Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Biotecnologie [E0202Q - E0201Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. General Pathology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
General Pathology
Course ID number
2526-3-E0201Q067
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L'insegnamento si propone di introdurre lo studente alla conoscenza delle cause delle malattie nell'uomo, interpretandone i meccanismi patogenetici e fisiopatologici fondamentali. Durante l'insegnamento verranno sviluppati argomenti per approfondite conoscenze sui meccanismi molecolari alla base della ezio-patogenesi delle malattie per individuare potenziali target diagnostici e terapeutici.

Conoscenza e capacità di comprensione.
Al termine dell'insegnamento lo studente dovrà conoscere le basi molecolari dei meccanismi patogenetici e fisiopatologici fondamentali; dovrà saper riconoscere le principali vie molecolari alterate nelle patologie su base arteriosclerotica, nei tumori, nelle patologie legate al sistema immunitario; dovrà conoscere le principali metodiche di indagine applicate allo studio delle patologie umane.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione.
Al termine dell'insegnamento lo studente dovrà essere in grado di applicare le conoscenze acquisite nell'ambito della ricerca o della diagnostica molecolare.

Autonomia di giudizio.
L'insegnamento promuove lo sviluppo della capacità critica nel valutare il ruolo dei diversi processi molecolari coinvolti nella genesi delle patologie più comuni.

Abilità comunicative.
Al termine dell'insegnamento lo studente saprà esprimersi in modo appropriato nella descrizione delle patologie con proprietà di linguaggio e sicurezza di esposizione. Dovrà essere in grado di comunicare in modo chiaro e con linguaggio tecnico appropriato le conoscenze acquisite sia a interlocutori specialisti (es. personale sanitario) sia a non specialisti.

Capacità di apprendimento
Al termine dell'insegnamento lo studente sarà in grado di analizzare, applicare e integrare le conoscenze acquisite per intraprendere studi successivi con un alto grado di autonomia.

Contenuti sintetici

Introduzione alla Patologia Generale. Modificazioni tissutali in risposta a stimoli patologici acuti e cronici. Il processo infiammatorio. Effetti sistemici dell’infiammazione. Il processo di riparazione. Immunopatologia. Patologie neurodegenerative. Le patologie genetiche. Oncologia.

Programma esteso

EZIOLOGIA e patogenesi del danno molecolare

Fattori patogeni intrinseci ed estrinseci: cause di natura fisica, chimica, biologica. Le alterazioni del DNA, del RNA, delle proteine.

PATOLOGIA CELLULARE

Alterazioni della crescita e del differenziamento cellulare. Atrofia, ipertrofia, iperplasia, metaplasia, displasia. Invecchiamento cellulare. Necrosi ed apoptosi. Altre forme di morte cellulare.

INFIAMMAZIONE

Risposte difensive innate e l’innesco della risposta infiammatoria. L'infiammazione acuta e l'infiammazione cronica: fenomeni (iperemia, essudato infiammatorio, migrazione leucocitaria, infiltrato, danno tissutale), meccanismi, cellule, mediatori, tipi, evoluzione. Difetti ed eccessi della risposta infiammatoria. Il processo riparativo e le sue alterazioni. La fibrosi. L'aterosclerosi.

EFFETTI SISTEMICI DELL’INFIAMMAZIONE

Ipertermie febbrili e non febbrili. Proteine di fase acuta.

IMMUNOPATOLOGIA

Ipersensibilità. Allergie. Danno mediato da anticorpi citotossici. Malattie da immunocomplessi.

PATOLOGIE NEURODEGENERATIVE

Malattia di Alzheimer. Malattia di Parkinson. Malattie da prioni. Sclerosi multipla.

LE PATOLOGIE GENETICHE

Anomalie numeriche e strutturali dei cromosomi. Mutazioni puntiformi. Malattie da espansione di triplette. Malattie mitocondriali. Malattie multifattoriali.

ONCOLOGIA

Introduzione, nomenclatura, epidemiologia. Oncologia molecolare: ciclo cellulare e relativi meccanismi di controllo; protooncogeni, oncogeni e oncoproteine; geni oncosoppressori e loro prodotti; alterazioni dei meccanismi di riparazione del DNA; alterato controllo genetico dell'apoptosi. I fattori eziologici: cancerogenesi chimica, cancerogenesi da agenti fisici, virus oncogeni a DNA ed a RNA, presenza di cancerogeni nell'ambiente, ereditarietà dei tumori. Meccanismi di immunosorveglianza. Interazione tumore-ospite.

Prerequisiti

Prerequisiti: conoscenze di base di biochimica.
Propedeuticità specifiche: Biochimica.
Propedeuticità generali: lo studente può sostenere gli esami del terzo anno dopo aver superato tutti gli esami del primo anno di corso.

Modalità didattica

21 lezioni frontali da 2 ore così strutturate:
• la maggiorparte in modalità erogativa (didattica erogativa, DE) focalizzata sulla presentazione di contenuti.
• una parte in modalità interattiva (didattica interattiva, DI), che prevede brevi interventi effettuati dai corsisti.
Tutte le attività si svolgeranno in presenza, ma saranno registrate e caricate sulla piattaforma e-learning dell'insegnamento. L'insegnamento è tenuto in lingua italiana.

Materiale didattico

Il materiale presentato durante le lezioni (slide) è disponibile sulla piattaforma e-learning dell'insegnamento.

Libri di testo suggeriti:

  • Robbins e Cotran: Le Basi Patologiche delle Malattie. Edizioni Elsevier
  • Pontieri-Russo-Frati: Patologia Generale. Edizioni Piccin.
  • Abbas A.K.: Fondamenti di Immunologia. Funzioni e alterazioni del Sistema Immunitario. Edizioni Piccin

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre, III anno

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale.
Lo studente presenterà un argomento a scelta tra quelli inclusi nel programma delle lezioni svolte. Seguiranno domande su altri argomenti del programma che richiedono risposte concise, ma esaustive per il completamento dell’esame. Le domande valuteranno il grado di approfondimento raggiunto dallo studente.
Non sono previste prove in itinere.

Orario di ricevimento

Si riceve su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to introduce students to the understanding of the causes of human diseases by interpreting their fundamental pathogenetic and pathophysiological mechanisms. During the course, specific topics will be addressed to provide an in-depth knowledge of the molecular mechanisms underlying the etiopathogenesis of diseases, with the goal of identifying potential diagnostic and therapeutic targets.

Knowledge and understanding
Students will acquire knowledge of the molecular basis of fundamental pathogenetic and pathophysiological mechanisms. They should be able to recognize the main molecular pathways altered in atherosclerosis-related diseases, cancer, and immune system disorders. Furthermore, they should be familiar with the main investigative methods used in the study of human diseases.

Applying knowledge and understanding
By the end of the course, students should be able to apply the knowledge acquired in the fields of research or molecular diagnostics.

Making judgements
The course promotes the development of critical thinking in evaluating the role of different molecular processes involved in the onset of the most common diseases.

Communication skills
By the end of the course, students will be able to describe diseases, using accurate terminology and confident presentation skills. They should also be able to communicate the knowledge acquired clearly and with appropriate technical language, both to specialists (e.g., healthcare professionals) and to non-specialists.

Learning skills
By the end of the course, students will be able to analyze, apply, and integrate the knowledge acquired, enabling them to pursue further studies with a high level of autonomy.

Contents

Introduction to general pathology. Tissue changes in response to acute and chronic pathological stimuli. The inflammatory process. The healing and repair process. Immunopathology. Neurodegenerative diseases. Genetic pathologies. Oncology.

Detailed program

ETIOLOGY AND PATHOGENESIS OF MOLECULAR DAMAGE

Intrinsic and extrinsic pathogenic factors: causes of physical, chemical, biological nature. Alterations of DNA, RNA, proteins.

CELLULAR PATHOLOGY ALTERATIONS OF CELL GROWTH AND DIFFERENTIATION

Atrophy, hypertrophy, hyperplasia, metaplasia, dysplasia. Cell aging. Necrosis and apoptosis. Other mechanisms of cell death

INFLAMMATION

Innate defensive responses and the triggering of the inflammatory response. Acute inflammation and chronic inflammation: phenomena (hyperemia, inflammatory exudate, leukocyte migration, infiltrate, tissue damage), mechanisms, cells, mediators, types, evolution. Defects and excesses of the inflammatory response. The reparative process and its alterations. Fibrosis. Atherosclerosis.

SYSTEMIC EFFECTS OF INFLAMMATION

Fever, iperthermia, acute phase proteins.

IMMUNOPATHOLOGY

Hypersensitivity. Allergies. Damage mediated by cytotoxic antibodies. Immune complex diseases.

NEURODEGENERATIVE DISEASES

Alzheimer's disease. Parkinson's disease. Prion diseases. Multiple sclerosis.

GENETIC PATHOLOGIES

Numerical and structural aberrations. Point mutations. Trinucleotide repeat disorders. Mitochondrial diseases. Multifactorial diseases.

ONCOLOGY

Introduction, nomenclature, epidemiology. Molecular oncology: cell cycle and related control mechanisms; proto-oncogenes, oncogenes and oncoproteins; tumor suppressor genes and their products; alterations of DNA repair mechanisms; altered genetic control of apoptosis. Etiological factors: chemical carcinogenesis, carcinogenesis by physical agents, DNA and RNA oncogenic viruses, presence of carcinogens in the environment, tumor heredity. Immuno-surveillance mechanisms. Tumor-host interaction.

Prerequisites

Background: basics of biochemistry.
Specific prerequisites: Biochemistry.
General prerequisites: Students can take the exams of the third year after having passed all the exams of the first year of the course.

Teaching form

21 face-to-face lectures of 2 hours structured as follows:
• the majority delivered in a lecture-based teaching (didattica erogativa, DE), focused on content presentation.
• a portion in an interactive mode (didattica interattiva, DI), involving brief contributions from participants.
All teaching activities will be conducted in person, but recordings will be made available on the course’s e-learning platform. The course is taught in Italian.

Textbook and teaching resource

Learning material (slides of the lessons) is available at the e-learning platform of the course.

Recommended textbooks:

  • Robbins e Cotran: The pathological bases of diseases. Elsevier
  • Pontieri-Russo-Frati: General Pathology. Piccin.
  • Abbas A.K.: Foundations of Immunology. Functions and alterations of the Immune System. Piccin

Semester

III year I Semester

Assessment method

Oral examination.
Students are required to select and to present a topic chosen from the course content. Questions will follow about other course topics that require concise but comprehensive answers for the completion of the exam. The questions will assess the degree of understanding and comprehension of all fundamental aspects.
There will not be in itinere examinations.

Office hours

By appointment (email request)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/04
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Donatella Conconi
  • ML
    Marialuisa Lavitrano
  • CV
    Chiara Villa

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics