- Science
- Bachelor Degree
- Scienze e Tecnologie per l'Ambiente [E3202Q - E3201Q]
- Courses
- A.A. 2025-2026
- 2nd year
- Calculus and Statistics
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Conoscenza e capacità di comprensione
Il corso fornisce una solida comprensione dei fondamenti dell’algebra lineare, del calcolo differenziale per funzioni reali di più variabili, delle equazioni differenziali ordinarie e della statistica descrittiva e inferenziale, con particolare attenzione alla loro rilevanza per l’analisi dei dati ambientali.
Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Gli studenti svilupperanno la capacità di applicare strumenti matematici e statistici alla risoluzione di problemi concreti legati alle scienze ambientali, imparando a modellare e interpretare fenomeni attraverso metodi quantitativi.
Autonomia di giudizio
Il corso intende stimolare l’autonomia di giudizio degli studenti nell’utilizzo critico delle metodologie matematiche e statistiche, promuovendo la capacità di scegliere e giustificare gli approcci più appropriati per l’analisi di problemi ambientali.
Abilità comunicative
Gli studenti saranno in grado di presentare in modo chiaro, rigoroso ed efficace i concetti appresi e i risultati ottenuti nell’analisi di dati o nella risoluzione di esercizi, sia in forma scritta che orale.
Capacità di apprendere
Al termine del corso, gli studenti avranno acquisito le competenze necessarie per affrontare con successo insegnamenti successivi a contenuto modellistico e quantitativo, all’interno del percorso formativo in Scienze e Tecnologie per l’Ambiente.
Contenuti sintetici
- Vettori in Rⁿ, matrici.
- Calcolo differenziale.
- Equazioni differenziali.
- Statistica descrittiva.
- Probabilità di base.
- Statistica inferenziale.
Programma esteso
- Algebra lineare.
Spazi vettoriali: somma di vettori, prodotto per uno scalare. Lo spazio vettoriale Rⁿ: prodotto interno, norma di un vettore e sue proprietà. Disuguaglianza di Schwarz, disuguaglianza triangolare, combinazioni lineari, vettori dipendenti ed indipendenti. Matrici e operazioni tra matrici: matrice trasposta, somma di matrici, prodotto per uno scalare e prodotto tra matrici. Sistemi di equazioni lineari e metodo di eliminazione di Gauss.
- Curve
Funzioni vettoriali di una variabile reale, limiti e continuità. Curve, curve chiuse, curve semplici e curve piane. Sostegno di una curva. Derivata e versore tangente a una curva. Archi di curva regolari e regolari a tratti.
- Calcolo differenziale per funzioni di più variabili reali
Insiemi in R^n. Intorni sferici. Funzioni di più variabili reali: introduzione e primi esempi, esempio delle funzioni di stato. Grafici e insiemi di livello. Definizione e proprietà dei limiti per funzioni di più variabili. Limiti finiti. Funzioni continue. Derivate parziali e gradiente, definizione di differenziabilità, legame tra differenziabilità e continuità e tra differenziabilità e derivabilità. Derivabilità lungo una direzione assegnata e formula del gradiente, significato geometrico del gradiente. Condizione sufficiente per la differenziabilità e la classe C¹(Rⁿ, R). Il differenziale primo. Derivata della funzione composta: il caso p(x)=g(f(x)) con f:Rⁿ->R e g:R->R e il caso p(t)=f(r(t)) con f:Rⁿ->R e r:R->Rⁿ. Curve di livello e gradiente. Funzioni positivamente omogenee e teorema di Eulero, applicazione ai potenziali termodinamici. Derivate di ordine superiore e matrice Hessiana. Teorema di Schwarz e la classe C². Relazioni di Maxwell in termodinamica. Funzioni vettoriali di più variabili reali, matrice Jacobiana. Caso generale del teorema di derivazione della funzione composta. Punti estremanti. Estremi liberi e vincolati. Punti stazionari (o critici). Condizione necessaria per estremanti liberi (teorema di Fermat).
- Equazioni differenziali
Definizione. Equazioni differenziali ordinarie e alle derivate parziali con esempi. Modello di crescita esponenziale e modello logistico. Ordine di un'equazione differenziale e sistemi di equazioni differenziali. Equazioni differenziali in forma normale ed equivalenza con sistemi del primo ordine. Problema di Cauchy. Problema di Cauchy per equazioni differenziali in forma normale di ordine n. Teorema di esistenza (Peano) e teorema di esistenza e unicità locale. Soluzione delle equazioni differenziali a variabili separabili e delle equazioni differenziali lineari del primo ordine. Equazioni differenziali lineari di ordine n omogenee e non omogenee. Struttura dell'integrale generale delle omogenee e delle non omogenee. Soluzione delle equazioni lineari omogenee a coefficienti costanti di ordine 2. Equazioni differenziali associate al circuito RLC e all'oscillatore armonico smorzato e rispettivi integrali generali. Soluzione particolare di un equazione lineare a coefficienti costanti non omogenea quando il termine non omogeneo è un polinomio o un esponenziale (metodo di somiglianza). Cenni alla soluzione qualitativa delle equazioni differenziali autonome: singole equazioni e sistemi 2X2. Analisi qualitativa delle soluzioni dei seguenti modelli: equazione logistica; equazione logistica con estinzione e raccolta; modello di Lotka-Volterra preda predatore; modello per due specie in competizione.
- Statistica descrittiva.
Introduzione alla statistica: tabelle di frequenze assolute e relative, istogrammi, media e mediana campionarie.
Moda campionaria, varianza campionaria, deviazione standard campionaria, quartili, scarto interquartile, box‑plot.
Dati bivariati: diagramma a dispersione, covarianza e coefficiente di correlazione lineare campionari; correlazione non implica causalità.
- Introduzione alla probabilità
Introduzione alla probabilità: spazio campionario, eventi, misura di probabilità, definizione di probabilità, prime proprietà della probabilità.
Indipendenza di eventi, introduzione alle variabili aleatorie: variabili aleatorie discrete e densità discreta; funzione di ripartizione di una variabile aleatoria ed esempio nel caso discreto.
Esempi di variabili aleatorie discrete: uniforme, Bernoulli, binomiale, Poisson.
Variabili aleatorie continue: densità di probabilità e funzione di ripartizione; proprietà della funzione di ripartizione.
Esempi di variabili aleatorie continue: uniforme, esponenziale.
Valore atteso di una variabile aleatoria nel caso discreto e continuo; calcolo del valore atteso di una Bernoulli e di una uniforme in un intervallo; proprietà del valore atteso; trasformazioni di variabili aleatorie con esempi; formula del trasferimento per il calcolo del valore atteso di una funzione di variabile aleatoria con esempi; varianza di una variabile aleatoria; proprietà della varianza. Variabili aleatorie indipendenti e varianza della loro somma; variabili aleatorie normali, normali standard e chi quadro.
- Statistica inferenziale
Proprietà delle variabili aleatorie normali; quantili di una variabile aleatoria normale standard e tavola di ripartizione della normale standard.
Proprietà di simmetria dei quantili della normale standard con applicazione alla media campionaria di multiple variabili aleatorie normali standard indipendenti con la stessa media e varianza.
Intervalli di confidenza per la media incognita di una popolazione normale con varianza nota; intervalli bilaterali e unilaterali a qualsiasi livello di confidenza; teorema del limite centrale con applicazione agli intervalli di confidenza per il parametro di una popolazione Bernoulli.
Introduzione alla verifica di ipotesi e ai test parametrici: ipotesi nulla e alternativa; regione critica; errori di prima e seconda specie; livello di significatività; test Z a due code per la media di una popolazione normale con varianza nota; p‑value.
Test Z a una coda per la media di una popolazione normale con varianza nota; test Z a due code e a una coda per una proporzione; test t di Student.
Regressione lineare semplice.
Prerequisiti
Calcolo differenziale e integrale per funzioni reali di una variabile reale. Non vi sono propedeuticità formali, ma è necessario conoscere e saper maneggiare i contenuti del corso di Matematica I per poter seguire il corso con profitto.
Modalità didattica
24 lezioni da 2 ore di didattica erogativa in presenza (6 cfu)
10 esercitazioni da 2 ore di didattica erogativa in presenza (2 cfu)
Corso erogato in lingua italiana
Materiale didattico
- Matematica Generale, A. Guerraggio, Bollati Boringhieri. (Algebra lineare)
- Analisi Matematica II, M. Bramanti, C.D. Pagani, S. Salsa, ZANICHELLI. (Calcolo differenziale in più variabili ed equazioni differenziali)
- Probabilità e statistica per l'ingegneria e le scienze, S. M. Ross, Apogeo.
- Esercitazioni di Analisi Matematica 2, M. Bramanti, Esculapio, Bologna. (Esercizi)
- Esercizi di calcolo delle probabilità e statistica, D. Bertacchi, M. Bramanti, G. Guerra, Esculapio.
- Probabilità & Statistica 600 esercizi d'esame risolti, M. Verri, Esculapio.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Primo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
L'esame è strutturato in una prova scritta obbligatoria e in una prova orale facoltativa (su richiesta o dello studente o del docente) a cui si può accedere se si è ottenuto un punteggio di almeno 18 nella prova scritta.
La prova scritta è divisa in due parti. Nella prima parte verrà richiesto di rispondere a 4 domande aperte di teoria ciascuna delle quali vale 3 punti. In questa prima parte della prova scritta gli studenti saranno valutati sulla loro comprensione dei concetti matematici e statistici fondamentali affrontati durante il corso. Gli studenti dovranno dimostrare la loro conoscenza teorica e la capacità di spiegare i concetti chiave. Nella seconda parte si richiede di risolvere alcuni esercizi/problemi, di solito 4. Ogni esercizio vale 5 punti se non diversamente indicato. In questa parte della prova verrà valutata la capacità di applicare le conoscenze apprese alla risoluzione di esercizi e problemi e la capacità comunicare in modo chiaro ed efficace il procedimento per la soluzione degli stessi.
La prova va svolta in 120 minuti. Per superare l'esame occorre una votazione di almeno 18.
La prova orale facoltativa ed è costituita da un colloquio sugli argomenti svolti a lezione. Verrà valutata sia la comprensione teorica che la capacità degli studenti di applicare i concetti matematici e statistici alla risoluzione di problemi anche concreti. In base all'andamento della prova orale, il voto ottenuto nella prova scritta potrà essere aumentato al massimo di 4 punti o diminuito fino all'insufficienza in caso di grave impreparazione.
Prove parziali: Durante il periodo delle lezioni si svolgono di norma due prove parziali che sostituiscono, in caso di superamento, la prova scritta. Le prove parziali sono strutturate come le prove scritte, la prima prova parziale verterà sul programma svolto fino a quando viene effettuata la prova. La seconda prova verterà sul programma rimanente. Le prove si intendono superate se si ottiene un punteggio di almeno 18 in entrambe le prove e il voto finale sarà la media aritmetica dei due voti.
Durante lo svolgimento delle prove non sarà concessa la consultazione di materiale didattico (testi, eserciziari, appunti personali, formulari) e non sarà consentito l'uso di telefoni cellulari, tablet, pc, smartwatch, ecc. È consentito l'utilizzo di una calcolatrice scientifica non programmabile e non grafica.
Orario di ricevimento
Su appuntamento
Sustainable Development Goals
Aims
Knowledge and understanding
The course provides a solid understanding of the fundamentals of linear algebra, multivariable differential calculus, ordinary differential equations, and descriptive and inferential statistics, with an emphasis on their application to environmental data analysis.
Applying knowledge and understanding
Students will develop the ability to apply mathematical and statistical tools to real-world environmental problems, learning to model and interpret phenomena using quantitative methods.
Making judgements
The course encourages students to develop independent critical thinking in selecting and justifying appropriate mathematical and statistical approaches to problem solving in the environmental sciences.
Communication skills
Students will be able to clearly, rigorously, and effectively communicate both the theoretical knowledge acquired and the results of problem-solving activities, in written and oral form.
Learning skills
Upon completion, students will have acquired the prerequisites needed to successfully approach subsequent courses with a modeling or quantitative focus within the Bachelor’s degree in Environmental Sciences and Technologies.
Contents
- Vectors in Rⁿ , matrices.
- Differentiation in Rn.
- Differential equations.
- Descriptive statistics.
- Basic probability.
- Inferential statistics.
Detailed program
- Linear algebra
Vector spaces: sum of vectors, product for a scalar. the vector space Rⁿ: inner product, norm of a vector and its properties. Schwarz's inequality, triangle inequality, linear combinations, dependent and independent vectors. Matrices and matrix operations: matrix transpose, matrix addition, product for a scalar and product between matrices. Systems of linear equations and Gaussian elimination method.
- Curves
Vector functions of a real variable, limits, and continuity. Curves, closed curves, simple curves, and planar curves. Support of a curve. Derivative and tangent vector to a curve. Regular and piecewise regular curves.
- Differential calculus for functions of several real variables
Sets in Rⁿ. Spherical neighborhoods. Functions of several real variables: introduction and first examples, state functions of thermodinamics. Graphs and level sets. Definition and properties of limits for functions of several variables. Finite limits. Continuous functions. Partial derivatives and gradient, definition of differentiability, link between differentiability and continuity and between differentiability and derivability. Derivability along a given direction and the gradient formula, geometric meaning of the gradient. Sufficient condition for differentiability and the class C¹(Rⁿ, R). The first differential. Derivative of the composite function: the case p(x) = g(f(x)) with f:Rⁿ -> R and g: R -> R and the case p(t) = f(r(t)) with f: Rⁿ -> R and r: R -> Rⁿ. Level curves and the gradient. Positively homogeneous functions and Euler's theorem, application to thermodynamic potentials. Higher order derivatives and the Hessian matrix. Schwarz's theorem and C² class. Maxwell's relations in thermodynamics. Vector functions of several real variables, Jacobian matrix. General case of the chain rule. Extremal points. Free and constrained extrema. Stationary points (or critical points). Necessary condition for free extrema (Fermat's theorem). Sufficient condition for the two variables case.
- Differential equations
Definition. Ordinary differential equations and partial differential equations with examples. Exponential growth model and logistic model. Order of a differential equation and systems of differential equations. Differential equations in normal form and equivalence with first-order systems. Cauchy's problem. Cauchy's problem for differential equations in normal form of order n. Existence theorem (Peano) and local existence and uniqueness theorem. Differential equations with separable variables and linear differential equations of the first order. Homogeneous and nonhomogeneous linear differential equations of order n. Structure of the general integral of homogeneous and nonhomogeneous equations. Solution of homogeneous linear equations with constant coefficients of order two. Differential equations associated with RLC circuits and damped harmonic oscillator and their general integrals. Solution of a nonhomogeneous linear equation with constant coefficients when the nonhomogeneous term is a polynomial or an exponential (similarity method). Short overview of the qualitative solution of autonomous differential equations: single equations and 2X2 systems. Qualitative analysis of solutions of the following models: logistic equation; logistic equation with extinction and harvesting; Lotka-Volterra predator-prey model; model for two species in competition.
- Descriptive Statistics
Introduction to statistics: absolute and relative frequency tables, histograms, sample mean and median.
Sample mode, sample variance, sample standard deviation, quartiles, interquartile range, box‑plot.
Bivariate data: scatterplot, sample covariance and linear correlation coefficient; correlation does not imply causation.
- Introduction to Probability
Basic concepts: sample space, events, probability measure, definition of probability, fundamental properties of probability.
Independence of events. Introduction to random variables: discrete random variables and their probability mass function; cumulative distribution function of a random variable, the discrete case.
Examples of discrete random variables: uniform, Bernoulli, binomial, Poisson.
Continuous random variables: probability density function (PDF) and cumulative distribution function; properties of the CDF.
Examples of continuous random variables: uniform, exponential.
Expected value of a random variable (discrete and continuous): calculation of the expectation for a Bernoulli and a continuous uniform distribution; properties of the expected value.
Transformations of random variables: illustrative examples; the “law of the unconscious statistician” for computing the expectation of a function of a random variable, with examples.
Variance of a random variable; properties of variance. Independent random variables and the variance of their sum.
Special distributions: normal random variables, standard normal, and chi‑square.
- Inferential Statistics
Properties of normal random variables; quantiles of the standard normal distribution and the standard normal table.
Symmetry properties of standard normal quantiles and application to the sample mean of several independent standard normal random variables with the same mean and variance.
Confidence intervals for the unknown mean of a normal population with known variance: two‑sided and one‑sided intervals at any confidence level.
Central Limit Theorem and its application to confidence intervals for the parameter of a Bernoulli population.
Introduction to hypothesis testing and parametric tests: null and alternative hypotheses; critical region; Type I and Type II errors; significance level; two‑sided Z‑test for the mean of a normal population with known variance; p‑value.
One‑sided Z‑test for the mean of a normal population with known variance; Z‑tests (two‑sided and one‑sided) for a proportion; Student’s t‑test.
Simple linear regression.
Prerequisites
Differential and integral calculus for real functions of a single real variable. Even if it is not formally required, it is necessary to know and to be able to handle the contents of Mathematics I in order to be able to follow the course profitably.
Teaching form
24 lessons of 2 hours each of in-person, lecture-based teaching (6 ECTS)
10 exercise classes of 2 hours each of in-person, lecture-based teaching (2 ECTS)
Course delivered in Italian
Textbook and teaching resource
- Matematica Generale, A. Guerraggio, Bollati Boringhieri. (Linear algebra)
- Analisi Matematica II, M. Bramanti, C.D. Pagani, S. Salsa, ZANICHELLI. (Differential calculus for functions of several real variables and differential equations)
- Probabilità e statistica per l'ingegneria e le scienze, S. M. Ross, Apogeo.
- Esercitazioni di Analisi Matematica 2, M. Bramanti, Esculapio, Bologna. (Exercises)
- Esercizi di calcolo delle probabilità e statistica, D. Bertacchi, M. Bramanti, G. Guerra, Esculapio.
- Probabilità & Statistica 600 esercizi d'esame risolti, M. Verri, Esculapio.
Semester
First semester
Assessment method
The exam consists of a mandatory written test and an optional oral test (upon request of either the student or the instructor), which can be taken if a score of at least 18 is achieved in the written test.
The written test is divided into two parts. The first part consists of 4 open questions, each worth 3 points. In this first part, students will be evaluated on their understanding of the fundamental mathematical and statistical concepts covered during the course. Students need to demonstrate their theoretical knowledge and the ability to explain the key conceptscovered in the course. In the second part, students are required to solve some exercises/problems, usually 4. Each exercise is worth 5 points unless otherwise indicated. In this part of the test, the ability to apply the learned knowledge to solve exercises and problems is evaluated, as well as the ability to communicate the solution process clearly and effectively.
The test must be completed within 120 minutes. To pass the exam, a minimum score of 18 is required.
The optional oral test consists of an interview on the topics covered in the course. Both theoretical understanding and the ability to apply mathematical and statistical concepts to solve concrete problems will be assessed. Based on the performance in the oral test, the score obtained in the written test can be increased by a maximum of 4 points or decreased to a failing grade in case of significant unpreparedness.
Partial exams: During the lecture period, there are typically two partial exams that replace the written test if passed. The partial exams follow the same structure as the written test. The first partial exam covers the program taught until the time of the exam, while the second partial exam covers the remaining program. The partial exams are considered passed if a score of at least 18 is obtained in both exams, and the final grade will be the arithmetic mean of the two scores.
During the exams, consulting educational material (textbooks, exercise books, personal notes, formulas) is not allowed, and the use of cell phones, tablets, PCs, smartwatches, etc. is prohibited. The use of a non-programmable and non-graphing scientific calculator is allowed.
Office hours
By appointment