Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Matematica [F4002Q - F4001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Mathematical Methods for Economic Analysis - Optimization and Convex Analysis
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Mathematical Methods for Economic Analysis - Optimization and Convex Analysis
Course ID number
2425-1-F4001Q095
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Coerentemente con gli obiettivi formativi del Corso di Studio, l'insegnamento si propone di fornire allo studente le conoscenze riguardanti le definizioni e gli enunciati fondamentali della teoria dell'ottimizzazione e dell'analisi convessa in spazi euclidei. Verranno altresì fornite le competenze necessarie a comprendere e analizzare le principali tecniche e metodi dimostrativi connessi alla teoria, e le abilità utili ad applicarle per risolvere esercizi e affrontare problemi. Una particolare enfasi verrà posta sulla programmazione nonlineare e sui suoi legami con la convessità, e su risultati di dualità.
Al termine del corso gli studenti:

  1. devono aver acquisito la conoscenza e la capacità di comprensione delle principali parti del programma ed essere in grado di applicare i metodi e le tecniche matematiche presentate nel corso alla risoluzione di problemi ed esercizi;
  2. devono essere in grado di tradurre problemi derivanti da situazioni concrete e reali in modelli matematici che siano adatti ad essere affrontati e studiati mediante le teorie matematiche presentate durante il corso;
  3. devono aver acquisito una proprietà di linguaggio che li renda in grado di comunicare con chiarezza e rigore le conoscenze apprese.

Contenuti sintetici

Ottimizzazione finito-dimensionale, elementi di analisi convessa, teoria della dualità, ottimizzazione vettoriale.

Programma esteso

Introduzione all'ottimizzazione statica. Richiami di calcolo differenziale per funzioni di più variabili reali.

Ottimizzazione globale. Teorema di Weierstrass e sue estensioni.

Ottimizzazione locale.

Principio variazionale di Ekeland.

Teoremi dell'alternativa.

Convessità di insiemi.

Funzioni convesse. Proprietà di regolarità.

Minimizzazione di funzioni convesse.

Programmazione non lineare. Teorema di Fritz John.

Lagrangiana e lagrangiana debole associate. Qualificazione dei vincoli.

Moltiplicatore e funzione valore.

Teoria della dualità lagrangiana.

Introduzione all'ottimizzazione vettoriale.

Spazi vettoriali parzialmente ordinati.

Nozioni di soluzione per un problema di ottimizzazione vettoriale.

Scalarizzazione e condizioni di ottimalità.

Prerequisiti

Il corso presuppone le conoscenze di base e i principali risultati di algebra lineare e analisi in ambito finito-dimensionale.

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in presenza in modalità erogativa.

Materiale didattico

Referenze:
O. Guler, Foundations of Optimization, Springer, 2010 (disponibile in formato elettronico)
S. Boyd and L. Vandenberghe, Convex Optimization, Cambridge University Press, 2009
M. Ehrgott, Multicriteria Optimization, Springer 2005

Ulteriori referenze:
M. S. Bazaraa, H. D. Sherali, C. M. Shetty, Nonlinear Programming, John Wiley & Sons, 1993
L. Berkovitz, Convexity and Optimization in Rⁿ, John Wiley & Sons, 2002
J. Jahn, Vector Optimization, Springer, 2011

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Modalità d’esame:

  1. non sono previste prove in itinere.
  2. nella prova finale, sia in quella scritta che in quella orale, vengono valutati: la conoscenza delle metodologie, il rigore di ragionamento,
    la capacità di illustrare con la terminologia adeguata i risultati presentati
  3. la valutazione delle prove (scritta, orale) terrà conto prevalentemente della conoscenza degli argomenti richiesti e del rigore di ragionamento.

Scritto e/o orale

Prova scritta: consiste in domande aperte, in particolare:

a) esercizi che permettono al docente di valutare la capacità dello studente di applicare la teoria nella risoluzione di problemi o nella verifica di semplici risultati teorici
b) un quesito di tipo teorico, in cui si chiede allo studente una dimostrazione tra quelle proposte, oppure di fornire in modo completo alcune definizioni, enunciati di teoremi, dando qualche esempio.

Prova orale: la prova orale verte su teoremi e dimostrazioni, di cui viene fornito a fine corso un elenco dettagliato, così come su esercizi teorici; è preceduta da una discussione della prova scritta. Possono sostenere la prova orale tutti gli studenti che hanno ottenuto nello scritto una votazione non inferiore a 18. Gli studenti che hanno riportato una votazione non inferiore a 18 e decidono di non sostenere l’esame orale, possono registrare il voto.
In ciascuna prova vengono valutati la correttezza del ragionamento, la chiarezza e il rigore dell'esposizione.

Lo studente che ottiene una valutazione sufficiente nella prova scritta, può rifiutare il voto (dello scritto, o dell'eventuale orale) per non più di due volte.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Export

Aims

In line with the educational objectives of the Master Degree in Mathematics, the course aims at providing the knowledge about the fundamental concepts and statements of the theory of optimization and convex analysis in the Euclidean setting. It will also build the skills needed to understand and use the most important proving arguments and techniques in the theory and the ability to solve exercises and deal with problems exploiting them. Particular emphasis will be put on the theory of nonlinear programming and its relationship with convexity, as well as some results of duality.
At the end of the corse the students are supposed:

  1. to have absorbed the pricipal topics of the course and to be able to apply methods and mathematical techniques to solve problems and exercises;
  2. to be able to translate problems arising from real situations into models that can be analysed via the mathematical theory developed in the course;
  3. to have acquired a proper use of language that enables them to communicate in a clear and rigorous way what they have learnt.

Contents

Finite-dimensional optimization, elements of convex analysis, duality theory, multiobjective optimization.

Detailed program

Introduction to optimization problems. Basic calculus tools in Rn.

Unconstrained optimization.

Ekeland variational principle.

Transposition theorems.

Convex analysis for sets and functions.

Nonlinear programming.

Duality theory and convex programming.

Introduction to vector optimization.

Partially ordered vector spaces.

Solution of a vector optimization problem.

Scalarization and optimality conditions.

Prerequisites

Basic concepts and results of linear algebra and analysis in finite-dimensional spaces.

Teaching form

All lessons are conducted in person in a classroom setting.

Textbook and teaching resource

Referenze:
O. Guler, Foundations of Optimization, Springer, 2010 (available as e-book)
S. Boyd and L. Vandenberghe, Convex Optimization, Cambridge University Press, 2009
M. Ehrgott, Multicriteria Optimization, Springer 2005

Ulteriori referenze:
M. S. Bazaraa, H. D. Sherali, C. M. Shetty, Nonlinear Programming, John Wiley & Sons, 1993
L. Berkovitz, Convexity and Optimization in Rⁿ, John Wiley & Sons, 2002
J. Jahn, Vector Optimization, Springer, 2011

Semester

I

Assessment method

Examination type:

  1. there are no intermediate exams.
  2. in both written and, if applicable, oral part of the exam are judged: the knowledge of the techniques shown during the course, the accuracy of the line of thinking, the ability to illustrate the results of the course
  3. the evaluation of both written and oral exams will take into account mainly of the knowledge of the subjects and the accuracy of the line of thinking.

Written and oral examination

Written Exam: It consists of open-ended questions, specifically:

a) exercises that allow the instructor to assess the student's ability to apply theory in solving problems or in verifying simple theoretical results
b) a theoretical question, in which the student is asked to provide a proof from those proposed, or to fully present some definitions, statements of theorems, and give a few examples.

Oral Exam: The oral exam covers theorems and proofs, for which a detailed list will be provided at the end of the course, as well as theoretical exercises. It is preceded by a discussion of the written exam. All students who have obtained a score of at least 18 in the written exam are eligible to take the oral exam. Students who have achieved a score of at least 18 and choose not to take the oral exam may record their grade.
Each exam evaluates the correctness of reasoning, clarity, and rigor of presentation.

A student who receives a passing grade on the written exam may decline the grade (of the written exam, or the possible oral exam) no more than twice.

Office hours

By appointment.

Enter

Key information

Field of research
SECS-S/06
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Rita Pini
    Rita Pini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics