Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Biotecnologie [E0202Q - E0201Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Molecular Immunology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Molecular Immunology
Course ID number
2526-3-E0201Q056
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L'insegnamento si propone di fornire concetti moderni su come il sistema immunitario interagisce e risponde ad un ambiente contenente specie diverse di microorganismi potenzialmente pericolosi. L'insegnamento approfondisce il problema di come il sistema immunitario esista e si sia evoluto per proteggere l’individuo dalle infezioni. L'insegnamento analizzerà anche il ruolo del sistema immunitario nel contesto del cancro, delle patologie autoimmuni e dei trapianti.
Le diverse problematiche verranno trattate mediante la discussione di esperimenti originali e particolare rilevanza verra’ data alle tematiche che negli ultimi anni hanno caratterizzato i nuovi studi di immunologia molecolare, tra cui gli approcci di imaging, di modelli tridimensionali ex vivo e/o modelli in vivo

Specifici descrittori di Dublino:

  1. Conoscenza e capacità di comprensione
    Al termine del corso la/lo studente avrà appreso contenuti specifici su come il sistema immunitario esista e si sia evoluto per proteggere l’individuo dalle infezioni. L'insegnamento analizzerà anche il ruolo del sistema immunitario nel contesto del cancro, delle patologie autoimmuni e dei trapianti.
  2. conoscenza e capacità di comprensione applicate
    Al termine del corso la/lo studente avrà valutato diverse problematiche immunologiche attuali mediante la discussione di esperimenti originali e particolare rilevanza verra’ data alle tematiche che negli ultimi anni hanno caratterizzato i nuovi studi di immunologia molecolare, tra cui gli approcci di imaging, di modelli tridimensionali ex vivo e/o modelli in vivo
  3. autonomia di giudizio
    Al termine del corso la/lo studente avrà imparato a valutare il valore scientifico di articoli di carattere immunologico, individuare le domande scientifiche, gli errori procedurali e metodologici e il contenuto scientifico
  4. abilità comunicative
    Grazie alla presenza di Journal clubs la/lo bstudente imparerà a descrivere in maniera sintetica un articolo scientifico, a individuare i punti principali e spiegarli sinteticamente ma efficacemente ai propri colleghi
  5. capacità di apprendere
    attraverso la presneza di link a contenuti aggiuntivi al corso gli studenti potranno approfondire tematiche di interesse in modo autonomo

Contenuti sintetici

  1. come studiare il sistema immunitario:
    approcci e modelli tridimensionali, modelli ex vivo e in vivo, imaging avanzato
  2. studio del sistema immunitario in infezioni
  3. studio del sistema immunitario in autoimmunità, allergie, trapianti d'organo
  4. studio del sistema immunitario nelle mucose
  5. sistema immunitario nel cancro

Programma esteso

Infiammazione e immunità innata.
Descrizione: barriere anatomiche e fisiologiche. Le cellule dell’immunità innata. I recettori dell’immunità innata. Trasduzione del segnale da parte dei toll like receptors. Trasduzione del segnale da parte dell’inflammosoma.
L’immunometabolismo.
Descrizione: relazione fra metabolismo cellulare e immunità. L’immunometabolismo dei fagociti. L’immunometbolismo dei linfociti. Immunometabolismo e tumori.
La difesa immunitaria contro le infezioni.
Descrizione: immunità innata e adattativa alle infezioni virali, batteriche e fungine
Interazione fra microorganismi commensali e sistema immunitario.
Descrizione: immunologia mucosale e dell’intestino. Fisiopatologia dell’interazione fra microorganismi commensali e organismo.
Immunopatologie.
Descrizione: la sepsi e le malattie infiammatorie dell’intestino.
Fagociti e tumori.
Descrizione: ruolo di macrofagi e neutrofili nel bloccare o favorire la crescita tumorale e studio dei meccanismi molecolari di questa relazione.

Prerequisiti

conoscenze di base di Immunologia
Propedeuticità generali: lo studente può sostenere gli esami del terzo anno dopo aver superato tutti gli esami del primo anno di corso

Modalità didattica

L'insegnamento è tenuto in lingua italiana.
20 Lezioni in aula, comprensive di analisi e discussione di articoli scientifici, realizzate con il supporto di presentazioni PowerPoint. (25 ore di didatica erogativa+15 ore di didattica integrativa)
Al termine di ogni argomento gli studenti discuteranno in maniera interattiva degli articoli scientifici attinenti al contenuto del modulo tematico (10 ore di Didattica interattiva)
Una attività di esercitazione da 2 ore come supporto allo studio e alla preparazione della prova d'esame svolta in modalità interattiva
in presenza
Una lezione sarà tenuta in Codocenza con il Prof. Guglielmetti per discutere le interazioni tra il sistema immuitario mucosale e il microbiota in ambito food.

Materiale didattico

Il materiale presentato durante le lezioni (slide e articoli scientifici discussi in classe) è disponibile alla pagina e-learning dell'insegnamento.
Libri di testo suggeriti:
“Immunobiology, the immune system in health and disease”, di Paul Travers, Mark Walport, Mark Shlomchik, Mark Schlomchik Charles Janeway (Autori); Taylor & Francis, Inc. (Editore) (ultima edizione inglese oppure ultima edizione della traduzione italiana, Editore: Piccin)

saranno disponibili le lezione registrate e le slides

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

esame orale.
modalità: lo studente presenterà un articolo da cui si evinceranno competenze di base sulla immunologia (teoria) e da cui partiranno domande di concetto su argomenti quali autoimminità, immunologia mucosale, immunologia del cancro

Orario di ricevimento

Ricevimento: su appuntamento, previa e-mail al docente.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The course aims to provide modern concepts on how the immune system interacts and responds to an environment containing different species of potentially dangerous microorganisms. The teaching delves into the problem of how the immune system exists and evolved to protect the individual from infections. The course will also analyze the role of the immune system in the context of cancer, autoimmune diseases and organ transplants.
The various problems will be treated through the discussion of original experiments and particular relevance will be given to the themes that have characterized new molecular immunology studies in recent years, including imaging approaches, ex vivo three-dimensional models and/or in vivo models

Dublin Specific Descriptors:

  1. Knowledge and Understanding
    At the end of the course the student will have learned specific content on how the immune system exists and has evolved to protect the individual from infections. The teaching will also analyze the role of the immune system in the context of cancer, autoimmune diseases and transplants.
  2. applied knowledge and understanding
    At the end of the course, the student will have evaluated various current immunological issues through the discussion of original experiments and particular importance will be given to the themes that in recent years have characterized the new studies of molecular immunology, including imaging approaches, three-dimensional ex vivo models and/or in vivo models
  3. independent judgment
    At the end of the course, the student will have learned to evaluate the scientific value of immunological articles, identify scientific questions, procedural and methodological errors and scientific content
  4. communication skills
    Thanks to the presence of Journal clubs, the student will learn to describe a scientific article in a concise manner, to identify the main points and explain them concisely but effectively to his/her colleagues
  5. learning ability
    through the presence of links to additional content to the course, students will be able to explore topics of interest independently

Contents

  1. how to study the immune system:
    three-dimensional approaches and models, ex vivo and in vivo models, advanced imaging
  2. study of the immune system in infections
  3. study of the immune system in autoimmunity, allergies, organ transplants
  4. study of the immune system in the mucous membranes
  5. immune system in cancer

Detailed program

Description: anatomical and physiological barriers. The cells of innate immunity. The receptors of innate immunity. Signal transduction by toll like receptors. Signal transduction by the inflammasome.
Immunometabolism.
Description: relationship between cellular metabolism and immunity. The immunometabolism of phagocytes. Lymphocyte immunometbolism. Immunometabolism and tumors.
The immune defense against infections.
Description: Innate and adaptive immunity to viral, bacterial and fungal infections
Interaction between commensal microorganisms and the immune system.
Description: mucosal and intestinal immunology. Pathophysiology of the interaction between commensal microorganisms and the organism.
Immunopathologies.
Description: sepsis and inflammatory bowel diseases.
Phagocytes and tumors.
Description: role of macrophages and neutrophils in blocking or promoting tumor growth and study of the molecular mechanisms of this relationship.

Prerequisites

basic knowledge of Immunology
General preparatory requirements: the student can take the third year exams after having passed all the exams of the first year of the course

Teaching form

Teaching is held in Italian.
20 classroom lessons, including analysis and discussion of scientific articles, created with the support of PowerPoint presentations (25 hours DE, 15 hours DI)
At the end of each topic, students will interactively discuss the scientific articles relevant to the content of the thematic module (10 hours DI)
A 2-hour practice activity as support for studying and preparing for the exam carried out in interactive mode
in presence
A lesson will be given in co-teaching with Prof. Guglielmetti to discuss the interactions between the mucosal immune system and the microbiota in the food sector.

Textbook and teaching resource

The material presented during the lessons (slides and scientific articles discussed in class) is available on the course's e-learning page.
Suggested textbooks:
“Immunobiology, the immune system in health and disease”, by Paul Travers, Mark Walport, Mark Shlomchik, Mark Schlomchik Charles Janeway (Authors); Taylor & Francis, Inc. (Publisher) (latest English edition or latest edition of the Italian translation, Publisher: Piccin)

recorded lessons and slides will be available

Semester

second semester

Assessment method

oral examination.
method: the student will present an article from which basic skills on immunology (theory) will be deduced and from which conceptual questions will start on topics such as autoimmunity, mucosal immunology, cancer immunology

Office hours

Office hours: by appointment, by email to the teacher.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/04
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FF
    Federica Facciotti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics