Course Syllabus
Obiettivi formativi
Gli obiettivi sono due, fra loro complementari:
• Acquisire strumenti concettuali e analitici per lo studio dei processi di governance locale, in Europa e in Italia, con particolare attenzione alle esperienze di innovazione sociale finalizzate all’inclusione
• Individuare una cassetta degli attrezzi di base per progettare l’innovazione sociale
Contenuti sintetici
a) Teorie e ricerche su due campi tematici: la governance locale; l’innovazione sociale
b) Esercitazioni sull’analisi di esperienze di innovazione sociale
Programma esteso
Governance e innovazione sociale sono “concetti ombrello”, che includono fenomeni e prospettive eterogenee e non sempre coerenti fra loro.
La prima parte del corso è dedicata alla sistematizzazione delle questioni concettuali e analitiche relative ai due temi, per orientarci nell’amplissimo dibattito che su di essi si è sviluppato negli ultimi anni.
La seconda parte approfondisce le ricerche sull’innovazione sociale condotte negli ultimi decenni in Italia e in Europa, facendo riferimento in particolare ai processi innovativi intrapresi nell’ambito del welfare urbano.
La terza parte, infine, prevede l’approfondimento di alcuni casi, anche con visite in loco, e l’individuazione di alcuni criteri di progettazione dell’innovazione sociale.
Prerequisiti
Padronanza delle conoscenze teoriche e metodologiche di base, buone capacità di apprendimento, di scrittura e comunicazione orale.
Metodi didattici
Il corso si svolge in presenza. Il corso si avvale in modo significativo di una didattica interattiva (esercitazioni in aula, discussione di papers, draft di progetti di ricerca etc.)
Modalità di verifica dell'apprendimento
Per gli studenti frequentanti è prevista una tesina
Per gli studenti non frequentanti è prevista una prova orale
Testi di riferimento
Una prima lista di testi è la seguente:
Bifulco L., Dodaro M., 2018, Local welfare governance and social innovation: the ambivalence of the political dimension, in Politics and conflict in governance and planning : theory and practice / edited by Ayda Eraydin and Klaus Frey. Publisher. New York, NY : Routledge.
Mingione, E., Vicari Haddock, S. (2015) Politiche urbane e innovazione sociale. In: Calafati A. (ed.), Città tra sviluppo e declino. Un’agenda urbana per l’Italia. Roma, Donzelli Editore, pp.97-108.
Moulaert, F., Martinelli, F. & González, S. (2007) Social Innovation and governance in European Cities: Urban developments between the path dependency and radical innovation. European Urban and Regional Studies, 14(3), 195-209.
Bifulco L., 2017, Social policies and public action, Routledge, (capitoli scelti),
Barbera F., Parisi T., 2019, Innovatori sociali, Il Mulino, Bologna (parti scelte)
Altri testi saranno indicati prima dell’inizio del corso
Sustainable Development Goals
Learning objectives
Training objectives
There are two objectives, complementary to each other:
• Acquire conceptual and analytical tools for the study of local governance processes, in Europe and in Italy, with particular attention to social innovation experiences aimed at inclusion
• Identify a basic toolbox for designing social innovation
Contents
a) Theories and research on two thematic fields: local governance; social innovation
b) Exercises on the analysis of social innovation experiences
Detailed program
Governance and social innovation are "umbrella concepts", which involve heterogeneous phenomena and perspectives that are not always coherent with each other.
The first part of the course is dedicated to the systematization of the conceptual and analytical issues relating to the two themes, to orient ourselves in the broad debate that has developed on them in recent years.
The second part delves into the research on social innovation conducted in recent decades in Italy and Europe, referring in particular to the innovative processes undertaken in the context of urban welfare.
Finally, the third part involves the in-depth analysis of some cases, including with on-site visits, and the identification of some social innovation design criteria.
Prerequisites
Prerequisites
Mastery of basic theoretical and methodological knowledge, good learning, writing and oral communication skills.
Teaching methods
Teaching methods
The course takes place in person. The course makes significant use of interactive teaching (classroom exercises, discussion of papers, drafts of research projects, etc.)
Assessment methods
For attending students, a thesis is expected
For non-attending students, an oral test is scheduled
Textbooks and Reading Materials
A first list of texts is the following:
Bifulco L., Dodaro M., 2018, Governance of local welfare and social innovation: the ambivalence of the political dimension, in Politics and conflict in governance and planning: theory and practice / edited by Ayda Eraydin and Klaus Frey. Publisher. New York, NY: Routledge.
Mingione, E., Vicari Haddock, S. (2015) Urban policies and social innovation. In: Calafati A. (ed.), Cities between development and decline. An urban agenda for Italy. Rome, Donzelli Editore, pp.97-108.
Moulaert, F., Martinelli, F. & González, S. (2007) Social innovation and governance in European cities: urban developments between path dependence and radical innovation. European Urban and Regional Studies, 14(3), 195-209.
Barbera F., 2019, arisi T., Social Innovators, Il Mulino, Bologna (selected parts)
Bifulco L., 2017, Social policies and public action, Routledge (selected parts)
Other texts will be indicated before the start of the course
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
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Lavinia Bifulco