Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Basic Mathematics for Teaching (with Workshop)
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Basic Mathematics for Teaching (with Workshop)
Course ID number
2526-2-G8501R012
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Basic Mathematics for Teaching - 1 Course ID number 2526-2-G8501R012-G8501R012M-T1
Course summary
Course full name Basic Mathematics for Teaching - 2 Course ID number 2526-2-G8501R012-G8501R012M-T2
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

G8501R012 -- ISTITUZIONI E DIDATTICA DELLA MATEMATICA CON LABORATORIO

Argomenti e articolazione del corso

Il corso intende far acquisire agli studenti una conoscenza approfondita, anche attraverso esercitazioni, dei fondamenti disciplinari della matematica insegnata nella scuola elementare o presente nelle esperienze d'avvio alla matematica nella scuola materna, con lo scopo di compiere una riflessione sul che cosa vuol dire fare esperienza di matematica e condurre gli studenti a farla.
In particolare si approfondiranno i temi della geometria.

Nel dettaglio, verranno trattati i seguenti temi:

  • elementi di geometria euclidea;
  • misura e proporzionalità;
  • elementi di geometria delle trasformazioni (in particolare similitudini e isometrie);
  • costruzioni sulla carta a quadretti;
  • utilizzo del Problem-Based learning e del problem solving nell'insegnamento della matematica

Obiettivi

Al completamento del corso lo studente è in grado di

  • comprendere concetti aritmetici e geometrici di base;
  • mostrare capacità di condurre un ragionamento matematico e di giustificare procedure e risultati matematici;
  • illustrare il ruolo del problem-solving nell'insegnamento della matematica.

Metodologie utilizzate

  • Lezioni frontali 49 ore in modalità erogativa (24 lezioni da 2 ore, una lezione da 1 ora) e in presenza.
  • Esercitazioni in modalità interattiva a gruppi (6 incontri di due ore in modalità elearning).
  • Laboratorio pedagogico-didattico in modalità interattiva in presenza a frequenza obbligatoria (3 incontri da 4 ore).
  • Il corso è previsto in lingua italiana.

Materiali didattici (online, offline)

Libri di testo, libri consigliati (si veda bibliografia).
Online: esercizi interattivi sulla piattaforma wims e schede di esercizi proposti per risoluzione carta e penna disponibili nella pagina wims del corso.

Programma e bibliografia

Il corso intende far acquisire agli studenti una conoscenza approfondita, anche attraverso esercitazioni, dei fondamenti disciplinari della matematica insegnata nella scuola elementare o presente nelle esperienze d'avvio alla matematica nella scuola materna, con lo scopo di compiere una riflessione sul che cosa vuol dire fare esperienza di matematica e condurre gli studenti a farla.
In particolare si approfondiranno i temi della geometria.

Nel dettaglio, verranno trattati i seguenti temi:

  • elementi di geometria euclidea;
  • misura e proporzionalità;
  • elementi di geometria delle trasformazioni (in particolare similitudini e isometrie);
  • costruzioni sulla carta a quadretti;
  • utilizzo del Problem-Based learning e del problem solving nell'insegnamento della matematica

Questo elenco potrà essere integrato dal docente con argomenti presenti nei testi di riferimento.

Prerequisiti: 8 crediti di matematica (“Istituzioni di matematiche” o equivalente).

Erasmus
Gli studenti Erasmus potranno sostenere la parte cartacea dell'esame e l'orale in inglese. Il programma è lo stesso degli studenti non Erasmus.

Biennalizzazione
Gli studenti che intendono biennalizzare l'esame devono concordare con il docente una nuova bibliografia.

Testi di riferimento:

M. Cazzola, Matematica per scienze della formazione primaria, Carocci, 2017 (errata corrige).
Euclide: Elementi: Libro Primo in una qualsiasi edizione.

Materiali didattici:

AAVV, Conorovesciato: un esperimento di didattica per problemi nella scuola primaria, Materiale per i Quaderni a Quadretti, Mimesis, Milano, 2007.

Testi di approfondimento:

M. Dedò, Galleria di metamorfosi, Quaderni a Quadretti, Mimesis, 2010.
M. Cazzola, Per non perdere la bussola, Quaderni a Quadretti, Decibel/Zanichelli, Bologna, 2001.
Euclides, Les éléments, Extraits des livres I, II et VI, Textes choisis, présentées et commentés par André Deledicq, Les éeditions du KANGOUROU, 2011 (o qualsiasi altra edizione degli Elementi di Euclide).
A. Millan Gasca, All'inizio fu lo scriba, Quaderni a Quadretti, Mimesis, Milano, 2004.
V. Villani, Cominciamo dal punto, Pitagora, 2006.
G. Polya, La scoperta matematica, vol 1 e 2, Feltrinelli, Milano.

Modalità d'esame

L'esame di profitto è volto alla verifica delle conoscenze e delle competenze acquisite, come descritte nei punti Argomenti e articolazione del corso e Obiettivi.

La prova d'esame consiste in uno scritto e un eventuale orale.

La prova scritta prevede una prima parte informatizzata a correzione automatica che consiste in una serie di esercizi da svolgere sulla piattaforma wims. Chi totalizza un punteggio maggiore o uguale a 12/18 accede alla seconda parte carta&penna (esercizi a risposta aperta).

  • Il voto dell'esame scritto è composto per 12/30 dalla parte cartacea, e per 18/30 dalla prova wims.
  • La prova scritta si intende superata se si raggiunge un punteggio maggiore o uguale a 18.
  • Per chi ottiene una votazione tra 18 e 21 (estremi inclusi) è prevista una prova orale obbligatoria.
  • La prova orale è facoltativa per chi ottiene una votazione nello scritto maggiore o uguale a 22.
  • La prova orale deve essere sostenuta in tutti i casi in cui sia richiesto dal docente o dallo studente.

Criteri di valutazione
Vengono valutati la correttezza delle risposte, la completezza e la capacità di argomentare con chiarezza e precisione gli esercizi proposti e gli argomenti del corso.

Rubrica di valutazione
La rubrica di valutazione è consultabile sul sito del corso

Orario di ricevimento

Per appuntamento, contattando il docente del proprio turno via mail

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Course title

G8501R012 -- ISTITUZIONI E DIDATTICA DELLA MATEMATICA CON LABORATORIO

Topics and course structure

  • The course aims to provide students with in-depth knowledge, including through exercises, of the disciplinary foundations of mathematics taught in elementary school or present in the experiences of introduction to mathematics in kindergarten, with the aim of reflecting on what it means to experience mathematics and lead students to do so.
    In particular, the themes of geometry will be explored in depth.

In detail, the following topics will be covered:

  • elements of Euclidean geometry;
  • measure and proportionality;
  • elements of geometry of transformations (in particular similarities and isometries);
  • constructions on squared paper;
  • use of Problem-Based learning and problem solving in teaching mathematics

Objectives

Upon completion of the course, the student is able to

  • understand basic arithmetic and geometric concepts;
  • demonstrate the ability to conduct mathematical reasoning and justify mathematical procedures and results;
  • illustrate the role of problem-solving in mathematics teaching.

Methodologies

  • Frontal lessons 49 hours in delivery mode (24 lessons of 2 hours, one lesson of 1 hour) and in presence.
  • Exercises in interactive mode in groups (6 meetings of 2 hours in e-learning mode).
  • Pedagogical-didactic laboratory in interactive mode in presence with mandatory attendance (3 meetings of 4 hours).
  • The course is delivered in italian.

Online and offline teaching materials

Textbooks, recommended books (see bibliography).
Online: interactive exercises on the wims platform and exercise sheets proposed for pen and paper resolution available on the wims page of the course.

Programme and references

The aim of the course is to give students a good knowledge – through lectures, exercise sessions and laboratories – of the foundations of mathematics as it is taught in primary school or in the pre-mathematical activities of kindergarten, completing the necessary background in order to teach mathematics effectively and suggesting some ways through which the teaching can unfold. We will focus particularly on themes in geometry.

Topics will include:

elements of euclidean geometry;
measure and proportionality;
elements of the geometry of transformations (in particular similarities and isometries);
constructions on graph paper;
introduction to Problem-Based Learning and Problem-Solving.
This list might be supplemented by the instructor with topics available in the reference texts.

Erasmus
Erasmus students may choose to write the part of the exam which is on paper (open question/exercise), and the oral examination, in English.The programme is the same as for non-Erasmus students.

Reference text:

M. Cazzola, Matematica per scienze della formazione primaria, Carocci, 2017.
Euclide, Elements Book 1
Teaching materials:

AAVV, Conorovesciato: un esperimento di didattica per problemi nella scuola primaria, Materiale per i Quaderni a Quadretti, Mimesis, Milano, 2007.

Further readings:

M. Dedò, Galleria di metamorfosi, Quaderni a Quadretti, Mimesis, 2010.
M. Cazzola, Per non perdere la bussola, Quaderni a Quadretti, Decibel/Zanichelli, Bologna, 2001.
Euclides, Les éléments, Extraits des livres I, II et VI, Textes choisis, présentées et commentés par André Deledicq, Les éeditions du KANGOUROU, 2011 (or any other edition of Euclides' Elements).
A. Millan Gasca, All'inizio fu lo scriba, Quaderni a Quadretti, Mimesis, Milano, 2004.
V. Villani, Cominciamo dal punto, Pitagora, 2006.
G. Polya, La scoperta matematica, vol 1 e 2, Feltrinelli, Milano.

Assessment methods

The profit examination aims to assess the knowledge and skills acquired, as described in the sections Topics, Course Structure, and Objectives.

The exam consists of a written test and a possible oral examination.

The written test includes an initial computerized section with automatic grading, consisting of a series of exercises to be completed on the WIMS platform. Candidates who score 12/18 or higher advance to the second paper-and-pen section (open-ended exercises).

  • The final grade for the written exam is composed as follows: 12/30 from the paper-based section and 18/30 from the WIMS test.
  • The written exam is considered passed with a score of 18 or higher.
  • Candidates scoring between 18 and 21 (inclusive) must take a mandatory oral exam.
  • Candidates scoring 22 or higher in the written test may opt for an oral exam.
  • The oral exam is required whenever requested by the instructor or the student.

Evaluation Criteria
Answers are assessed based on accuracy, completeness, and the ability to explain and justify solutions with clarity and precision.

Evalutazion table

An evaluation table (in Italian) is found on the web-site of the course.

Office hours

By appointment, writing an email to the teacher.

Programme validity

The programs are valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
73
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LB
    Luca Brusadelli
  • Maddalena Cocco
    Maddalena Cocco
  • Mara Costa
    Mara Costa
  • KD
    Katia Di Francescantonio
  • Maurizio Giaffredo
    Maurizio Giaffredo
  • Adriana Grignani
    Adriana Grignani
  • Maria Gabriella Kuhn
    Maria Gabriella Kuhn
  • OL
    Ombretta Maria Locatelli
  • IN
    Ilaria Nadin
  • AP
    Andrea Proserpio
  • RR
    Roberto Radina
  • MR
    Milvia Francesca Rossini
  • MS
    Marco Sangalli
  • CV
    Claudio Vailati

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics