Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Scienze e Tecnologie per l'Ambiente e il Territorio [F7503Q - F7501Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Climate Change
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Climate Change
Course ID number
2425-2-F7501Q084
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Permettere allo studente di comprendere i meccanismi che sostengono i cambiamenti climatici e di poter valutare, a differente scala, gli impatti sui sistemi naturali ed antropici.

Al termine dell'insegnamento lo studente dovrà avere acquisito le seguenti competenze:

CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE. Avere una conoscenza di base del funzionamento del sistema climatico e delle sue modificazioni sia di origine naturale sia antropica.

CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE. Applicare le conoscenze tecniche alla comprensione specifica degli aspetti fisico-chimico-modellistico legati al cambiamento climatico.

AUTONOMIA DI GIUDIZIO. Imparare a leggere criticamente le complesse interazioni tra i vari ambienti ed il cambiamento climatico, con particolare attenzione alle diverse possibili interazioni con l'atmosfera.

ABILITÀ COMUNICATIVE. Dimostrare l'acquisizione di un lessico corretto e di sapere esporre i contenuti essenziali della materia in modo chiaro e maturo.

CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO. Essere in grado di affrontare lo studio di libri di testo avanzati, report tecnici e articoli scientifici, per lo più in lingua inglese, prodotti da centri di ricerca, governi e organizzazioni internazionali, relativi ai fenomeni climatici e alle politiche di mitigazione e adattamento.

Contenuti sintetici

Basi fisiche dei cambiamenti climatici. Meccanismi di retroazione nel sistema Terra. Vulnerabilità, impatti, adattamento e mitigazione. Scienza dei cambiamenti climatici nel panorama dei trattati internazionali sul clima.

Programma esteso


Le esercitazioni di Cambiamenti Climatici, tenute in forma seminariale, saranno focalizzate sullo studio del paleoclima a partire dalle carote di ghiaccio, archivi naturali di storia climatica. Saranno mostrate le principali tecniche di misura che stanno alla base delle ricostruzioni paleoclimatiche e verranno esaminati i principi di base della paleoclimatologia, insieme ai principali risultati ottenuti dalle carote di ghiaccio polari e non-polari, nell'ottica di comprendere in che modo è possibile ricostruire il clima del passato, come è possibile sincronizzare records climatici provenienti dai due emisferi, qual è il legame tra i gas serra e il clima, nonché l'impatto antropico sul clima e sull'ambiente nel corso dell'Olocene.

Prerequisiti

Chimica dell’atmosfera e Fisica dell’atmosfera (non obbligatori, ma consigliati).

Modalità didattica

Lezioni frontali di 2 ore (Cambiamenti Climatici) Didattica Erogativa: 5 CFU ( 40 Ore) - Prof. Valter Maggi
5 Esercitazioni da 2 ore cadauna(Cambiamenti Climatici Lab): 1 CFU. (10 ore) Didattica interattiva- Prof. Barbara Delmonte

Materiale didattico

Verificare sul sito: http://elearning.unimib.it/

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale diviso in due parti rispettivamente per lezioni frontali e per laboratorio. Il voto finale corrisponde alla media ponderata dei due voti (espressi in trentesimi).

Orario di ricevimento

Su appuntamento:
valter.maggi (at) unimib.it

Per la parte di laboratorio:
barbara.delmonte (at) unimib.it

Sustainable Development Goals

LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Aims

Understanding the physical bases of climate changes and their impacts on natural and anthropic systems, on different spatial and temporal scales.

At the end of the course students will have:

KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING. Acquire an introductory knowledge of climate system physical components and their natural and anthropic perturbations

APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING. Acquire a specific competence and apply technical knowledge physical-chemical aspects related to climate change.

MAKING JUDGEMENTS. Learn to critically think about the complex interactions between physical and socio-economics aspects of climate change, focussing on atmosphere.

COMMUNICATION SKILLS. Demonstrate the acquisition of a correct vocabulary and to know how to expose the essential contents of the subject in a clear and mature way.

LEARNING ABILITY. Be able to tackle the study of advanced textbooks, technical reports and scientific articles, mostly in English, produced by research centers, governments and international organizations, related to climate phenomena and to mitigation and adaptation policies.

Contents

Physical bases of climate changes. Feedbacks in the Earth system. Vulnerability, impacts, adaptation and mitigation. Climate change science in the panorama of international treaties on climate.

Detailed program

The Climate Change Laboratory course is organized in the form of seminars, focused on paleoclimate reconstructions from ice cores, that are natural archives of climatic history. The most important measurement techniques will be shown, in tandem with the basic principles of paleoclimatology and the major achievements deriving from studies of polar and non-polar ice. This will be done in the perspective of a comprehensive understanding of how it is possible to reconstruct past climate change, how it is possible to synchronize climate records from the two hemispheres, and which is the link between greenhouse gases and climate, as well as the anthropogenic impact on climate and environment in the course of Holocene.

Prerequisites

Atmospheric Chemistry and Atmospheric Physics (reccomended)

Teaching form

Frontal lessons (Climate Change)by 2 hours : 5 CFU (40 hours) Delivered Didactics - Prof. Valter Maggi
five Climate Change Laboratory by 2 hours : 1 CFU (10 hours) Interactive teaching- Prof. Barbara Delmonte

Textbook and teaching resource

Check on web site: http://elearning.unimib.it/

Semester

Second semester

Assessment method

Oral exam composed by two parts, for lessons and laboratory respectively.
The final mark corresponds to the weighted average of the two partial marks.

Office hours

By appointment:
valter.maggi (at) unimib.it

For the Laboratory part:
barbara.delmonte (at) unimib.it

Sustainable Development Goals

CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
GEO/04
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
50
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • BD
    Barbara Delmonte
  • VM
    Valter Maggi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics