Course Syllabus
Obiettivi formativi
L'Unione europea sta affrontando nuove sfide al suo interno.
L'emergere di movimenti nazionalisti e populisti, l'esaltazione della sovranità e delle dimensioni nazionali sono la rappresentazione di un approccio comune che mette in discussione il processo di integrazione. Le pressioni localiste e secessioniste all'interno di alcuni Stati, la negazione dello stato di diritto e l'eredità comune dei principi ad essa collegati, sono le manifestazioni dell'attuale patologia che affligge le istituzioni dell'Unione europea e che impatta con il significato stesso del concetto di cittadinanza europea.
Ciascuna delle questioni menzionate, al centro del processo di integrazione dell’Unione europea e del dibattito pubblico nei vari Paesi membri sarà oggetto di un’approfondita analisi attraverso un studio condotto secondo un metodo interdisciplinare in grado di combinare analisi dottrinali, giuridiche e politiche, senza tralasciare in alcun modo lo studio delle istituzioni, le loro principali statuizioni, la giurisprudenza della Corte di giustizia e della Corte europea dei diritti dell'uomo, altresì mediante il supporto di un’indispensabile l'approccio storico.
L’obiettivo ultimo è quello di fornire agli studenti gli strumenti necessari per una comprensione ed un approfondimento completo ed analitico degli strumenti e delle strategie con le quali l’Unione Europea si presta ad affrontare una delle sfide più complesse ed importanti della sua storia contemporanea.
-
Conoscenza e capacità di comprensione
Il corso si propone di fornire conoscenze specifiche e approfondite riguardo il processo di integrazione europea e le problematiche insorte nel corso del tempo che ne mettono a rischio l'evoluzione. -
Conoscenza e capacità di comprensione applicate
L’approccio interdisciplinare del corso e l’analisi delle tematiche nelle loro diverse dimensioni vogliono permettere allo studente di acquisire una consapevolezza critica al fine di padroneggiare la complessità dei problemi relativi al processo di integrazione europeo e alla salvaguardia del modello liberaldemocratico. -
Autonomia di giudizio
Il corso intende fornire allo studente una coscienza critica utile a comprendere le principali dinamiche e i problemi connessi del processo di integrazione europeo, nonchè a interpretare le norme e risolvere questioni pratiche. -
Abilità comunicative
Gli studenti acquisiranno un’adeguata padronanza della terminologia giuridica e la capacità di comunicare le conoscenze apprese. -
Capacità di apprendimento
Al termine dell'insegnamento lo studente sarà in grado di integrare le conoscenze acquisite in altri corsi di ambito giuridico, storico ed economico.
Contenuti sintetici
Il corso di 42 ore (21 lezioni) è prevalentemente focalizzato su una delle tematiche di maggior interesse al centro del processo di integrazione europea: l’integrazione sovranazionale alla luce delle differenti tendenze e impostazioni che sulla questione possono riscontrarsi all’interno delle diverse realtà nazionali.
L’approfondimento dei temi richiamati – sul versante delle risposte nazionali, delle istituzioni europee e nella prospettiva del Consiglio d’Europa – sarà suddiviso secondo tre differenti direttrici:
Parte 1: L’idea di Sovranità e Nazione tra approccio storico e diritto costituzionale;
Parte 2: Integrazione europea e identità nazionali;
Parte 3: Sovranismo nazionale e politiche sovranazionali dell’Unione europea.
Programma esteso
-
Fondamenti di Integrazione sovranazionale e identità nazionali
-
Il concetto di sovranità nella storia del costituzionalismo
-
L’idea di nazione nello studio del pensiero politico e del diritto costituzionale
-
Sovereignty and nationhood in the contemporary constitutions of the member states of the European Union
-
History of the European integration process
-
The general framework of territorial and sub-national autonomies within the European Union
-
The Brexit and the European institutions
-
The independence question within the European Union (Scotland)
-
The regression of the rule of law in the European Union and illiberal democracies
-
The case of Hungary (from liberal democracy to electoral autocracy?)
-
The case of Poland (the inidependence of the judiciary, the Constitutional Court, and the role of the Head of State)
-
The case of Romania (the annulment of the elections of the President of the Republic in December 2024)
-
The political approach of the European institutions (Art. 7 TEU and the Rule of Law Framework)
-
European conditionality, budget protection and the rule of law (Regulation 2020/2092)
-
The primacy of European law and national law
-
The role of supranational courts (EU Court of Justice and European Court of Human Rights) and the comparison/clash with constitutional courts
-
The role of international institutions (Council of Europe and Venice Commission)
-
The protection of democracy and hybrid threats to electoral processes
Prerequisiti
La conoscenza degli elementi e dei fondamenti di Diritto Costituzionale italiano, di Diritto Pubblico Comparato e di Diritto Dell’Unione Europea.
Metodi didattici
Il corso di 42 ore si caratterizza per un innovativo approccio multidisciplinare alla materia.
Le lezioni si svolgeranno in modalità erogativa in presenza.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Prova orale consistente in un colloquio sugli argomenti svolti a lezione e/o sui testi indicati dal docente per l'esame.
Nel corso dell'esame si valuteranno la capacità di esposizione e proprietà di linguaggio, la comprensione e l'applicazione dei concetti storico-giuridico-economici, nonché l'autonomia di giudizio
Testi di riferimento
Per preparare l'esame di profitto, gli studenti possono scegliere di studiare:
_ gli appunti e i materiali didattici illustrati e commentati a lezione, disponibili sulla piattaforma e-learning dell'insegnamento
in alternativa
_ i testi e i materiali concordati con il docente, contattatandolo all'indirizzo e-mail: simone.gianello@unimib.it
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The European Union is facing new challenges within itself.
The emergence of nationalist and populist movements, the exaltation of sovereignty and the national dimensions are the representation of a common approach that questions the process of integration. The localist and secessionist pressures within some States, the denial of the rule of law and the common heritage of principles connected to it, are the manifestations of the current pathology of the EU institutions which affects the concept of European citizenship.
Each of the issues mentioned, at the heart of the process of European Union integration and public debate within the member countries will be deepened through a study conducted according to an interdisciplinary method that combines doctrinal, legal and political analysis, in addition to the study of institutions, their main provisions, the jurisprudence of the Court of Justice and the European Court of Human Rights, also through the support of an indispensable historical approach.
The ultimate aim is to deeply analyze the European instruments and strategies to face this contemporary issue.
-
Knowledge and Ability to Understand
The course aims to provide specific and in-depth knowledge regarding the process of European integration and the problems that have arisen over time that threaten its evolution. -
Applied Knowledge and Ability to Understand
The interdisciplinary approach of the course and the analysis of the issues in their different dimensions are intended to enable the student to acquire a critical awareness in order to master the complexity of the problems related to the process of European integration and the preservation of the liberal democratic model. -
Autonomy of judgment
The course aims to provide the student with a critical awareness useful for understanding the main dynamics and related problems of the European integration process, as well as for interpreting norms and solving practical issues. -
Communication Skills
Students will acquire an adequate command of legal terminology and the ability to communicate the knowledge learned. -
Learning skills
Upon completion of the course, students will be able to integrate knowledge acquired in other courses in the fields of law, history and economics.
Contents
The course consists of 42 contact hours (21 lessons) focusing on one of the most challenging issue at stake for European integration, i.e. the supranational integration bearing in mind the different trends on the issue across the Europe.
In order to address some highly debated issues – from nationals, European and ECHR perspective - the course has been designed to cover three main topics:
Part 1: Sovereignty and Nation such as an idea between historical approach and constitutional law;
Part 2: European integration and national identities;
Part 3: National sovereignism and supranational policies of the European Union.
Detailed program
-
Sovereignty and nationhood in the contemporary constitutions of the member states of the European Union
-
History of the European integration process
-
The general framework of territorial and sub-national autonomies within the European Union
-
The Brexit and the European institutions
-
The independence question within the European Union (Scotland)
-
The regression of the rule of law in the European Union and illiberal democracies
-
The case of Hungary (from liberal democracy to electoral autocracy?)
-
The case of Poland (the inidependence of the judiciary, the Constitutional Court, and the role of the Head of State)
-
The case of Romania (the annulment of the elections of the President of the Republic in December 2024)
-
The political approach of the European institutions (Art. 7 TEU and the Rule of Law Framework)
-
European conditionality, budget protection and the rule of law (Regulation 2020/2092)
-
The primacy of European law and national law
-
The role of supranational courts (EU Court of Justice and European Court of Human Rights) and the comparison/clash with constitutional courts
-
The role of international institutions (Council of Europe and Venice Commission)
-
The protection of democracy and hybrid threats to electoral processes
Translated with DeepL.com (free version)
Prerequisites
Basic knowledge of Italian Constitutional Law, Comparative Public Law as well as European Union Law.
Teaching methods
The main feature that characterize the 42-hour teaching module is the innovative multidisciplinary approach.
Assessment methods
Oral exam consisting of an interview on the topics covered in class and/or on the texts indicated for the exam.
During the exam, the ability to present and use language, the understanding and application of historical-legal-economic concepts, as well as the autonomy of judgment will be assessed.
Textbooks and Reading Materials
Students can choose between two alternative learning paths.
_ the class notes and the teaching materials illustrated and commented on in class and uploaded on the e-learning website
or
_ the textbooks and the teaching materials agreed upon with the teacher (please, e-mail at the following addresse: simone.gianello@unimib.it)
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Simone Gianello