Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Formazione e Sviluppo delle Risorse Umane [F5703R - F5701R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Information Systems for Knowledge Management
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Information Systems for Knowledge Management
Course ID number
2526-2-F5701R010
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Sistemi informativi per la gestione della conoscenza

Argomenti e articolazione del corso

Le ICT per la comunicazione, la collaborazione e lo sviluppo organizzativo. Dopo aver analizzato i principali strumenti, e le relative funzioni, a supporto gestione della conoscenza, il corso si propone di delineare l'impatto organizzativo delle tecniche e delle metodologie di comunicazione, collaborazione e sviluppo organizzativo che utilizzano le tecnologie digitali (ICT ) all'interno delle aziende e delle istituzioni.

Obiettivi

Con questo insegnamento, si intendono promuovere i seguenti apprendimenti, in termini di:

  • conoscenze e comprensione critica del ruolo e dell'importanza dei sistemi informativi e della gestione della conoscenza nelle organizzazioni complesse;
  • capacità di mettere in relazione differenti conoscenze e modelli;
  • capacità di applicare conoscenze e modelli per analizzare le sfide e le opportunità proposte dalle tecnologie digitali nel contesto delle organizzazioni complesse.

L'insegnamento contribuisce a sviluppare le seguenti competenze chiave:

  • i modelli teorici, gli strumenti e i metodi di analisi organizzativa;
  • le politiche, le pratiche e i sistemi di gestione delle risorse umane;
  • i modelli teorici, gli strumenti e i metodi di gestione del cambiamento organizzativo;
  • i modelli teorici, gli strumenti e i metodi per l’analisi e l’interpretazione dei mutamenti a livello sociale, culturale in ottica nazionale, internazionale e globale;
  • le competenze linguistiche specialistiche, con particolare riferimento alla Lingua Inglese.

L'insegnamento contribuisce alla formazione dei profilo di Specialista dell'organizzazione del lavoro

Metodologie utilizzate

  • Didattica erogativa: 48 ore
    • Lezione frontale (per la parte teorica);
  • Didattica interattiva: 8 ore
    • Esercizi pratici (per affinare la capacità di mettere in relazione differenti conoscenze e modelli);
    • Analisi di casi di studio (per affinare la capacità di applicare conoscenze e modelli per analizzare le sfide e le opportunità proposte dalle tecnologie digitali nel contesto delle organizzazioni complesse).

Non si prevede l'erogazione di attività da remoto, salvo contingenze particolari.

Materiali didattici (online, offline)

  • Presentazioni;
  • Lecture notes;
  • Casi di studio;
  • Video.

Programma e bibliografia

Sistemi informativi e informatici

  • Risorse e processi aziendali
  • Componenti e principali tipi di sistema informativo
  • Individuare il sistema informativo e il sistema informatico
  • Principali problematiche legate alla gestione dei sistemi informativi
  • Le reti e Internet
  • Outsourcing
  • ERP
  • Soluzioni informatiche
  • Office automation
  • Supporto alle decisioni
  • Basi di dati aziendali
  • Supply chain
  • CRM
  • Dematerializzazione dei documenti
  • Esempi di contesti gestionali aziendali

Dai dati alla conoscenza

  • Dati e informazioni
  • Ciclo di vita del software
  • Knowlwdge worker
  • Classificazione e caratterisitiche dei sistemi informativi

Modelli organizzativi e soluzioni informatiche
IL MODELLO SECI
I MODELLI DI INTERAZIONE SOCIALE
IL CICLO DI VITA DELLA CONOSCENZA
SOLUZIONI ICT PER LA GESTIONE DEL CAPITALE INTELLETTUALE
IL TRATTAMENTO DELLA CONOSCENZA TACITA E IMPLICITA

  • Knowledge acquisition applications
  • Communication, collaboration systems and groupware
  • Sistemi adattativi ed interfacce multimodali e multicanale
    IL TRATTAMENTO DELLA CONOSCENZA IN FORMATO SEMI O NON–STRUTTURATO
  • Natural language processing
  • Information retrieval
  • Il knowledge discovery in text
  • Document and content management
  • Case based reasoning
    IL TRATTAMENTO DELLA CONOSCENZA IN FORMATO STRUTTURATO
  • Database, data warehouse e OLAP
  • Knowledge discovery in data: data, web, log, usage, mining
    L’ INFRASTRUTTURA DI BASE
  • Internet e intranet
  • Enterprise knowledge portal
    TECNOLOGIE PER L’ ESTRAZIONE E L’ INTEGRAZIONE
  • Integrazione di sorgenti informative eterogenee
  • Wrapping crawling
  • Information extraction
    TECNOLOGIE PER LA RAPPRESENTAZIONE DELLA CONOSCENZA
  • Ontologie e knowledge representation and reasoning
  • Workflow
  • Web services e service oriented architecture
  • Agenti
    APPLICAZIONI COMPLESSE
  • Help–desk applications e customer relationship management
  • Business process re–engineering
  • Decision support systems
  • E–learning

Dispense fornite dal docente.

Modalità d'esame

Questionario a risposta multipla e a risposta aperta.
Prova a tempo, 90 minuti, da svolgersi con il computer.
Lo studente riceve conferma scritta, via mail dal docente, della partecipazione alla prova, con indicazioni specifiche in merito alla stessa.
Trattasi di questionario, accessibile a mezzo link, lo stesso per tutti, inviato nella mail, e password, di accesso, fornita in sede di prova, con domande a risposta multipla e 4 domande a risposta aperta.
Per un totale di 29 domande.
1 punto per ogni risposta corretta.
Le domande a risposta aperta vengono valutate in un secondo momento.
Essendo risposte aperte è meglio articolare una dissertazione ricca di contenuti.
La valutazione delle risposte alle domande aperte è a discrezione del docente.
Le domande (e le risposte) sono distribuite dal sistema.
Il docente non conosce i quesiti proposti.
Si è in un sito web e come tale ci si muove.
In fondo alla pagina il tasto invia per il trasferimento dei dati.
Sarà subito disponibile il risultato delle domande a risposta multipla.
Se il tempo non bastasse la prova è comunque incamerata dal sistema e valutata.
Il docente può verificare in tempo reale la consegna ma non le risposte.
Solo a sistema sbloccato accede e scarica i dati per le valutazioni del caso.
In tal caso è anche possibile inviare un report con gli esiti delle domande, per altro già note.
A risultati visionati si può chiudere il sito e abbandonare la seduta.
Si ritiene che la modalità del questionario, nella forma e nei tempi convenuti, sia idonea alla valutazione degli obiettivi di questo corso. Le domande a risposta multipla misurano una conoscenza di tipo puntuale, mentre le domande a risposta aperta sono quanto di più vicino alla riproduzione di una prova orale. Nella fattispecie si misura una conoscenza più generale dell'argomento oggetto di indagine, consentendo all'esaminato di costruire e articolare come meglio crede le proprie riflessioni. Ciò dimostra la sensibilità di individuare gli elementi più caratterizzanti.

Orario di ricevimento

Contatto via mail all'indirizzo di posta elettronica sergio.moriani@unimib.it.
Se necessario videoconferenza.

Durata dei programmi

Due anni accademici

Cultori della materia e Tutor

Nessuno.

Sustainable Development Goals

ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE
Export

Course title

INFORMATION SYSTEMS FOR KNOWLEDGE MANAGEMENT

Topics and course structure

The Digital Workplace: ICT for communication, collaboration, and organizational development. After analyzing the main instruments to support knowledge management, the course aims to outline the organizational impact of the digital tools techniques and practices for learning, communicate and collaborate inside organizations.

Objectives

The aim of the course is to promote the following learning outcomes:

  • Knowledge and understanding of the relationship between technology and the organization;
  • Capacity to relate different knowledge management methods and models;
  • Ability to apply knowledge and models related to technology adoption within organizations.

The course aims to develop the following key skills:

  • theoretical models, tools and methods of organizational analysis;
  • policies, practices and human resource management systems;
  • theoretical models, tools and methods for managing organizational change;
  • theoretical models, tools and methods for the analysis and interpretation of social, cultural, national, international and global changes;
  • specific language skills, with particular reference to the English language.

The course contributes to the training of the specialist profile of work organization

Methodologies

  • Teaching time: 48 hours.
    • In-class lecture (to introduce theoretical models, tools and methods of organizational analysis);
  • Interactive teaching: 8 hours.
  • Videoconferencing, Online discussion; Online activities (to facilitate the learning and understanding of the relationship between technology and the organization and communication skills);
  • Analysis of case studies (to train the ability to apply knowledge and models related to technology adoption within organizations).

Remote activities are not planned, except in exceptional circumstances.

Online and offline teaching materials

  • Presentations;
  • Lecture notes;
  • Study cases;
  • Videos.

Programme and references

Information and IT systems

  • Resources and business processes
  • Components and main types of information systems
  • Identify the information system and the computer system
  • Main problems related to the management of information systems
  • Networks and the Internet
  • Outsourcing
  • ERP
  • IT solutions
  • Office automation
  • Decision support
  • Company databases
  • Supply chain
  • CRM
  • Dematerialization of documents
  • Examples of company management contexts

From data to knowledge

  • Data and information
  • Software life cycle
  • Knowlwdge worker
  • Classification and characteristics of information systems

Organizational models and IT solutions
THE SECI MODEL
MODELS OF SOCIAL INTERACTION
THE LIFE CYCLE OF KNOWLEDGE
ICT SOLUTIONS FOR THE MANAGEMENT OF INTELLECTUAL CAPITAL
TREATMENT OF SILENT AND IMPLIED KNOWLEDGE

  • Knowledge acquisition applications
  • Communication, collaboration systems and groupware
  • Adaptive systems and multimodal and multichannel interfaces
    THE TREATMENT OF KNOWLEDGE IN SEMI OR NON-STRUCTURED FORMAT
  • Natural language processing
  • Information retrieval
  • Knowledge discovery in text
  • Document and content management
  • Case based reasoning
    THE TREATMENT OF KNOWLEDGE IN STRUCTURED FORMAT
  • Database, data warehouse and OLAP
  • Knowledge discovery in data: data, web, log, usage, mining
    THE BASIC INFRASTRUCTURE
  • Internet and intranet
  • Enterprise knowledge portal
    TECHNOLOGIES FOR EXTRACTION AND INTEGRATION
  • Integration of heterogeneous information sources
  • Wrapping crawling
  • Information extraction
    TECHNOLOGIES FOR THE REPRESENTATION OF KNOWLEDGE
  • Ontologies and knowledge representation and reasoning
  • Workflow
  • Web services and service oriented architecture
  • Agents
    COMPLEX APPLICATIONS
  • Help – desk applications and customer relationship management
  • Business process re – engineering
  • Decision support systems
  • E-learning

Materials provided by the teacher.

Assessment methods

Multiple-choice and open-ended questionnaire. Timed test, 90 minutes, to be completed on a computer.
The student receives written confirmation via email from the instructor regarding participation in the test, with specific instructions. It consists of a questionnaire, accessible through a link—same for all participants—sent via email, along with a password provided at the time of the test. It includes multiple-choice questions and 4 open-ended questions, for a total of 29 questions. 1 point for each correct answer.
The open-ended questions are assessed later. Since these are open answers, it’s best to develop a well-structured and content-rich response.
The evaluation of open-ended responses is at the instructor’s discretion.
The questions (and answers) are distributed by the system.
The instructor does not know the questions being presented.
The platform used is a website, and navigation should be treated as such. At the bottom of the page is the “submit” button to transmit the data.
The results of the multiple-choice questions are immediately available. If time runs out, the system still saves the test and will evaluate it. The instructor can monitor delivery in real time but cannot view the answers.
Only after the system is unlocked can the instructor access and download the data for evaluation. In such cases, a report with the outcomes of the questions—already known—can be sent.
Once results are reviewed, the site can be closed and the session ended.
The questionnaire format, as agreed upon in form and timing, is considered suitable for assessing the objectives of this course.
Multiple-choice questions measure specific and punctual knowledge, while open-ended questions are the closest approximation to an oral exam. In this case, a more general understanding of the subject under investigation is assessed, allowing the examinee to construct and articulate their reflections as they see fit. This demonstrates the sensitivity to identifying the most distinctive elements.

Office hours

Contact by e-mail to the ddress sergio.moriani@unimib.it.
Videoconference if necessary.

Programme validity

Two Academic Years

Course tutors and assistants

No one.

Sustainable Development Goals

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/10
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SM
    Sergio Moriani

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics