Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Giurisprudenza [LMG01A - 581]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 5th year
  1. Criminal Law (crimes Against Public Administration and Administration of Justice)
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Criminal Law (crimes Against Public Administration and Administration of Justice)
Course ID number
2526-5-A5810196
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’insegnamento è volto a fornire agli studenti una conoscenza approfondita dei principi, degli istituti e delle categorie dogmatiche che caratterizzano la parte speciale del diritto penale, con particolare attenzione alla tutela penale del patrimonio e della pubblica amministrazione. L’analisi viene condotta alla luce dell’evoluzione dottrinale e giurisprudenziale, in costante dialogo con i principi della parte generale e con il quadro normativo costituzionale e sovranazionale.
Caratterizzato da una forte impronta laboratoriale, l’insegnamento mira altresì a sviluppare competenze applicative avanzate, attraverso attività pratiche – individuali e di gruppo – che includono la redazione, presentazione e discussione di pareri legali. Le esercitazioni, svolte in aula e in autonomia, hanno l’obiettivo di affinare la capacità di coniugare l’inquadramento teorico con la soluzione concreta di casi giuridici, potenziando l’argomentazione, il rigore logico e la padronanza del linguaggio tecnico-giuridico.

Risultati di apprendimento attesi al termine dell’insegnamento:
A) Conoscenza e capacità di comprensione.
Lo studente maturerà una solida conoscenza delle categorie dogmatiche della parte speciale del diritto penale, con particolare riguardo ai delitti contro il patrimonio e contro la pubblica amministrazione. Acquisirà inoltre la capacità di comprendere le relazioni sistematiche tra parte generale e parte speciale, nonché i criteri interpretativi della legge penale.

B) Conoscenza e capacità di comprensione applicate.
Lo studente sarà in grado di reperire, comprendere e integrare le fonti normative della parte speciale, utilizzando in modo critico e consapevole anche i principi costituzionali e sovranazionali. Dimostrerà capacità di applicazione delle conoscenze a casi concreti, attraverso l’elaborazione di pareri giuridici fondati, argomentati e coerenti, redatti secondo criteri tecnico-professionali.

C) Autonomia di giudizio.
Attraverso l’analisi di fattispecie pratiche, lo studente svilupperà capacità critiche e riflessive, nonché competenze di problem solving giuridico. Saprà individuare e valutare le questioni rilevanti ai fini della responsabilità penale e proporre soluzioni interpretative logicamente fondate e giuridicamente sostenibili.

D) Abilità comunicative.
Lo studente acquisirà padronanza nell’utilizzo del linguaggio penalistico e sarà in grado di esporre con chiarezza, precisione e rigore argomentativo le problematiche giuridiche affrontate, sia in forma scritta che orale. Saprà interagire efficacemente con interlocutori istituzionali e professionali, anche nell’ambito di contesti simulati o collaborativi.

E) Capacità di apprendimento.
Attraverso un costante esercizio critico sulle fonti normative, giurisprudenziali e dottrinali, e grazie alla partecipazione fattiva alle attività pratiche, lo studente svilupperà autonomia nello studio e la capacità di aggiornare e approfondire le proprie competenze, anche in vista della prosecuzione degli studi o dell’ingresso nel mondo professionale.

Contenuti sintetici

Parte I

  • Strumenti per la ricerca bibliografica e giurisprudenziale
  • Metodologia di redazione e presentazione di un parere legale

Parte II

  • Delitti contro il patrimonio
  • Delitti contro la pubblica amministrazione

Programma esteso

Parte I

  1. Strumenti per la ricerca bibliografica e giurisprudenziale
    * Banche dati giuridiche
    * Fonti cartacee
    * Fonti elettroniche (risorse di Ateneo e del web)
  2. Metodologia di redazione e presentazione di un parere legale
    * Tecnica di analisi di un caso
    * Tecniche di redazione di un parere legale
    * Tecniche retoriche di esposizione e di discussione di un parere legale

Parte II

  1. Introduzione alla Parte speciale
  2. Rapporti tra parte generale e parte speciale del Codice penale
  3. Interpretazione della legge penale
  4. Delitti contro il patrimonio
    * Parte generale e singoli reati
    * Delitti di aggressione unilaterale
    * Delitti di aggressione anche contro la persona
    * Delitti con la collaborazione della vittima
    * Delitti a contrasto della circolazione illecita di beni
  5. Delitti contro la pubblica amministazione
    * Parte generale e singoli reati
    * Delitti di peculato
    * Delitti a tutela dell'attività di finanziamento pubblico
    * Delitti di transazione illecita
    * Delitti di violazione di doveri funzionali

Prerequisiti

La partecipazione all'esame di profitto di "Diritto penale. Parte speciale" richiede il superamento dell'esame di "Diritto penale" (Regolamento didattico a.a. 2022-2023).

Metodi didattici

L’insegnamento ha natura mista e si compone, indicativamente, di una prima parte di circa 8 lezioni e una seconda parte di circa 13 esercitazioni.
Durante le lezioni, che saranno svolte prevalentemente in modalità erogativa, verranno spiegati i principali contenuti del Programma esteso.
Durente le esercitazioni verranno scritti, corretti e discussi i parere legali scritti dagli studenti.
Le lezioni sono erogate in lingua italiana, prevalentemente in presenza e con 2 lezioni da remoto.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova orale consiste in un colloquio sugli argomenti illustrati nel programma e indicati nei testi di studio consigliati.
L’obiettivo è di verificare tramite domande teoriche e pratiche, riguardanti la soluzione di casi, la capacità dello studente di comprendere in modo adeguato argomenti e aspetti fondamentali della materia.
I criteri di valutazione delle competenze indicate si basano sulla conoscenza e comprensione dei contenuti fondamentali della disciplina e sulla capacità di applicare le conoscenze acquisite con una rielaborazione personale.
In particolare, verranno valutate la capacità di riferire gli argomenti in modo adeguato alle specificità della materia e secondo corretti canoni logico-sistematici, la capacità di collegare i vari istituti penalistici, la correttezza esegetica, le abilità argomentative, la capacità tecnico-espressiva, la capacità di ragionamento astratto e pratico.

Testi di riferimento

Si consiglia lo studio sui seguenti libri di testo:

  • R. Bartoli, M. Pelissero, S. Seminara, Diritto penale. Lineamenti di parte speciale, G. Giappichelli Editore, Torino, ultrima edizione**, limitatamente alle seguenti parti: Parte Seconda - I delitti contro il patrimonio (con esclusione del cap. 5 - I delitti informatici contro il patrimonio), e Parte Terza - I delitti controla pubblica amministrazione (con esclusione del cap. 7 - I delitti dei privati).

È indispensabile la consultazione diretta del codice penale in edizione aggiornata.

Sustainable Development Goals

PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course is aimed at providing students with an in-depth knowledge of the principles, institutes and dogmatic categories that characterise the special part of criminal law, with a particular focus on the criminal protection of property and public administration. The analysis is conducted in the light of doctrinal and jurisprudential developments, in constant dialogue with the principles of the general part and with the constitutional and supranational regulatory framework.
Characterised by a strong workshop focus, the course also aims to develop advanced application skills, through practical activities - individual and group - that include the drafting, presentation and discussion of legal opinions. The exercises, carried out in the classroom and autonomously, aim at refining the ability to combine theoretical framework with the concrete solution of legal cases, enhancing argumentation, logical rigour and mastery of technical-legal language.

Learning outcomes expected at the end of the course
A) Knowledge and comprehension skills.
The student will acquire a sound knowledge of the dogmatic categories of the special part of criminal law, with particular regard to crimes against property and against public administration. He/she will also acquire the ability to understand the systematic relations between the general part and the special part, as well as the interpretative criteria of criminal law.

B) Applied knowledge and understanding.
The student will be able to find, understand and integrate the regulatory sources of the special part, also using constitutional and supranational principles critically and consciously. He/she will demonstrate the ability to apply knowledge to concrete cases, through the elaboration of well-founded, reasoned and coherent legal opinions, drafted according to technical-professional criteria.
*
C) Autonomy of judgement.*
Through the analysis of practical cases, the student will develop critical and reflective skills as well as legal problem solving skills. He/she will be able to identify and assess issues relevant to criminal liability and propose logically grounded and legally tenable interpretative solutions.

D) Communication skills.
The student will acquire mastery in the use of the language of criminal law and will be able to explain with clarity, precision and argumentative rigour the legal issues addressed, both in written and oral form. They will be able to interact effectively with institutional and professional interlocutors, also in simulated or collaborative contexts.

E) Learning ability.
Through a constant critical exercise on normative, jurisprudential and doctrinal sources, and thanks to active participation in practical activities, the student will develop autonomy in study and the ability to update and deepen his/her skills, also with a view to continuing studies or entering the professional world.

Contents

Part I

  • Bibliographic and case law research tools
  • Methodology of drafting and presenting a legal opinion

Part II

  • Crimes against property
  • Crimes against public administration

Detailed program

Part I

  1. Bibliographical and jurisprudential research tools
    * Legal databases
    * Printed sources
    * Electronic sources (University and web resources)
  2. Methodology of drafting and presenting a legal opinion
    * Techniques for analysing a case
    * Techniques for drafting a legal opinion
    * Rhetorical techniques of exposition and discussion of a legal opinion

Part II

  1. Introduction to the Special Part
  2. Relationship between the General and Special Part of the Criminal Code
  3. Interpretation of the Criminal Law
  4. Crimes against property
    * General part and individual offences
    * Crimes of unilateral aggression
    * Crimes of aggression also against the person
    * Crimes with the collaboration of the victim
    * Crimes against the illicit circulation of goods
  5. Crimes against public administration
    * General part and individual offences
    * Crimes of peculation
    * Public financing offences
    * Crimes of unlawful transactions
    * Crimes of violation of functional duties

Prerequisites

Participation in the exam of 'Criminal Law. Special Part' requires the passing of the exam of 'Criminal Law' (Academic Regulations a.y. 2022-2023).

Teaching methods

The course is mixed in nature and consists of a first part of approximately 8 lectures and a second part of approximately 13 practical lessons.
During the lectures, which will be conducted primarily in lecture mode, the main contents of the Extended Programme will be explained.
During the exercises, legal opinions written by the students will be written, corrected and discussed.
The lectures are delivered in Italian, mainly in presence and with 2 remote lectures.

Assessment methods

The oral exam consists of an interview on the topics outlined in the programme and indicated in the recommended study texts.
The objective is to test, by means of theoretical and practical questions concerning the solution of cases, the student's ability to adequately understand fundamental topics and aspects of the subject.
The assessment criteria for the indicated competences are based on the knowledge and understanding of the fundamental contents of the discipline and the ability to apply the acquired knowledge with personal reworking.
In particular, the ability to refer to the topics in a manner appropriate to the specificities of the subject and according to correct logical-systematic canons, the ability to connect the various criminal law institutions, exegetical correctness, argumentative skills, technical-expressive ability, abstract and practical reasoning ability will be assessed.

Textbooks and Reading Materials

Study of the following textbooks is recommended:

  • R. Bartoli, M. Pelissero, S. Seminara, Penal Law. Lineamenti di parte speciale, G. Giappichelli Editore, Turin, latest edition**, limited to the following parts: Part Two - I delitti contro il patrimonio (with the exclusion of Chapter 5 - I delitti informatici contro il patrimonio), and Part Three - I delitti contro la pubblica amministrazione (with the exclusion of Chapter 7 - I delitti dei privati).

Direct consultation of the Criminal Code in the updated edition is indispensable.

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/17
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GD
    Giandomenico Dodaro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics