Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Teoria e Tecnologia della Comunicazione [F9202P - F9201P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Digital Communication
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Digital Communication
Course ID number
2425-1-F9201P200
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

COMUNICAZIONE DIGITALE

Argomenti e articolazione del corso

Finalità

Questo Corso ha l’obiettivo di contribuire alla formazione di una nuova generazione di comunicatori digitali consapevoli della natura dinamica e ad alta complessità degli attuali e futuri atti comunicativi nell’era delle tecnologie digitali e telematiche. Il Corso vuole mettere in grado gli studenti di possedere l’ampiezza prospettica necessaria all’interazione multidisciplinare richiesta dalla comunicazione digitale, sia sul fronte delle sfide tecnologiche, sia su quello delle basi concettuali che la fondano. Esempi concreti e best-practices provvederanno a fornire il necessario senso pratico.

Argomenti corso

Parte 1 – LA COMPLESSITA’ E LE RETI

Verranno introdotti i principali aspetti della scienza delle reti e della complessità come background fondamentale per comprendere la dinamica delle tecnologie digitali coniugate con i dati e i supporti telematici (con particolare riferimento alle reti sociali).

Perte 2 – LA PUBBLICITA’

Gli strumenti della comunicazione digitale verranno introdotti a partire dall’evoluzione dei media, da quelli a canale mono-direzionale fino a Internet, mettendo in luce casi ed esempi storici e attuali, con riferimento alla pubblicità e alla sua evoluzione comunicativa.

Parte 3 – LA MASSA

Verranno introdotte le particolari caratteristiche classificatorie, fenomenologiche e comportamentali che le caratterizzano le masse, le folle e i gruppi, con particolare riferimento all’impatto delle tecnologie digitali su questi target, con riferimenti alla pubblicità e alla comunicazione politica, con esempi concreti e testimonianze.

Parte 4 – GLI EVENTI

Verrà sviluppato il tema della “festivalizzazione” delle città e dei suoi nuovi sviluppi a fronte delle necessità di adesione a principi di sostenibilità e di sicurezza, marcando l’attualità dell’emergenza Covid e le sue ripercussioni nell’organizzazione e nella gestione di eventi, con particolare riguardo verso concreti esempi e testimonianze di esperti.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni si intendono promuovere i seguenti apprendimenti, in termini di:

  • Conoscenze e comprensione della comunicazione digitale attraverso nozioni di scienze della complessità con particolare riferimento alla Network Science
  • Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati (qualitativi e quantitativi)
  • Capacità di applicare conoscenze e modelli a specifici casi

Metodologie utilizzate

Nozioni basilari della scienza della complessità e delle reti in termini di:

  • nozione formale di grafo (percorsi su grafi; grafi ed alberi; grafi e reti sociali)
  • proprietà delle relazioni su grafi e analogie/esempi con reti sociali.

Definizione e classificazione di masse:

  • teoria di E. Canetti
  • esempi di folle (concerti, partite, aggregazioni di rivolta)
  • la comunicazione di massa: dai media lineari alle reti sociali

Definizione e classificazione di eventi:

  • festivalizzazione della città
  • eventi territoriali e virtuali
  • la sicurezza e la normativa

Materiali didattici (online, offline)

Bibliografia

TESTO PRINCIPALE:

Albert-Laszlo Barabasi, Link, Einaudi Editore, Torino , 2002.

TESTI CONSIGLIATI A SUPPORTO:

Alberto Gandolfi, Formicai, imperi, cervelli: introduzione alla scienza della complessità, Bollati Boringhieri, Torino, 2008.

OECD Global Science Forum, Applications of Complexity Science for Public Policy, 2009, http://www.oecd.org/science/sci-tech/43891980.pdf

David Easley, Jon Kleinberg, Networks, Crowds, and Markets: Reasoning About a Highly Connected World, Cambridge University Press, 2010.

David Amerlan, The Social Media Mind: How Social Media Is Changing Business, Politics and Science and Helps Create a New World Order, New Line Publishing, 2012.

Alberto Contri, McLuhan non abita più qui? I nuovo scenari della comunicazione nell'era della costante attenzione parziale, Bollati Boringhieri, 2017.

Altri testi e materiale didattico verranno definiti durante il corso.

Programma e bibliografia

Bibliografia

TESTO PRINCIPALE:

Albert-Laszlo Barabasi, Link, Einaudi Editore, Torino , 2002.

TESTI CONSIGLIATI:

Alberto Gandolfi, Formicai, imperi, cervelli: introduzione alla scienza della complessità, Bollati Boringhieri, Torino, 2008.

OECD Global Science Forum, Applications of Complexity Science for Public Policy, 2009, http://www.oecd.org/science/sci-tech/43891980.pdf

David Easley, Jon Kleinberg, Networks, Crowds, and Markets: Reasoning About a Highly Connected World, Cambridge University Press, 2010.

David Amerlan, The Social Media Mind: How Social Media Is Changing Business, Politics and Science and Helps Create a New World Order, New Line Publishing, 2012.

Alberto Contri, McLuhan non abita più qui? I nuovo scenari della comunicazione nell'era della costante attenzione parziale, Bollati Boringhieri, 2017.

Altri testi e materiale didattico verranno definiti durante il corso.

Modalità d'esame

**PROVA SCRITTA IN ITINERE **

  • obbligatoria per l'accesso alla prova orale
  • test a domande aperte (5 domande da 6 punti ciascuna)

PROVA ORALE
Presentazione orale di progetto (individuale o di gruppo) su tema inerente gli argomenti del corso

Per la prova orale verranno valutate:

  • qualità grafica della presentazione
  • capacità espositive
  • chiarezza
  • pertinenza e completezza con gli argomenti trttati al corso
  • individuazione dell'apporto individuale (se il progetto è di gruppo)
    Durante la prova orale verrà verificato l'apprendimento di argomenti contenuti nel materiale didattico.

Orario di ricevimento

Su richiesta al docente.

Durata dei programmi

Annuale.

Cultori della materia e Tutor

Tutor: In fase di selezione

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Course title

DIGITAL COMMUNICATION

Topics and course structure


Subjects

Part 1 - COMPLEXITY AND NETWORKS

The main aspects of network science and complexity will be introduced as a fundamental background for understanding the dynamics of digital technologies conjugated with data and telematic supports (with particular reference to social networks).

Part 2 - ADVERTISING

The tools of digital communication will be introduced starting from the evolution of the media, from those with a one-way channel to the Internet, highlighting historical and current cases and examples, with reference to advertising and its communicative evolution.

Part 3 - MASSES

The particular classification, phenomenological and behavioral characteristics that characterize the masses, crowds and groups will be introduced, with particular reference to the impact of digital technologies on these targets, with references to advertising and political communication, with concrete examples and testimonies.

Part 4 - EVENTS

The issue of the "festivalization" of cities and its new developments will be developed in the face of the need to adhere to principles of sustainability and safety, marking the topicality of the Covid emergency and its repercussions in the organization and management of events, with particular regard to concrete examples and expert testimony.

Objectives

With this teaching, joint to a constant and participatory attendance at the lessons, we intend to promote the following learning, in terms of:

  • Knowledge and understanding of digital communication means through notions of complexity sciences with particular reference to Network Science
  • Ability to relate knowledge and differentiated models (qualitative and quantitative)
  • Ability to apply knowledge and models to specific cases

Methodologies

Basic notions of complexity and network science in terms of:

  • formal notion of graph (paths on graphs; graphs and trees; graphs and social networks)
  • properties of relationships on graphs and analogies/examples with social networks.

Definition and classification of masses:

  • theory by E. Canetti
  • examples of crowds (concerts, matches, revolt aggregations)
  • mass communication: from linear media to social networks

Definition and classification of events:

  • festivalization of the city
  • local and virtual events
  • safety and legislation
    Basic notions of complexity and network science in terms of:
  • formal notion of graph (paths on graphs; graphs and trees; graphs and social networks)
  • properties of relationships on graphs and analogies/examples with social networks.

Definition and classification of masses:

  • theory by E. Canetti
  • examples of crowds (concerts, matches, revolt aggregations)
  • mass communication: from linear media to social networks

Definition and classification of events:

  • festivalization of the city
  • local and virtual events
  • safety and legislation
    Basic notions of complexity and network science in terms of:
  • formal notion of graph (paths on graphs; graphs and trees; graphs and social networks)
  • properties of relationships on graphs and analogies/examples with social networks.

Definition and classification of masses:

  • theory by E. Canetti
  • examples of crowds (concerts, matches, revolt aggregations)
  • mass communication: from linear media to social networks

Definition and classification of events:

  • festivalization of the city
  • local and virtual events
  • safety and legislation

Online and offline teaching materials

References:

PRINCIPAL TEXT:

Albert-Laszlo Barabasi, Link, Einaudi Editore, Torino , 2002.

SUGGESTED TEXTS:

Alberto Gandolfi, Formicai, imperi, cervelli: introduzione alla scienza della complessità, Bollati Boringhieri, Torino, 2008.

OECD Global Science Forum, Applications of Complexity Science for Public Policy, 2009, http://www.oecd.org/science/sci-tech/43891980.pdf

David Easley, Jon Kleinberg, Networks, Crowds, and Markets: Reasoning About a Highly Connected World, Cambridge University Press, 2010.

David Amerlan, The Social Media Mind: How Social Media Is Changing Business, Politics and Science and Helps Create a New World Order, New Line Publishing, 2012.

Alberto Contri, McLuhan non abita più qui? I nuovo scenari della comunicazione nell'era della costante attenzione parziale, Bollati Boringhieri, 2017.

Altri testi e materiale didattico verranno definiti durante il corso.

Programme and references

References

PRINCIPAL TEXT:

Albert-Laszlo Barabasi, Link, Einaudi Editore, Torino , 2002.

SUGGESTED TEXTS:

Alberto Gandolfi, Formicai, imperi, cervelli: introduzione alla scienza della complessità, Bollati Boringhieri, Torino, 2008.

OECD Global Science Forum, Applications of Complexity Science for Public Policy, 2009, http://www.oecd.org/science/sci-tech/43891980.pdf

David Easley, Jon Kleinberg, Networks, Crowds, and Markets: Reasoning About a Highly Connected World, Cambridge University Press, 2010.

David Amerlan, The Social Media Mind: How Social Media Is Changing Business, Politics and Science and Helps Create a New World Order, New Line Publishing, 2012.

Alberto Contri, McLuhan non abita più qui? I nuovo scenari della comunicazione nell'era della costante attenzione parziale, Bollati Boringhieri, 2017.

Altri testi e materiale didattico verranno definiti durante il corso.

Assessment methods

WRITTEN TEST ON THE GO

  • necessary for access to the oral exam
  • open-ended test (5 questions of 6 points each)

ORAL EXAM
Oral presentation of a project (individual or group) on a topic related to the arguments of the course

For the oral exam, the following will be evaluated:

  • graphic quality of the presentation
  • exhibition skills
  • clarity
  • relevance and completeness with the topics covered in the course
  • identification of the individual contribution (if the project is a group one)
    During the oral exam, the learning of topics contained in the teaching material will be verified.

Office hours

On demand.

Programme validity

The programs are worth one academic year.

Course tutors and assistants

Tutor: on selection

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
INF/01
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
52
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Stefania Bandini
    Stefania Bandini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics