Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Scienze e Tecnologie per l'Ambiente e il Territorio [F7503Q - F7501Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Environmental Law
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Environmental Law
Course ID number
2425-1-F7501Q037
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Obiettivo del Corso è fornire una conoscenza di base dei principi, delle fonti, degli strumenti, dei soggetti e dei procedimenti del Diritto ambientale alla luce tanto della disciplina internazionale ed europea, quanto della disciplina nazionale.

In sintesi, il Corso intende trasmettere agli studenti la conoscenza dei principali istituti del Diritto ambientale che consenta loro di percepire e comprendere il ruolo della regolazione giuridica nella protezione (presente e futura) del bene-ambiente. A ciò si aggiunge l'ulteriore finalità di suscitare l’attenzione e l’interesse per le tematiche della tutela ambientale, dimostrando l’importanza dello strumentario giuridico – anche di quello attivabile dalla società civile, di cui gli studenti sono componenti – per il perseguimento di questi risultati, oltre che stimolare il pensiero critico nell'individuazione dei problemi e nell'elaborazione delle soluzioni a loro risposta.

Contenuti sintetici

Il Corso prenderà l'avvio dalla ricostruzione del 'percorso storico' compiuto dal bene-ambiente per l’acquisizione della sua rilevanza giuridica a livello internazionale, europeo e nazionale.
Si introdurranno, così, gli attori del Diritto ambientale – pubblici e privati – per poi prendere in considerazione i principali istituti giuridici di carattere generale operanti a presidio del bene-ambiente.
L'obiettivo della parte generale, dunque, è fornire agli studenti una risposta alle 5 W del Diritto ambientale: 1) Che cosa si intende per Diritto ambientale e per ambiente nel diritto?; 2) Quando è nato e si è sviluppato il Diritto ambientale?; 3) Dove – ossia a che livelli ordinamentali – si è sviluppato il Diritto ambientale?; 4) Chi sono gli attori principali del Diritto ambientale; 5) Perché il Diritto ambientale – ossia qual è il suo fine e, conseguentemente, quali sono gli strumenti che ne consentono il perseguimento?
Conclusa la parte generale, si approfondiranno i temi specifici lungo cui si articola il ramo del diritto oggetto di insegnamento, verificando le modalità di protezione delle differenti matrici ambientali (acqua, aria, suolo, spazio extra-atmosferico, etc.) e approfondendo gli istituti volti a mitigare l’impatto delle attività umane sull’ambiente.

Programma esteso

Argomenti parte generale

1 Introduzione al Corso e informazioni generali; Le origini del diritto ambientale
2 Il Diritto internazionale dell’ambiente
3 Il Diritto europeo dell’ambiente
4 L’ambiente nella Costituzione e nelle altre fonti nazionali
5 I soggetti del Diritto ambientale e il principio di sussidiarietà
6 'Enviromental activism' e ruolo delle associazioni ambientaliste
7 I procedimenti amministrativi e i provvedimenti amministrativi
8 La VIA (Valutazione di Impatto Ambientale), la VAS (Valutazione Ambientale Strategica) e l'AIA (Autorizzazione Integrata Ambientale)
9 Danno ambientale e bonifiche dei siti contaminati
10 Beni comuni e sviluppo sostenibile
11 Gli strumenti di valutazione economica dell'ambiente
12 La tutela della biodiversità
13 Il diritto penale dell'ambiente
14 Test

Argomenti parte speciale

1 Energia e ambiente
2 Economia circolare
3 Responsabilità sociale di impresa
4 Land Grabbing
5 Inquinamento elettromagnetico
6 La gestione dei rifiuti
7 Alimentazione e ambiente
8 Aria e Clima
9 Migranti climatici

Prerequisiti

Conoscenze di carattere generale nelle discipline giuridiche.
Nello specifico, si suggerisce una minima cognizione dei seguenti argomenti: 1) organizzazione dello Stato e tripartizione dei poteri; 2) rapporti tra Stato nazionale e ordinamento europeo; 3) ruolo delle regioni all’interno dell’ordinamento giuridico italiano; 4) nozione di pubblica amministrazione e suo ruolo nell’ordinamento giuridico italiano; 5) fonti del diritto nazionale (Costituzione, leggi, atti aventi forza di legge, regolamenti), regionale (leggi, statuti e regolamenti) ed europee (regolamenti e direttive, su tutti); 6) atti amministrativi.

Questi argomenti possono essere ripassati attraverso la lettura di un manuale di diritto pubblico, ad esempio uno tra i seguenti:

  • T. GROPPI e A. SIMONICINI, Introduzione allo studio del diritto pubblico e delle sue fonti, Giappichelli, Torino, 2023 o ed. più aggiornata;
  • R. BIN e G. PITRUZZELLA, Diritto pubblico, Giappichelli, Torino, 2023 o ed. più aggiornata;
  • A. BARBERA e C. FUSARO, Corso di diritto pubblico, il Mulino, Bologna, 2022 o ed. più aggiornata.

Metodi didattici

  • La prima parte del Corso si svolgerà tramite didattica erogativa (11 lezioni da 2 ore in presenza e 4 lezioni da 2 ore da remoto in modalità sincrona).

  • La seconda parte del Corso si svolgerà tramite didattica interattiva (9 lezioni da 2 ore), segnatamente tramite suddivisione in gruppi degli studenti per l’esposizione (assistita dal docente e basata sui materiali previamente assegnati) dei singoli argomenti della parte speciale.

Il Corso si terrà in lingua italiana.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale finale sugli argomenti oggetto del programma, svolto attraverso un colloquio con il candidato finalizzato a verificare la conoscenza e la padronanza degli argomenti affrontati a lezione (o appresi tramite lo studio del manuale).

Sarà prevista la possibilità di svolgere una prova scritta intermedia e di ricevere un’ulteriore valutazione sulla base dell’esposizione, in gruppo, di uno degli argomenti della parte speciale.
Il test intermedio, composto da domande chiuse (vero e falso e risposta multipla) e due domande aperte, sarà volto alla verifica della conoscenza della parte generale del programma, affrontata prima dello svolgimento del test.
La valutazione del lavoro di gruppo, distinta per ogni studente, riguarderà le capacità di comprensione, approfondimento e esposizione dell'argomento di parte speciale scelto.

Il superamento del test intermedio e l'esposizione in classe sono considerati sufficienti per il superamento dell'esame finale. Lo studente/la studentessa potrà decidere di svolgere solo il test intermedio, che varrà 1/2 del voto finale, e all'esame orale verrà richiesto di rispondere a una domanda.
Lo studente/la studentessa potrà decidere di svolgere solo il lavoro di gruppo e, anche in questo caso, il voto dell'esposizione varrà 1/2 e all'esame orale verrà richiesto di rispondere a una domanda.
Per lo studente/la studentessa che non avrà svolto né il test intermedio, né il lavoro di gruppo, l'esame orale finale riguarderà l'intero programma e all'esame saranno poste due domande.

Testi di riferimento

G. ROSSI, Diritto dell’ambiente, Torino, Giappichelli, ultima edizione disponibile.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SCONFIGGERE LA FAME | SALUTE E BENESSERE | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA
Export

Learning objectives

The aim of the course is to provide a basic knowledge of the principles, sources, tools, actors and procedures of Environmental Law in the light of international, European, and national regulation.

In synthesis, the 'expected objective' of the course is to provide students with a knowledge of the main principles and tools of Environmental Law that allows them to perceive and understand the role of legal regulation in the protection (present and future) of the environment. The further 'desired objective' is to arouse attention and interest in the issues of environmental protection, demonstrating the importance of legal instruments – including those available to civil society, of which students are components – for solving these issues, as well as stimulate students' critical thinking.

Contents

The Course will begin with a reconstruction of the 'historical path' made by the environment for the acquisition of its legal significance, starting from the international level, and then descending to European and Italian ones.
Thus, the actors of environmental law – public and private – will be introduced and then the main legal tools operating to protect the environment will be analysed.
The objective of the general part of the course, therefore, is to provide students with an answer to the 5 W's of environmental law: 1) What is meant by Environmental Law? 2) When was Environmental Law born and developed? 3) Where – i.e. in which legal systems – has Environmental Law developed? 4) Who are the main actors of Environmental Law; 5) Why Environmental Law – i.e. what is its purpose and, consequently, what are the instruments that allow its pursuit?
Once the general part of the course will be over, the specific themes along which this branch of law is articulated will be explored, verifying the methods of protection of the different environmental factors (water, air, soil, extra-atmospheric space, etc.) and deepening the instruments aimed at mitigating the impact of human activities on the environment.

Detailed program

Topics general part

1 Introduction to the Course and General Information; The Origins of Environmental Law
2 International Environmental Law
3 European Environmental Law
4 The environment in the Constitution and other national sources
5 The Subjects of Environmental Law and the Principle of Subsidiarity
6 'Enviromental activism' and the role of environmental associations
7 Administrative proceedings and administrative measures
8 EIA (Environmental Impact Assessment), SEA (Strategic Environmental Assessment) and AIA (Integrated Environmental Authorisation)
9 Environmental damage and reclamation of contaminated sites
10 Common goods and sustainable development
11 Tools for the economic evaluation of the environment
12 The protection of biodiversity
13 Environmental criminal law
14 Tests

Topics special part

1 Energy and the environment
2 Circular economy
3 Corporate Social Responsibility
4 Land Grabbing
5 Electromagnetic Pollution
6 Waste Management
7 Food and the Environment
8 Air and Climate

Prerequisites

Basic knowledge of law principles.

Specifically, a minimum knowledge of the following topics is suggested: 1) organization of the State and division of powers; 2) relations between national states and the European system; 3) role of the regions within the Italian legal system; 4) notion of public administration and its role in the Italian legal system; 5) sources of national, regional and European regulations; 6) administrative acts.

These topics can be reviewed by reading a public law textbook, e.g. one of the following:

  • T. GROPPI e A. SIMONICINI, Introduzione allo studio del diritto pubblico e delle sue fonti, Giappichelli, Torino, 2023 or newer;
  • R. BIN e G. PITRUZZELLA, Diritto pubblico, Giappichelli, Torino, 2023 or newer;
  • A. BARBERA e C. FUSARO, Corso di diritto pubblico, il Mulino, Bologna, 2022 or newer.

Teaching methods

  • The first part of the Course will be conducted through didactic delivery (11 lectures of 2 hours in presence and 4 lectures of 2 hours remotely in synchronous mode).

  • The second part of the Course will be held through interactive teaching (9 lessons of 2 hours), namely by dividing the students into groups for the presentation (assisted by the teacher and based on the materials previously assigned) of the individual topics of the special part.

The Course will be held in Italian.

Assessment methods

Oral exam on the topics discussed throughout the lectures (or learned through the study of the manual).

There will be the possibility to do an intermediate written test and to receive a further evaluation on the basis of the exposition, in group, of one of the topics of the second part of the Course.
The intermediate test, consisting of closed questions (true and false and multiple-choice) and two open questions, will be aimed at verifying knowledge of the general part of the programme, covered prior to the test.
The assessment of the group work, separate for each student, will concern the ability to understand, deepen and present the chosen topic of the special part.

Passing the midterm test and exposure are considered sufficient for passing the final exam. The student may decide to take only the midterm test, which will be worth 1/2 of the final grade, and the oral exam will be required to answer one question.
The student may choose to do only the group work, and again, the exposure grade will be worth 1/2 and at the oral examination will be required to answer a question.
For the student who will have taken neither the midterm nor the group work, the final oral examination will cover the entire syllabus and at the examination asked two questions.

Textbooks and Reading Materials

G. ROSSI, Diritto dell’ambiente, Torino, Giappichelli, last available edition.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | ZERO HUNGER | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | CLEAN WATER AND SANITATION | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
IUS/10
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SV
    Stefano Vaccari

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics