Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia Aziendale e Management [E1805M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Business Administration
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Business Administration
Course ID number
2526-1-E1805M001
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

"Conoscenza e comprensione"
Gli studenti acquisiscono conoscenze relative alla dinamica di funzionamento di un'azienda – sia essa privata o pubblica, orientata al profitto o senza scopo di lucro. L’approccio integra modelli concettuali e casi concreti, nazionali e internazionali, video e testimonianze che arricchiscono l’apprendimento applicato.

"Capacità di applicare conoscenza e comprensione"
Gli studenti lavorano in gruppo su progetti pratici, come lo sviluppo della formula competitiva di una nuova impresa, attraverso raccolta dati e interviste. Il corso sviluppa competenze strategiche e analitiche, favorendo l'analisi critica delle soluzioni in essere all'interno di contesti aziendali reali.

"Autonomia di giudizio"
Analizzando casi reali, gli studenti esercitano il pensiero critico su opzioni strategiche. Le discussioni in aula, i feedback sui progetti e le simulazioni favoriscono lo sviluppo della capacità di valutare in modo autonomo problemi e decisioni relative alla gestione delle aziende.

"Abilità comunicative"
Gli studenti presentano i progetti di gruppo oralmente, affinando una comunicazione chiara, sintetica ed efficace. Le lezioni interattive e le discussioni di casi stimolano il confronto e la partecipazione attiva.

"Capacità di apprendimento"
Il corso include attività autogestite come letture, analisi di casi e progetti sul campo, promuovendo l’apprendimento attraverso feedback, risorse multimediali e sperimentazione diretta in contesti aziendali.

Contenuti sintetici

Nel corso si presentano le tematiche relative agli assetti aziendali, ai criteri guida dell'azione economica, ai comportamenti degli attori interni all'azienda e al contesto ambientale di riferimento della stessa.

Programma esteso

  1. Movente ed istituzioni
  2. Attività, risorse e competenze
  3. Economicità
  4. Formula di funzionamento dell'impresa
  5. Scelte di governance
  6. Scelte aziendali e bene comune

Prerequisiti

Nessuno.

Metodi didattici

Il Corso si compone di 56 ore, di cui 18 di didattica erogativa (lezioni frontali, con l'utilizzo di slide, audio e video) e le restanti di didattica interattiva (esercitazioni. lavori di gruppo, discussione di casi e project work).
8 lezioni da 2 ore e 1 lezione da 4 ore verranno svolte in presenza, mentre le restanti verranno svolte da remoto.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta con domande aperte e domande chiuse (vero/falso; risposta multipla) finalizzata a valutare l'apprendimento degli argomenti trattati durante il corso.

Testi di riferimento

V. Coda, M. Minoja, C. Parolini, “Economia Aziendale e Management", Pearson, 2023

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning objectives

"Knowledge and Understanding"
Students acquire knowledge about how organizations operate—whether private or public, for-profit or non-profit. The course integrates conceptual models with real-world cases, both national and international, along with videos and testimonials that enrich applied learning.

"Applying Knowledge and Understanding"
Students work in groups on practical projects, such as developing the competitive formula of a new enterprise, through data collection and interviews. The course builds strategic and analytical skills, encouraging critical analysis of existing solutions within real business contexts.

"Autonomy of Judgement"
By examining real cases, students cultivate critical thinking about strategic options. In-class discussions, project feedback, and simulations help develop the ability to independently assess business problems and management decisions.

"Communication Skills"
Students deliver oral presentations of group projects, refining their ability to communicate clearly, concisely, and effectively. Interactive lectures and case discussions promote active participation and exchange.

"Learning Skills"
The course includes self-directed activities such as readings, case analyses, and field projects, fostering learning through feedback, multimedia resources, and hands-on experience in real organizational settings.

Contents

The course focuses on the themes of company structure, guiding principles for economic action, behaviour of actors inside the company, and environmental context for the enterprise.

Detailed program

  1. Motive and institutions
  2. Activities, resources and competencies
  3. Affordability
  4. Business operating formula
  5. Governance Choices
  6. Corporate choices and the common good

Prerequisites

None.

Teaching methods

The course consists of 56 hours, of which 18 will be delivered by delivery teaching (lectures, with the use of slides, audio and video) and the rest by interactive teaching (tutorials, group work, discussion of case studies and project work).
8 2-hour lectures e 1 4-hour lecture will be delivered in presence, while the rest will be delivered remotly.

Assessment methods

Final written exam with open and closed questions (true/false, multiple choices) aimed at assessing the learning of the topics covered during the course.

Textbooks and Reading Materials

V. Coda, M. Minoja, C. Parolini, “Economia Aziendale e Management", Pearson, 2023

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
54
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Dario Cavenago
  • Mattia Martini
    Mattia Martini
  • Tutor

  • AR
    Angela Rizzo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics