Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Economics of Global Markets - 2
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Economics of Global Markets - 2
Course ID number
2526-3-E1801M045-E1801M063M-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economics & Law for Global Markets

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

I moduli di Economia degli Scambi Internazionali e dei Mercati Globali forniscono agli studenti gli strumenti per comprendere l'integrazione dei mercati nel contesto globale. I contenuti comprendono le teorie e l'evidenza empirica che spiegano il commercio internazionale e le politiche commerciali, la mobilità dei fattori produttivi (lavoro), il comportamento delle imprese multinazionali (offshoring e outsourcing) e il concetto di sviluppo economico (crescita e cambiamento strutturale).

Al termine del corso, lo studente sarà in grado di soddisfare i seguenti obiettivi (Descrittori di Dublino):

  1. Conoscere e comprendere i principali modelli teorici del commercio internazionale, come il modello ricardiano, il modello Heckscher-Ohlin e i modelli basati su economie di scala e differenziazione
  • Comprendere la logica e gli effetti delle politiche commerciali (tariffe, sussidi, restrizioni quantitative) in contesti nazionali e globali.
  • Analizzare il ruolo delle imprese multinazionali e dei fenomeni di outsourcing nella riorganizzazione della produzione internazionale.
  1. Applicare i modelli teorici per interpretare criticamente fenomeni economici globali contemporanei.
  • Analizzare casi studio e dati empirici per valutare l’impatto delle politiche commerciali su crescita, occupazione e distribuzione del reddito.
  1. Formulare giudizi autonomi e indipendenti sulle implicazioni economiche, politiche ed etiche del commercio internazionale e delle strategie aziendali globali.
  • Valutare criticamente le fonti informative, i modelli teorici e le politiche esaminate.
  1. Comunicare con linguaggio tecnico appropriato i principali concetti dell’economia degli scambi internazionali, sia in forma scritta che orale.

  2. Sviluppare metodi di studio autonomi e flessibili per approfondire i temi trattati nel corso.

  • Utilizzare criticamente materiali bibliografici e fonti statistiche per aggiornare le proprie conoscenze in ambito economico internazionale.

Contenuti sintetici

Teorie del commercio internazionale
Politiche commerciali
Mobilità dei fattori produttivi (lavoro) e della produzione (offshoring e outsourcing)
Il concetto di sviluppo economico (crescita e cambiamento strutturale).

Programma esteso

-Introduzione al commercio internazionale: dati, fatti stilizzati, problemi aperti
-Teorie del commercio internazionale: la teoria dei vantaggi comparati e la teoria degli scambi interindustriali
-Politiche commerciali: dazi, sussidi, quoti, limitazioni volontarie alle esportazioni
-Teorie della mobilità internazionale dei fattori produttivi
-Il comportamento delle imprese multinazionali
-Il concetto di sviluppo economico (crescita e cambiamento strutturale).

Prerequisiti

Conoscenza dei principi di microeconomia
Conoscenza dei principali concetti di analisi matematica
Competenze di calcolo elementare

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche:
-20 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza
-4 lezioni da 2 ore svolta in modalità interattiva da remoto
-4 esercitazioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame finale scritto. Domande a riposta multipla e domande aperte (teoria e esercizi).

NB. I moduli di Economia degli Scambi Internazionali e dei Mercati Globali costituiscono un ESAME UNICO da 8cfu (6+2).
Il risultato di questo esame andrà a fare media (ponderata) con il modulo di Diritto per avere poi il risultato finale dell'insegnamento.

Testi di riferimento

Libro di testo: Paul Krugman, Maurice Obstfeld e Marc Melitz (2019), "Economia Internazionale", vol. 1, 12° Edizione, Pearson (escluso cap.12-13)

Cap.20-24 (slides): Kenneth A. Reinert, (2014) "Economia internazionale. Nuove prospettive sull'economia globale", Il Mulino.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

The modules in International Trade and Global Markets provide students with the tools to understand market integration in a global context. The course content includes theories and empirical evidence explaining international trade and trade policies, the mobility of production factors (labor), the behavior of multinational firms (offshoring and outsourcing), and the concept of economic development (growth and structural change).

At the end of the course, students will be able to achieve the following learning outcomes (Dublin Descriptors):

  1. Knowledge and understanding
  • Understand and explain the main theoretical models of international trade, such as the Ricardian model, the Heckscher-Ohlin model, and models based on economies of scale and product differentiation.
  • Comprehend the logic and effects of trade policies (tariffs, subsidies, quantitative restrictions) in both national and global contexts.
  • Analyze the role of multinational firms and outsourcing phenomena in the reorganization of international production.
  1. Applying knowledge and understanding
  • Apply theoretical models to critically interpret contemporary global economic phenomena.
  • Analyze case studies and empirical data to assess the impact of trade policies on growth, employment, and income distribution.
  1. Making judgements
  • Formulate independent and critical assessments of the economic, political, and ethical implications of international trade and global business strategies.
  • Critically evaluate information sources, theoretical models, and policies discussed in the course.

4.Communication skills

  • Communicate the main concepts of international trade economics effectively, using appropriate technical language, both in written and oral form.
  1. Learning skills
  • Develop autonomous and flexible learning strategies to deepen their understanding of the topics covered in the course.
  • Critically use bibliographic materials and statistical sources to update their knowledge in the field of international economics.

Contents

Theories of international trade
Commercial policies
Mobility of production (offshoring and outsourcing) and production factors (labor)
Economic development (growth and structural change)

Detailed program

-Introduction to international trade: data, stylized facts, open issues
-Theories of international trade: the theory of comparative advantages and the theory of inter-industrial exchanges
-Commercial policies: duties, subsidies, quotas, voluntary limitations on exports

  • Theories of the international mobility of production factors
    -The behavior of multinational companies
    -Economic development, growth and structural change.

Prerequisites

This course requires basic knowledge of microeconomics

Teaching methods

-20 lectures of 2 hours each conducted in face-to-face delivery mode
-4 interactive lectures of 2 hours each conducted in interactive remote mode
-4 exercise sessions of 2 hours each conducted in face-to-face delivery mode

Assessment methods

Final written exam. Multiple choice questions and open questions, including applied excercises.

The Economics of International Trade and Global Markets modules constitute a single exam worth 8 credits (6+2). The result of this exam will be averaged (weighted) with the Law module to give the final result of the course.

Textbooks and Reading Materials

Textbook: Paul Krugman, Maurice Obstfeld e Marc Melitz (2019), "Economia Internazionale", vol. 1, 12° Edizione, Pearson (leaving out chap.12-13)

Chap.20-24 (Slides): Kenneth A. Reinert, (2014) "Economia internazionale. Nuove prospettive sull'economia globale", Il Mulino.

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/06
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
14
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MM
    Mariapia Mendola

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics