Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Matematica [E3502Q - E3501Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Algebra II
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Algebra II
Course ID number
2425-2-E3501Q010
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso: a) sulla base delle conoscenze sviluppate nel corso di Algebra I, approfondirà alcuni argomenti di teoria degli anelli e di teoria dei campi; b) illustrerà la teoria dei moduli finitamente generati su domini a ideali principali, con applicazioni ai gruppi abeliani e all'algebra lineare.

I risultati di apprendimento attesi includono

Conoscenze: la conoscenza e la comprensione delle definizioni e risultati principali della teoria di anelli e i loro moduli e la teoria dei campi.
Capacità: la capacità di applicare le conoscenze astratti ai problemi concreti dell'algebra.

Contenuti sintetici

Campi, anelli e moduli

Programma esteso

CAMPI
Estensioni di campi: estensioni algebriche e trascendenti, grado di un'estensione, formula dei gradi.
Campo di spezzamento di un polinomio.
Campi finiti: costruzione, sottocampi, automorfismi, ciclicita` del loro gruppo moltiplicativo.
Polinomi ciclotomici.

ANELLI
Complementi di teoria degli anelli.
Il teorema cinese dei resti (per i polinomi, per anelli commutativi).
La decomposizione in fratti semplici delle funzioni razionali.
Domini a fattorizzazione unica e il Lemma di Gauss.
Localizzazioni di un dominio. Anelli locali.
L'anello delle serie formali a coefficienti in un campo, con qualche applicazione.

MODULI
Moduli su un anello e algebra lineare. Moduli liberi: basi, rango, proprietà universale. Torsione.
Moduli su domini a ideali principali: moduli finitamente generati; equivalenza di matrici e riduzione a forma normale.
Teorema di struttura per i moduli finitamente generati.
Moduli di torsione e decomposizione primaria.
Fattori invarianti e divisori elementari.
Applicazione ai gruppi abeliani: teorema di struttura per i gruppi abeliani finitamente generati.
Applicazione alle forme canoniche per le matrici: companion matrix, forma canonica razionale, forma canonica di Jordan.

Prerequisiti

I contenuti dei corsi Algebra lineare e Geometria, e Algebra I.

Metodi didattici

48 ore di lezione frontale e 24 ore di esercitazione, erogate in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta, seguita da prova orale obbligatoria.

La prova scritta comprende domande aperte sulla teoria, ed esercizi da risolvere.

La prova orale e un colloquio sugli argomenti svolti a lezione, puo comprendere lo svolgimento di esercizi, e fare riferimento alla prova scritta.

Oggetto delle domande degli esami sono definizioni, esempi e controesempi, enunciati e applicazioni di teoremi e le loro dimostrazioni.

Testi di riferimento

N. Jacobson, Basic Algebra I, Freeman Co, 1985.

Ulteriori testi di riferimento:

S. Bosch, Algebra, Springer-Verlag, 2003.

B. Hartley; T. Hawkes. Rings, modules and linear algebra, Chapman; Hall 1970

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

On the basis of the knowledge acquired in the Algebra I course, the course is aimed to a) illustrate further topics in the theory of rings and fields; b) develop the theory of finitely generated modules over principal ideal domains, with applications to abelian groups and linear algebra.

Achievements of a successful attendance of the course include

Knowledge: The knowledge and the understanding of the principle definitions, theorems and results in the theory of rings and their modules, as well as in field theory.
Abilities: The ability to apply this abstract knowledge to concrete problems in algebra.

Contents

Fields, rings and modules

Detailed program

FIELDS
Field extensions: algebraic and transcendental extensions, degree of an extension, the degree formula.
Splitting field of a polynomial.
Finite fields: construction, subfields, automorphisms, ciclicity of their multiplicative group.

RINGS
Complements of ring theory.
The Chinese remainder theorem (for polynomials, for commutative rings).
Partial fraction decomposition of rational functions.
Unique factorization domains and Gauss's lemma.
Localizations of a domain. Local rings.
The ring of formal series with coefficients in a field, with some applications.

MODULES
Modules over a ring and linear algebra. Free modules: bases, rank, universal property. Torsion.
Modules over principal ideal domains: finitely generated modules; equivalence of matrices and reduction to normal form.
Structure theorem for finitely generated modules.
Torsion modules and primary decomposition.
Invariant factors and elementary divisors.
Application to abelian groups: structure theorem for finitely generated abelian groups.
Application to canonical forms for matrices: companion matrix, rational canonical form, Jordan canonical form.

Prerequisites

The contents of the courses Linear Algebra and Geometry, and Algebra I.

Teaching methods

48 hours of frontal lectures and 24 hours of problem classes, delivered in-person.

Assessment methods

Written exam, followed by mandatory oral exam.

The written exam will comprise open questions (not multiple-choice questions) on the theory, and exercises.

The oral examination will be on the theory presented in the lectures, but may include exercises, and possible reference to the text of the written exam.

In both cases the questions will concern definitions, examples, counterexamples, exposition and application of theorems as well as their proofs.

Textbooks and Reading Materials

N. Jacobson, Basic Algebra I, Freeman Co, 1985.

Further literature:

S. Bosch, Algebra, Springer-Verlag, 2003.

B. Hartley; T. Hawkes. Rings, modules and linear algebra, Chapman; Hall 1970

Semester

First semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MAT/02
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SM
    Sandro Mattarei
  • TW
    Thomas Stefan Weigel
  • Tutor

  • EM
    Ettore Marmo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics