."
To strengthen the student’s autonomy in performing an optometric clinical investigation, by selecting the appropriate procedures for subjects of different ages and conditions with "evidence-based" criteria.
To boost the student’s problem solving and decision-making skills in order to identify suitable and effective management options for the needs of the subject examined.
Specific learning outcomes (LO):
By the end of this module, a successful student will be able to:
-LO1: Select evidence-based optometric procedures and tests to be performed on the base of the needs of the clinical case.
-LO2: Develop the theoretical knowledge and practical skills to perform psychophysical measurements of the visual system functionality.
-LO3: Develop the theoretical knowledge and practical skills to perform primary care screening and an assessment of ocular motility and binocular vision.
-LO4: Describe the theoretical principles underlying general optometric correction and in fields such as binocular vision anomalies, paediatric optometry, geriatric optometry and low vision.
-LO5: Select the appropriate corrective approach and visual training strategy on the base of the needs of the clinical case.
Contents
1. Evidence-based practice in Optometry
2. Primary care Optometry
3. Optical prescription
4. binocular vision anomalies
5. Visual Training
6. Paediatric Optometry
7. Geriatric Optometry and low vision
Detailed program
The module syllabus is articulated as it follows, including lectures (L) and practical sessions (PS) for each topic:
1. Evidence-based practice in Optometry (L)
-What is the evidence-based practice?
-Scientific literature management
2. Primary care Optometry (L and PS)
-The relevance of Primary care in Optometry
-Ophthalmoscopy
-Tonometry
-Anterior chamber angle assessment techniques
-Pupil functioning assessment
3. Visual assessment in clinical practice (L and PS)
-Elements of visual psychophysics
-Visual Field assessment
-Visual acuity and contrast sensitivity measurement
-Crowding assessment
-Colour vision testing.
-Vision quality questionnaires
-Reading performance assessment
4. Binocular vision anomalies (L and PS)
-Binocular vision anomalies
-Fixation disparity
-Tests for binocular vision anomalies assessment
5. Optical prescription (L)
-The correction of refractive errors with spectacles, contact lenses and refractive surgery
-Optical correction and myopia progression
-Presbyopia correction with spectacles
-Problem solving in optical dispensing
6. Basic elements of isual Training (L and PS)
-Visual Training history and rationale
-Visual Training effectiveness
-Sequence and guidelines
-Instrumentation for visual training and procedures
7. Basic elements of Pediatric Optometry (L)
-Visual system development
-Visual functioning assessment in children.
-Amblyopia
-Specific Learning disorders and vision
8. Basic elements of Geriatric optometry and low vision (L)
-Effects of aging on structure, optical properties and functioning of the eye and the visual system
-Low vision definition, classification, epidemiology and aetiology
-Visual impairment subtypes and psychological aspects
-Functional assessment of the low vision patient
-Optics of magnification and vision aids selection
-Low vision devices, Coaching and training in low vision
Prerequisites
It is requested a theoretical and practical knowledge of:
-The main techniques of measurement of ocular parameters and ocular refraction.
-The basic principles of the optical correction of vision defects and of the physiology of binocular vision.
-The mechanisms underneath basic visual functions and information processing.
Teaching form
Learning objectives will be pursued through different teaching methods: lectures (28 hours), direct learning in Lab practical sessions (48 hours), group work and student-managed learning.
Lectures will be held in person on Wednesdays (14:30-16:30) and Thursdays (17:30-18:30) in Classroom U1-13.
Lab practice (Tutor: to be defined) will be held on Wednesdays and Thursdays from 9:30 AM to 3:30 PM in the the labs or U9 Clinics. Students will be divided into two groups (A and B)."
Textbook and teaching resource
Summative assessments can be prepared with the following textbooks and scientific papers.
Textbooks:
- Elliott DB. (2013). Clinical Procedures in Primary Eye Care E-Book. Elsevier Health Sciences.
-Zeri F, Rossetti A, Fossetti A, Calossi A. (2012). Ottica visuale. SEU.
-Eperjesi F, Bartlett H, Dunne MC. (2007). Ophthalmic Clinical Procedures: A Multimedia Guide. Elsevier Health Sciences.
-Scheiman M, Wick B. (2008). Clinical management of binocular vision: heterophoric, accommodative, and eye movement disorders. Lippincott Williams & Wilkins.
-Gheller P, Rossetti A. (2007). Manuale di optometria e contattologia. Bologna, Zanichelli.
-Lupelli, L. (2004). Ipovisione: i fondamenti e la pratica. Medical Books.
Papers:
-American Optometric Association. 2004. Pediatric Eye and Vision Examination: Reference for Clinicians. SI. Louis: The Association.
-Martínez PC, Muñoz ÁG, Ruiz-Cantero MT. Treatment of accommodative and nonstrabismic binocular dysfunctions: a systematic review. Optometry-Journal of the American Optometric Association. 2009 Dec 1;80(12):702-16.
-Meister DJ, Fisher SW. Progress in the spectacle correction of presbyopia. Part 1: Design and development of progressive lenses. Clinical and experimental optometry. 2008 May;91(3):240-50.
-Owsley, C. (2011). Aging and vision. Vision research, 51(13), 1610-1622.
-Zeri F, Beltramo I, Boccardo L, Palumbo P, Petitti V, Wolffsohn JS, Naroo SA. An Italian translation and validation of the Near Activity Visual Questionnaire (NAVQ). European journal of ophthalmology. 2017 Nov 8;27(6):640-5.
A comprehensive list of the mandatory readings is available on the e-learning page.
Link to websites offering clinical procedures simulators are also available.
Semester
First Semester
From October 23rd 2024, to January 31st 2025. Lectures and labs’ agenda will be available on the e-learning course page.
Assessment method
Final summative assessment.
Admission criteria:
To sit for the exam of Advanced Optometry it is necessary to have passed the exam of General Optometry and have a percentage of attendance of Practical session in Lab not inferior to 75% of the total amount of hours provided in the course.
The assessment is divided into:
1.Written Examination with MCQ and short answer question.
-20 MCQs (0.5 mark each);
-One short-answer question (6 marks). ‘Identifying the appropriate examination procedures necessary for the evaluation of a particular clinical case and the proposed case management"
-Cut-off mark to pass: 10/30. Maximum mark: 16/30 (weighting about 50% of the total exam mark).
-Duration: 45 minutes
2. Oral examination
-Expected task: Theoretical description and practical execution of an optometric technique foreseen by the program.
-Cut-off mark to pass: 6/30. Maximum mark: 10/30; (weighting about 33% of the total exam mark).
3. Group Work (GW) or Essay
GW
-Expected task: Group presentation on one question/dilemma identified at the beginning of the semester. (see specific description on e-learning)
-Cut-off mark to pass: 2/30. Maximum mark: 4/30; (peer assessment and staff members) (weighting about 15% of the total exam mark).
-Duration: 10 minutes
Essay
-Expected task: Brief essay on a topic of the Module agreed with the lecturer (see specific description on e-learning)
-Cut-off mark to pass: 2/30. Maximum mark: 4/30;
The overall mark consists in the addition of the 3 marks obtained by the student in the different examinations (written, oral and group work or Essay). The three examinations are considered evaluations of different learning objectives (LO 1-5) and therefore they are thus not calculated as an average, but rather added to form the overall final vote. Each examination requires a minimum rank of 60%. Overall rank to pass: 18/30.
Office hours
Appointment needed