Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Cyberpsychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cyberpsychology
Course ID number
2526-2-F5106P029
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area di apprendimento della psicologia sociale e della psicologia economica e delle decisioni

Obiettivi formativi

  1. Conoscenza e comprensione
    Al termine del corso, lo/la studente/ssa avrà acquisito una comprensione approfondita della cyberpsicologia come campo emergente della psicologia, con particolare attenzione alla relazione tra persone e tecnologie nel continuum offline–online.
    Sarà in grado di descrivere e concettualizzare l’impatto psicologico e sociale delle nuove tecnologie (quali realtà virtuale, social media, smartphone, intelligenza artificiale) sui processi relativi al sé, alle relazioni interpersonali e al comportamento individuale e collettivo.

  2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione
    Lo/la studente/ssa sarà in grado di analizzare criticamente le dinamiche degli ambienti digitali attraverso una lente psicosociale, interpretando i fenomeni con riferimento ai modelli teorici e agli studi empirici del settore.
    Svilupperà competenze nell’analisi di casi studio e nella valutazione della letteratura scientifica relativa agli effetti delle tecnologie emergenti sul comportamento, applicando tali conoscenze a contesti concreti e multidisciplinari (educativi, organizzativi, clinici, sociali).

  3. Autonomia di giudizio
    Lo/la studente/ssa sarà in grado di formulare valutazioni autonome e argomentate sull’impatto psicologico delle tecnologie digitali, identificando opportunità e criticità connesse all’uso di strumenti digitali. Dimostrerà la capacità di integrare diverse fonti di conoscenza per costruire analisi critiche e riflessioni etiche sui cambiamenti indotti dal digitale.

  4. Abilità comunicative
    Lo/la studente/ssa saprà comunicare con chiarezza e rigore i principali concetti, risultati e implicazioni della cyberpsicologia a interlocutori sia specialistici che non specialistici.
    Sarà in grado di collaborare in contesti interdisciplinari, utilizzando un linguaggio appropriato e adattando il registro comunicativo alle caratteristiche del pubblico di riferimento.

  5. Capacità di apprendimento
    Lo/la studente/ssa svilupperà la capacità di aggiornarsi in modo autonomo rispetto all’evoluzione rapida delle tecnologie e alle loro implicazioni psicologiche e sociali. Sarà in grado di integrare nuove conoscenze all’interno di un quadro teorico e metodologico coerente, mantenendo un approccio critico e riflessivo all’innovazione tecnologica.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di affrontare l'uso e l'impatto delle tecnologie digitali rispetto alle cognizioni, emozioni e comportamenti degli individui sia a livello del singolo che a livello cosiale, esplorando le implicazioni psicologiche del cyberspazio, del web, del metaverso e delle tecnologie emergenti, quali Realtà Virtuale, Aumentata, Intelligenza artificiale, social media e smartphone

Saranno presentati i modelli teorici e le teorie principali che analizzano il comportamento, le emozioni e le conseguenze (positive e negative) del rapporto fra persone e tecnologia.

Programma esteso

  • Cyberpsicologia: un campo emergente
  • Technology-mediated communication
  • Identità ed espressione del sé online
  • Il sé nei social media
  • Dinamiche di gruppo online
  • Aggressività e media, trolling e online hating
  • Utilizzo dello smartphone nelle relazioni sociali
  • Realtà virtuale, embodiment e sense of presence
  • Intelligenza artificiale, dataficatione big data

Prerequisiti

Nessun prerequisito richiesto. Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia Sociale consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Tipologia di attività didattica: 28 lezioni (corrispondenti a 56 ore e 8 CFU) in presenza in aula. Il corso si basa su un metodo didattico prevalentemente erogativo (lezioni frontali). Durante le lezioni, il docente incoraggia la partecipazione attiva di studentesse e studenti tramite discussioni in aula e attività interattive. Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avverrà tramite la discussione guidata di articoli scientifici e discussioni in aula. Questo approccio mira a stimolare il pensiero critico e a favorire un coinvolgimento diretto nei temi trattati, permettendo agli studenti di applicare le conoscenze teoriche acquisite a situazioni reali.

Il materiale (dispense della lezione, articoli scientifici e audioregistrazioni delle lezioni) sarà reso disponibile sulla pagina e-learning del corso, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame consiste in una prova scritta, articolata in domande a scelta multipla e domande aperte. L’obiettivo è verificare sia l’acquisizione delle conoscenze teoriche, sia la capacità di applicarle in modo critico all’analisi dei contesti digitali.

La valutazione si basa sulla correttezza delle risposte, la capacità di argomentare in modo coerente, di sintetizzare i contenuti, di stabilire collegamenti tra concetti e di interpretare criticamente la realtà.

Sono inoltre previste due prove in itinere (una a metà e una al termine del corso), che sostituiscono l’esame scritto finale.

Non è prevista un’integrazione orale del punteggio ottenuto nelle prove scritte.

Gli/le studenti/esse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare l’uso di una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l’esame scritto in inglese.

Testi di riferimento

La bibliografia verrà fornita dal docente all’inizio del corso e pubblicata sulla pagina del sito e-learning. Sarà costituita da articoli scientifici di approfondimento e un manuale (attualmente in fase di pubblicazione dalla casa editrice). Il titolo definitivo del manuale srà comunicato a lezione.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Learning area of social psychology and economic and decision psychology

Learning objectives

  1. Knowledge and understanding
    By the end of the course, students will have developed an in-depth understanding of cyberpsychology as an emerging field within psychology, with a specific focus on the relationship between humans and technology across the offline–online continuum.
    They will be able to describe and critically engage with the psychological and social impact of new technologies—including virtual reality, social media, smartphones, and artificial intelligence—on the self, interpersonal relationships, and individual and collective behavior.

  2. Applying knowledge and understanding
    Students will be able to analyze and interpret the dynamics of digital and online environments through a psychosocial lens, drawing on relevant theoretical frameworks and empirical research.
    They will develop the ability to critically assess case studies and scientific literature related to the psychological impact of emerging technologies, and apply this knowledge to concrete, interdisciplinary contexts (e.g., educational, organizational, clinical, and social settings).

  3. Making judgements
    Students will be able to formulate independent and well-founded evaluations of the psychological implications of digital technologies. They will demonstrate the ability to identify opportunities and challenges, integrate different sources of evidence, and reflect on the ethical dimensions of digitally mediated interactions.

  4. Communication skills
    Students will be able to clearly and effectively communicate the core concepts, findings, and implications of cyberpsychology to both specialist and non-specialist audiences.
    They will be capable of collaborating in interdisciplinary settings, using appropriate terminology and adapting their communication style to suit different audiences and professional contexts.

  5. Learning skills
    Students will develop the ability to independently update and expand their knowledge in response to the fast-paced evolution of digital technologies and their psychological implications.
    They will be equipped to integrate new insights into a coherent theoretical and methodological framework, maintaining a critical and reflective attitude toward technological innovation.

Contents

The class aims to address the use and impact of digital technologies with respect to the cognitions, emotions, and behaviors of individuals both at the level of the individual and at the cosial level, exploring the psychological implications of cyberspace, the web, the metaverse, and emerging technologies such as Virtual Reality, Augmented Reality, Artificial Intelligence, social media, and smartphone usage.

Most recent theoretical models and theories analysing behaviour, emotions and consequences (positive and negative) of the relationship between individuals and technology will be presented.

Detailed program

  • Cyberpsychology: an emerging field
  • Technology-mediated communication
  • Online identity and self-expression
  • The self in social media
  • Online group dynamics
  • Media aggression, trolling and online hating
  • Internet, technology and addictions
  • Smartphone and social connections
  • Virtual reality, embodiment and sense of presence
  • Perception of Artificial Intelligence, Big data and datafication

Prerequisites

No previous knowledge is required. A good understanding of the basis of Social Psychology enables a more aware fruition of the course contents.

Teaching methods

Teaching activities: 28 lectures (corresponding to 56 hours and 8 CFUs) in presence. The course is based on in presence lectures. During classes, students participation will be encouraged through classroom discussions and interactive activities. Part of the teaching will be delivered through guided discussion of scientific papers and group discussions. This approach aims to stimulate critical thinking and encourage direct involvement, allowing students to apply theory to real-world situations.

All the materials (slides and, scientific articles and audio recordings) will be made available on the e-learning web page of the course so that also non-attending students can use it.

Assessment methods

The exam consists of a written test that includes both multiple-choice and open-ended questions. Its aim is to assess students’ understanding of theoretical concepts as well as their ability to critically apply this knowledge to the analysis of digital contexts.

Assessment criteria include the accuracy of responses, the ability to construct coherent arguments, to synthesize information, to make meaningful connections between concepts, and to critically interpret real-world scenarios.

Two in-course assessments are also scheduled—one mid-way and one at the end of the course—which replace the final written exam for attending students.

No oral integration of the written exam grade is foreseen.

Erasmus students may contact the instructor to arrange the use of English-language materials and/or to take the exam in English.

Textbooks and Reading Materials

The reading list will be provided by the instructor at the beginning of the course and published on the e-learning platform. It will include selected scientific articles and a textbook (currently in press with the publisher). The final title of the textbook will be announced during the lectures.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/05
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Gabbiadini
    Alessandro Gabbiadini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics