Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. City Making in The European City
  2. Summary
Insegnamento Course full name
City Making in The European City
Course ID number
2526-2-F8802N066
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e capacità di comprensione
Il corso offre gli strumenti analitici, metodologici e concettuali per individuare e saper analizzare le trasformazioni che interessano la città europea contemporanea, con un'attenzione particolare al ruolo della società civile nel processo di city-making, ovvero nel dirigere, influenzare e affrontare il cambiamento.
Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Si rivolge a studenti con un interesse particolare per le pratiche di sviluppo urbano e per il modo in cui queste si collegano a processi politici ed economici più ampi.
Autonomia di giudizio
L’obiettivo del corso è sviluppare un approccio critico nell'analisi delle principali trasformazioni urbane attraverso un quadro articolato in grado di identificare gli attori coinvolti, le narrazioni, gli interessi, le opportunità in gioco.
Abilità comunicative e Capacità di apprendere
Gli e le studenti dovranno presentare casi studio e articoli scientifici che svilupperanno le loro abilità comunicative e la loro capacità di apprendere

Contenuti sintetici

Il dibattito e le principali caratteristiche della città europea (la sua storia e tradizioni, gli assetti istituzionali, la governance multilivello, ...) rappresentano la parte introduttiva del corso, utile a delineare il contesto dentro al quale si sviluppa la prima parte, che tratta questioni urbane particolarmente urgenti e rilevanti nella città europea contemporanea. Nella seconda parte del corso verrà discusso il ruolo della società civile nei processi di city-making.

Programma esteso

Il corso affronta anzitutto il dibattito che, a cavallo tra gli anni 90 del XX e XXI secolo, ha caratterizzato gli studi urbani in Europa in cui si osservava da un lato l’emergere delle città europee come nuovo soggetto nell’arena politico-economica globale, dall’altro il permanere di alcune caratteristiche che, tradizionalmente, venivano associate a questi contesti: coesione sociale, alta qualità della vita, competitività economica, modelli di segregazione abitativa tendenzialmente poco pronunciati, ruolo della società civile nei processi di trasformazione e così via.
Il quadro teorico sulla città europea consente di mettere a fuoco la combinazione di elementi legati al contesto storico e culturale, al quadro istituzionale locale e multilivello, alla costellazione di attori pubblici e privati che lo compongono. L'attenzione alla città europea non implica un punto di vista eurocentrico, ma, al contrario, evidenzia la necessità di un approccio situato, postcoloniale e capace di comprendere i processi in atto nei contesti più vari.
A partire da questa prospettiva, si approfondiscono alcune questioni, che aiutano a mettere a fuoco le principali trasformazioni in atto e il ruolo della società civile nel cambiamento.
Introduzione
• la città europea come contesto
• Chi governa la città europea? Quali istituzioni, a che livelli, quali attori, quali interessi?
• Diritto alla città, city making e la società civile
Prima parte: le questioni urbane
• Le città nell’economia globale e la finanziarizzazione
• Rigenerazione urbana e questione abitativa
• Segregazione sociale e residenziale
• Povertà Urbana
• Gentrification
• L’economia legata a cultura e creatività
Seconda parte: city making
• Pratiche di resistenza e di riappropriazione della città

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

La didattica si basa su lezioni in presenza, anche con seminari di approfondimento con esperti, operatori del settore e policy maker, momenti di discussione sui temi del corso, presentazione da parte di studenti e studentesse. Se possibile, si organizzeranno anche visite al di fuori del campus dell'università.
Orientativamente, la didattica sarà organizzata come segue:

  • 60% circa delle ore saranno dedicate alla didattica erogativa con lezioni frontali con utilizzo di slide e materiale audio-video-testuale.
  • 40% circa delle ore destinate alla didattica interattiva, che prevede, oltre a visite sul campo, anche lavoro individuale e in gruppi da parte di studentesse e studenti, presentazione di testi e discussione di casi studio.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La valutazione è diversificata in due percorsi a scelta:
a) Percorso con esercitazioni e lavori di gruppo. Gli e le studenti che scelgono questo percorso vengono valutate/i sulla base dei seguenti elementi: 1) Lavoro di gruppo: presentazione e discussione in aula di un articolo scientifico (scelto in accordo con la docente) e relazione (scritta e orale) su un caso di studio (anche questo concordato con la docente); 2) colloquio orale individuale volto alla valutazione dell'apprendimento e comprensione degli argomenti del corso.
b) Percorso senza esercitazioni e lavori di gruppo. Esame orale volto alla valutazione dell'apprendimento e comprensione dei materiali didattici e dei testi di riferimento
In generale, per le e gli studenti nel complesso, la valutazione tiene conto della conoscenza degli argomenti del corso e della relativa bibliografia, della proprietà di linguaggio e della capacità critico-interpretativa.

Testi di riferimento

A seconda del percorso i materiali sono:
a) Percorso con presentazioni e lavori di gruppo: Oltre alle conoscenze acquisite grazie alla presenza attiva durante le lezioni e le spiegazioni della docente, si consiglia la lettura dei seguenti articoli.
Andreotti, A. e Le Gales, P. (2019) "Introduzione. Governare Milano nel nuovo millennio", in Andreotti, A. (a cura di) Governare Milano nel nuovo millennio. Bologna: il Mulino
Annunziata, S., L. Lees, and C. Rivas Alonso (2021) «Segregation, Social Mix, and Gentrification” in A. M. Orum, J. Ruiz-Tagle, and S. Vicari Haddock (eds) Companion to Urban and Regional Studies
Brenner, N., Marcuse, P., & Mayer, M. (2009). Cities for people, not for profit. City, 13(2–3), 176–184. https://doi.org/10.1080/13604810903020548
Brenner, N., & Schmid, C. (2014). The “urban age” in question. International Journal of Urban and Regional Research, 38 (3). https://doi.org/10.1111/1468-2427.12115
d’Ovidio, M. (2021). Ethics at work: Diverse economies and place-making in the historical centre of Taranto, Italy, 58(11), 2276–2292. https://doi.org/10.1177/0042098021992221
Harvey, D. (1998) "From Managerialism to Entrepreneurialism: The Transformation in Urban Governance in Late Capitalism", Geografiska Annaler. Series B, Human Geography , Vol. 71, No. 1
Kazepov et al. “European Cities between continuity and change” in Orum, Ruiz-Tagle, Vicari Haddock
Mela, A. (2015). Quale “filo rosso” di una sociologia del territorio? SOCIOLOGIA URBANA E RURALE, 107, 11–19. https://doi.org/10.3280/SUR2015-107002
Ross, J. I., Lennon, J. F., & Kramer, R. (2020). Moving beyond Banksy and Fairey: Interrogating the co-optation and commodification of modern graffiti and street art. Visual Inquiry, 9(1), 5–23. https://doi.org/10.1386/vi_00007_2
Sassen, S. (2000). Cities in a world economy (2nd ed.). Pine Forge Press. (cap.1 e cap.2)
Altri eventuali testi di approfondimento saranno indicati sulla pagina e-learning
b) Percorso senza esercitazioni e lavori di gruppo:
Testi di riferimento:
Alberta Andreotti, 2019, Governare Milano nel nuovo millennio, Il Mulino, Bologna
Patrick Le Galès, 2005, Le città europee: società urbane, globalizzazione, governo locale, Il mulino, Bologna (SOLTANTO INTRODUZIONE E CAPITOLO 1- FINO A P. 105)
Articoli da studiare:
Brenner, N., Marcuse, P., & Mayer, M. (2009). Cities for people, not for profit. City, 13(2–3), 176–184. https://doi.org/10.1080/13604810903020548
d’Ovidio, M. (2021). Ethics at work: Diverse economies and place-making in the historical centre of Taranto, Italy, 58(11), 2276–2292. https://doi.org/10.1177/0042098021992221
Grodach, C. (2017). Urban cultural policy and creative city making. Cities, 68, 82–91. https://doi.org/10.1016/J.CITIES.2017.05.015
Mela, A. (2015). Quale “filo rosso” di una sociologia del territorio? SOCIOLOGIA URBANA E RURALE, 107, 11–19. https://doi.org/10.3280/SUR2015-107002
Pradel-Miquel, M. (2017). Kiezkulturnetz vs. Kreativquartier: Social innovation and economic development in two neighbourhoods of Berlin. City, Culture and Society, 8, 13–19. https://doi.org/10.1016/J.CCS.2016.05.001

Sustainable Development Goals

CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding
The course offers the analytical, methodological and conceptual tools to identify and be able to analyse the transformations affecting the contemporary European city, with a special focus on the role of civil society in the city-making process, i.e. in directing, influencing and addressing change.
Applied knowledge and understanding
It is aimed at students with a particular interest in urban development practices and how these relate to broader political and economic processes.
Autonomy of judgement
The objective of the course is to develop a critical approach in the analysis of major urban transformations through an articulated framework capable of identifying the actors involved, narratives, interests, and opportunities at stake.
Communication skills and ability to learn
Students are expected to present case studies and scientific articles that will develop their communication skills and their ability to learn

Contents

The debate and the main characteristics of the European city (its history and traditions, institutional arrangements, multilevel governance, ...) represent the introductory part of the course, useful to outline the context within which the first part, which deals with particularly urgent and relevant urban issues in the contemporary European city, is developed. In the second part of the course the role of civil society in city-making processes will be discussed.

Detailed program

The course first addresses the debate that, at the turn of the 1990s and 21st century, characterised urban studies in Europe in which, on the one hand, the emergence of European cities as a new player in the global political-economic arena was observed, and on the other hand, the persistence of certain characteristics that were traditionally associated with these contexts: social cohesion, high quality of life, economic competitiveness, less pronounced urban segregation, the role of civil society in transformation processes, and so on.
The theoretical framework on the European city allows us to focus on the combination of elements linked to the historical and cultural context, the local and multi-level institutional framework, and the constellation of public and private actors that make it up. The focus on the European city does not imply a Eurocentric point of view, but, on the contrary, highlights the need for a situated, post-colonial approach capable of understanding the processes at work in the most diverse contexts.
From this perspective, a number of issues are explored, which help to focus on the main transformations taking place and the role of civil society in change.
Introduction
• the European city as a context
• Who governs the European city? Which institutions, at which levels, which actors, which interests?
• Right to the city, city making and the civil society
Part One: Urban Issues
• Cities in the global economy and financialisation
• Urban regeneration and the housing issue
• Social and residential segregation
• Urban Poverty
• Gentrification
• The economy linked to culture and creativity
Part two: city making
• Practices of resistance and re-appropriation of the city

Prerequisites

None

Teaching methods

Traditional class lectures, seminars with experts, practitioners and policy maker; class discussion and students' presentations. If possible, visit outside the university campus will be organised.
As a general indication, teaching will be organised as follows:

  • Approximately 60% of the hours will be dedicated to didactic delivery with frontal lessons using slides and audio-video-textual material.
  • Approximately 40% of the hours will be devoted to interactive teaching, which will include, in addition to field trips, individual and group work by students, presentation of texts and discussion of case studies.

Assessment methods

The evaluation is diversified into two paths of choice:
a) Pathway with exercises and group work. Students who choose this pathway are assessed on the basis of the following elements: 1) Group work: presentation and classroom discussion of a scientific article and report (written and oral) on a case study; 2) individual oral interview aimed at assessing learning and understanding of the course topics.
b) Course without exercises and group work. Oral examination to assess learning and understanding of teaching materials and reference texts
In general, for all students, the assessment takes into account knowledge of the course topics and the relevant bibliography, language property and critical-interpretative ability.

Textbooks and Reading Materials

Depending on the path, the materials are:
a) Course with presentations and group work: In addition to the knowledge acquired through active presence during the lectures and the lecturer's explanations, we recommend reading the following articles.
Andreotti, A. and Le Gales, P. (2019) “Introduzione. Governare Milano nel nuovo millennio', in Andreotti, A. (ed.) Governare Milano nel nuovo millennio. Bologna: il Mulino
Annunziata, S., L. Lees, and C. Rivas Alonso (2021) 'Segregation, Social Mix, and Gentrification' in A. M. Orum, J. Ruiz-Tagle, and S. Vicari Haddock (eds) Companion to Urban and Regional Studies.
Brenner, N., Marcuse, P., & Mayer, M. (2009). Cities for people, not for profit. City, 13(2-3), 176-184. https://doi.org/10.1080/13604810903020548.
Brenner, N., & Schmid, C. (2014). The 'urban age' in question. International Journal of Urban and Regional Research, 38 (3). https://doi.org/10.1111/1468-2427.12115
d'Ovidio, M. (2021). Ethics at work: Diverse economies and place-making in the historical centre of Taranto, Italy, 58(11), 2276-2292. https://doi.org/10.1177/0042098021992221
Harvey, D. (1998) 'From Managerialism to Entrepreneurialism: The Transformation in Urban Governance in Late Capitalism', Geografiska Annaler. Series B, Human Geography, Vol. 71, No. 1.
Kazepov et al. 'European Cities between continuity and change' in Orum, Ruiz-Tagle, Vicari Haddock
Mela, A. (2015). Quale “filo rosso” di una sociologia del territorio? SOCIOLOGIA URBANA E RURALE, 107, 11–19. https://doi.org/10.3280/SUR2015-107002
Ross, J. I., Lennon, J. F., & Kramer, R. (2020). Moving beyond Banksy and Fairey: Interrogating the co-optation and commodification of modern graffiti and street art. Visual Inquiry, 9(1), 5-23. https://doi.org/10.1386/vi_00007_2.
Sassen, S. (2000). Cities in a world economy (2nd ed.). Pine Forge Press. (Ch.1 and Ch.2)
Any other in-depth texts will be indicated on the e-learning page
b) Course without exercises and group work:
Reference texts:
Alberta Andreotti, 2019, Governare Milano nel nuovo millennio, Il Mulino, Bologna
Patrick Le Galès, 2005, Le città europee: società urbane, globalizzazione, governo locale, Il mulino, Bologna (ONLY INTRODUCTION AND CHAPTER 1*)
Papers to study:
Brenner, N., Marcuse, P., & Mayer, M. (2009). Cities for people, not for profit. City, 13(2-3), 176-184. https://doi.org/10.1080/13604810903020548.
d'Ovidio, M. (2021). Ethics at work: Diverse economies and place-making in the historical centre of Taranto, Italy, 58(11), 2276-2292. https://doi.org/10.1177/0042098021992221
Grodach, C. (2017). Urban cultural policy and creative city making. Cities, 68, 82-91. https://doi.org/10.1016/J.CITIES.2017.05.015
Mela, A. (2015). Quale “filo rosso” di una sociologia del territorio? SOCIOLOGIA URBANA E RURALE, 107, 11–19. https://doi.org/10.3280/SUR2015-107002
Pradel-Miquel, M. (2017). Kiezkulturnetz vs. Kreativquartier: Social innovation and economic development in two neighbourhoods of Berlin. City, Culture and Society, 8, 13-19. https://doi.org/10.1016/J.CCS.2016.05.001

*For English speakers the original English book can be available

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marianna D'Ovidio
    Marianna D'Ovidio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics