Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Scienze e Tecnologie Chimiche [F5402Q - F5401Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Chemical Fundamentals of Sustainability
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Chemical Fundamentals of Sustainability
Course ID number
2425-2-F5401Q070
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo principale è fornire allo studente le conoscenze teorico-pratiche utili per valutare l’interazione tra le attività produttive e l’ambiente in una prospettiva di sostenibilità e gli strumenti per operare in ambito di innovazione.

Conoscenze e capacità di comprensione

Al termine del corso lo studente conosce:
- I fondamenti dello sviluppo sostenibile;
- I processi chimico-fisici relativi al trasporto di materia;
- I fondamenti dell'analisi di ciclo di vita.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate

Al termine del corso lo studente è in grado di:
- Calcolare la ripartizione di composti chimici nei diversi comparti ambientali.
- Calcolare flussi di massa ed energia nell'analisi di ciclo di vita di un prodotto o un processo.

Autonomia di giudizio

Al termine del corso lo studente è in grado di:
- Analizzare le fasi della vita di un prodotto o un processo;
- Valutare criticamente i risultati ottenuti dall'applicazione dei modelli;
- Individuare possibili interventi per la diminuzione degli impatti.

Capacità di apprendere

Essere in grado di applicare le conoscenze acquisite a contesti differenti da quelli presentati durante il corso, e di comprendere gli argomenti trattati nella letteratura scientifica riguardante la tematica della sostenibilità.

Contenuti sintetici

Sostenibilità, economia circolare, life cycle thinking. Modelli per l’interazione e la distribuzione di composti chimici in ambiente. Tecnologie per il riciclo e recupero. Strumenti di monitoraggio e analisi per una gestione sostenibile delle attività umane: analisi del ciclo di vita, indicatori di sostenibilità ambientale (potenziale di riscaldamento globale, impronta ecologica, carbon e water footprint).

Programma esteso

E' ormai ampiamente riconosciuta la necessità di passare da una crescita basata sulle “risorse illimitate” a uno “sviluppo sostenibile”, che fa fronte alle necessità del presente, senza compromettere la capacità delle future generazioni di soddisfare le proprie esigenze. L’Unione Europea vede nella produzione e il consumo sostenibile una sfida cruciale e prioritaria di questo secolo.

L’obiettivo è quello di migliorare le prestazioni ambientali dei prodotti e di accrescere la domanda di prodotti e tecnologie a ridotto impatto ambientale creando sinergie tra i vari strumenti politici attraverso un approccio integrato tra progettazione ecocompatibile, etichettatura dei prodotti, incentivi, appalti pubblici e consumi più intelligenti.

Argomenti delle esercitazioni: modelli multimedia, analisi del ciclo di vita, potenziale di riscaldamento globale, impronta ecologica, carbon e water footprint. Casi di studio.

Prerequisiti

Fondamenti di Chimica e di Fisica.

Modalità didattica

8 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza
16 esercitazioni da 2 ore svolte in modalità interattiva in presenza

Materiale didattico

Il materiale didattico dell’insegnamento viene messo a disposizione sulla piattaforma e-learning.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale

L'esame prevede un colloquio volto a verificare la conoscenza degli argomenti trattati nelle lezioni frontali e nelle esercitazioni. Nella prova orale, per quanto possibile, lo studente verrà valutato sulla base dei seguenti criteri: (1) conoscenza e capacità di comprensione; (2) capacità di collegare i diversi concetti; (3) autonomia di analisi e di giudizio; (4) capacità di utilizzare correttamente il linguaggio scientifico.

Il voto è in trentesimi 18-30/30.

E' possibile sostenere l'esame in lingua inglese.

Orario di ricevimento

Su appuntamento da fissare per e-mail (marina.lasagni@unimib.it, elena.collina@unimib.it).

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Aims

The main objective is to provide the student with the theoretical and practical knowledge useful for evaluating the interaction between production activities and the environment from a sustainability perspective and the tools to operate in the field of innovation.

Knowledge and understanding

At the end of the course the student knows:

- The foundations of sustainable development;

- The physico-chemical processes related to the transport of matter;

- The fundamentals of life cycle analysis.

Applying knowledge and understanding

At the end of the course the student is able to:

- Calculate the distribution of chemical compounds in different environmental compartments.

- Calculate mass and energy flows in the life cycle analysis of a product or process.

Making judgements

At the end of the course the student is able to:

- Analyze the phases of the life of a product or a process;

- Critically evaluate the results obtained from the application of the models;

- Identify possible interventions to reduce the impacts.

Learning skills

Being able to apply the acquired knowledge to contexts different from those presented during the course, and to understand the topics covered in the scientific literature concerning the sustainability issue.

Contents

Sustainability, circular economy, life cycle thinking. Models for the interaction and distribution of chemical compounds in the environment. Technologies for recycling and recovery. Monitoring and analysis tools for sustainable management of human activities: life cycle analysis, environmental sustainability indicators (global warming potential, ecological footprint, carbon and water footprint).

Detailed program

The need to move from growth based on "unlimited resources" to "sustainable development", which meets the needs of the present, without compromising the ability of future generations to meet their own needs, is now widely recognized. The European Union considers sustainable production and consumption as a crucial and priority challenge of this century.

The goal is to improve the environmental performance of products and to increase the demand for products and technologies with a reduced environmental impact by creating synergies between the various policy instruments through an integrated approach between eco-design, product labeling, incentives, public procurement and new consumption models.

Exercises: multimedia models, life cycle assessment, global warming potential, ecological footprint, water and carbon footprint. Case Studies.

Prerequisites

Fundamentals of Chemistry and Physics.

Teaching form

8 two-hour lectures, in person, Delivered Didactics
16 two-hour practical classes, in person, Interactive Teaching

Textbook and teaching resource

Teaching material will be available on the e-learning platform.

Semester

first semester

Assessment method

Oral examination

The oral examination exam aim is to verify the knowledge of the topics covered in the lectures and exercises. In the oral exam, as far as possible, the student will be assessed on the basis of the following criteria: (1) knowledge and understanding; (2) ability to connect different concepts; (3) autonomy of analysis and judgment; (4) ability to use the scientific language correctly.

Exam grade in the range 18-30/30.

It is possible to take the exam in English.

Office hours

By appointment to be made by e-mail (marina.lasagni@unimib.it, elena.collina@unimib.it).

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
CHIM/02
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Elena Maria Collina
    Elena Maria Collina
  • Marina Lasagni
    Marina Lasagni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics