Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 5th year
  1. Workshop in Music and Music Teaching
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Workshop in Music and Music Teaching
Course ID number
2526-5-G8501R028-G8501R056M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Music and Music Teaching (with Workshop)

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Laboratorio di musica e didattica della musica

Argomenti e articolazione del corso

Il laboratorio si svolge in presenza, in lingua italiana, e traduce gli elementi fondamentali del corso di Musica e didattica della Musica in concrete esperienze inclusive, partecipative e di gruppo. Gli studenti possono così sperimentare in prima persona, in modo attivo e interattivo, attività musicali e performative che potranno utilizzare, anche rielaborandole, nei vari contesti scolastici ed educativi in cui si troveranno ad operare.
Particolare attenzione viene data alla materialità degli strumenti, alla creazione di situazioni teatrali, all'utilizzo della voce e all'ideazione di attività ludiche che abbiano al centro la musica.

Obiettivi

Come da regolamento e da matrice di tuning del cds il corso persegue i seguenti obiettivi formativi:

  1. Saper riconoscere e utilizzare le potenzialità educative insite nella consapevolezza del corpo (posture, gesti, voce), dello spazio (materiali e oggetti) e del tempo (ritmo e musicalità).
  2. Saper progettare e realizzare ambienti e percorsi formativi flessibili che integrino i tradizionali saperi e linguaggi della parola con quelli della musica e del corpo.
  3. Saper analizzare e predisporre ambienti e percorsi didattici specifici rivolti allo sviluppo delle potenzialità psicomotorie e musicali.

Metodologie utilizzate

Tutte le metodologie utilizzate sono interattive e tendono a coinvolgere gli studenti in prima persona, a livello cognitivo, emozionale e fisico: canto, body percussion, ritmica Dalcroze, uso di strumenti didattici, attività corali, improvvisazione, creazione di situazioni che connettono la musica ad altri ambiti dell'esperienza, con particolare riguardo a corporeità ed emozioni.

Materiali didattici (online, offline)

I materiali didattici sono quelli utilizzabili in presenza: il più importante è il corpo proprio di ogni studente, in tutte le sue possibilità di emissione e produzione sonora. Inoltre strumenti idiofoni (strumentario Orff), ascolti musicali, video e ogni altro materiale che possa risultare, anche nel confronto diretto con gli studenti, utile e oportuno.

Programma e bibliografia

Non vi sono testi in programma, trattandosi di un laboratorio centrato sull'esperienza diretta.

Modalità d'esame

Non è previsto alcun esame: fa fede l'effettiva frequenza al laboratorio.

Orario di ricevimento

Su appuntamento, scrivendo al docente responsabile dell'insegnamento all'indirizzo: emanuele.ferrari@unimib.it

Durata dei programmi

Il laboratorio si svolge ogni anno.

Cultori della materia e Tutor

Dott. Paolo Bove: paolo.bove@unimib.it
Dott. Vincenzo Culotta: vincenzo.culotta@unimib.it
Dott. Carmelo Farinella: carmelo.farinella@unimib.it
Dott. Samuele Ferrarese: samuele.ferrarese@unimib.it
Dott. Maurizio Gavazzoni: maurizio.gavazzoni@unimib.it

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Course title

Laboratory of Music and didactics of music

Topics and course structure

The Laboratory, associated with the Music and Didactics of Music course, plays out in Italian, in presence. It translates the main topics of the course into practical, interactive and inclusive experiences. Students can experience different ways to use music as a trigger of performances and activities suitable and appropriate to schools and educational services. Special focus is given to instruments construction, theatrical situation building, use of voice, and to the creation of musical games.

Objectives

1 Exploration of the educational potential of the awareness of the body (posture, gesture, voice), space and rhytme.
2 Setting and projecting educational activities where words, sounds, and gestures can combine and merge.
3 Developing psychomotor and musical skills.

Methodologies

All the methodologies are interactive, and based on the experience of students, who are prompted to react and engage physically, emotionally, and cognitively: body percussion, Dalcroze, Orff, chorus, improvisation and creation of situations that connect music and life in a way appropriate to educational projects.

Online and offline teaching materials

All the materials are related to presence: most of all, each sudent's body, as a musical resource. Besides, Orff instruments, videos and any other material that will come across as useful and effective.

Programme and references

No reference is needed, only presence and active partecipation.

Assessment methods

No exam: studends must follow in person the Lab.

Office hours

Please, write to the teacher responsible for the course: emanuele.ferrari@unimib.it

Programme validity

The Laboratory takes place every year.

Course tutors and assistants

Dott. Paolo Bove: paolo.bove@unimib.it
Dott. Vincenzo Culotta: vincenzo.culotta@unimib.it
Dott. Carmelo Farinella: carmelo.farinella@unimib.it
Dott. Samuele Ferrarese: samuele.ferrarese@unimib.it
Dott. Maurizio Gavazzoni: maurizio.gavazzoni@unimib.it

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
L-ART/07
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Paolo Bove
    Paolo Bove
  • Vincenzo Culotta
    Vincenzo Culotta
  • Carmelo Farinella
    Carmelo Farinella
  • Samuele Ferrarese
    Samuele Ferrarese
  • MG
    Maurizio Anselmo Gavazzoni

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics