Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Matematica [E3502Q - E3501Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Algebra III
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Algebra III
Course ID number
2425-3-E3501Q054
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L'insegnamento
a) sulla base delle conoscienze sviluppate nel corso di Algebra I e II, l'insegnamento presenta una gentile introduzione alla teoria di Galois. Nella seconda parte si discute diverse applicazioni classiche della teoria, e.g., in generale un angolo non è trisecabile con riga e compasso, l'equazioni polinomiali di grado > 4 non sono in generale risolubili.

I risultati di apprendimento attesi includono

  • Conoscenze: la conoscenza e la comprensione delle definizioni e risultati principali della teoria di Galois.
  • Capacità: la capacità di applicare le conoscenze astratti ai problemi concreti della matematica..

Contenuti sintetici

La teoria dell'estenzioni di campi e la teoria di Galois.

Programma esteso

La chiusura algebrica di un campo,
estensioni normali e separabili,
il teorema dell'elemento primitivo di
estensioni finiti separabili.

Il teorema fundamentale della teoria di Galois,
estensioni ciclotomiche
Gruppi finiti, gruppi risolubili,
equazioni polinomiali di grado almeno 5 non sono
risolubili in generale,
Il campo dei elementi costruibili con compasso e riga,
C è algebricamente chiuso

Prerequisiti

Conoscenze richieste: I contenuti dei corsi Algebra lineare e Geometria, Algebra I e Algebra II.

Modalità didattica

I lezioni sarano tenuti in aula in italiano.
6 cfu di lezioni,
in ore: 48 ore di lezioni.

Materiale didattico

N. Jacobson, Basic Algebra I, Freeman & Co, 1985.

Ulteriori testi di riferimento:

S. Bosch, Algebra, Springer-Verlag, 2003.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Modalità d'esame: esame orale (ca. 20 minuti) su i contenuti del corso.

Oggetto delle domande degli esami sono definizioni, esempi e contraesempi, enunciati e applicazioni di teoremi e le loro dimostrazioni.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

On the basis of the knowledge acquired in the Algebra I and II courses, the course will present a gentle introduction to Galois theory.
In the second part we will apply our theoretical knowledge to concrete classical mathematical problems, e.g., in general it is not possible to divide an angle in 3 equal parts using only ruler and compass, it is impossible to find a general formula calculating the roots of a polynomial of degree 5 or higher.

Achievements of a successful attendance of the course include

  • Knowledge: The knowledge and the understanding of the principle definitions, theorems and results in Galois theory.
  • Capability: The capacity to apply this abstract knowledge to concrete mathematical problems..

Contents

The theory of field extensions and Galois theory

Detailed program

The algebraic closure of a field,
normal and separable extensions of fields,
the existence of primitive elements in finite separable field extensions,

The fundamental theorem in Galois theory,
cyclotomic extensions,
Finite and solvable groups,
polynomial equations of degree at least 5 are in general
not solvable,
the field of elements in C constructable by compass and ruler,
the field of complex numbers is algebraically closed.

Prerequisites

Prerequisites: The contents of the courses Linear algebra and Geometry, Algebra I and Algebra II.

Teaching form

The lectures will be given in a lecture hall in Italian.
6 credits (ECTS) of lecturing.
In hours: 48 hours of lecturing.

Textbook and teaching resource

N. Jacobson, Basic Algebra I, Freeman & Co, 1985.

Additional References:

S. Bosch, Algebra, Springer-Verlag, 2003.

Semester

1ˢᵗ semester

Assessment method

Examination: oral examination of ca. 20 minutes on the content of the course.

The questions will concern definitions, examples, counterexamples, exposition and application of Theorems as well as their proofs.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MAT/02
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • TW
    Thomas Stefan Weigel

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics