Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia Aziendale e Management [E1805M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Accounting and Budgeting for Business Decisions
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Accounting and Budgeting for Business Decisions
Course ID number
2526-1-E1805M002
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Contabilità e Bilancio per le Decisioni Aziendali – EMA -Turno 1 –

Prof. Mauro Martinelli - A.A. 2025-2026

- Conoscenza e comprensione: lo studente deve dimostrare di conoscere i sistemi di rilevazione contabili, le scritture contabili atte a rilevare i fenomeni di gestione aziendali e le scritture di fine esercizio finalizzate alla redazione del bilancio di esercizio secondo il criterio della competenza economica. Deve conoscere i diversi sottosistemi aziendali e comprendere come si ottengano le informazioni utili per le registrazioni contabili, anche facendo riferimento alle problematiche legate alle imposte indirette (Iva).

- Capacità di applicare conoscenza e comprensione: gli studenti devono essere capaci di applicare le conoscenze acquisite dimostrando di conoscere le modalità di contabilizzazione dei fenomeni aziendali nel rispetto delle regole del sistema di contabilità generale e comprendere come tale rilevazioni contabili siano necessarie per la redazione del bilancio di esercizio.

- Autonomia di giudizio: gli studenti devono avere la capacità di comprendere la correttezza o meno delle scritture contabili relative a singoli fenomeni di gestione e la coerenza delle medesime con la finalità della contabilità generale.

- Abilità comunicative: gli studenti devono saper comunicare chiaramente le conoscenze teoriche acquisite, le logiche ad esse sottese e le modalità applicative anche ad interlocutori non specialisti; devono conoscere ed avere adeguata padronanza della terminologia contabile.

Contenuti sintetici

Contabilità e Bilancio per le Decisioni Aziendali – EMA -Turno unico –

Prof. Mauro Martinelli - A.A. 2025-2026

Contenuti

Il Corso è finalizzato ad approfondire le problematiche contabili inerenti il sistema di amministrazione aziendale attraverso l'analisi dei principali sottosistemi aziendali, del sistema di rilevazioni che da essi scaturiscono, della costruzione del bilancio di esercizio.

Programma esteso

**TURNO UNICO – MARTINELLI MAURO **

1. Introduzione alla contabilità

Le conoscenze contabili elementari

I metodi di scrittura

I sistemi di scrittura: sistema del reddito, sistema patrimoniale anglosassone, sistema amministrativo integrato

I principi contabili e i vincoli civilistici e fiscali allo sviluppo della contabilità generale

2. I sottosistemi contabili
Il sottosistema del credito
Il sottosistema del debito
Il sottosistema del personale
Il sottosistema banche
Il sottosistema cespiti
Il sottosistema magazzino

3. Le operazione di assestamento, chiusura e e riapertura dei conti

**4. Il bilancio d'esercizio e principali indicatori

Prerequisiti

Sostenimento dell’esame di ECONOMIA AZIENDALE (PRIMO ANNO)

Metodi didattici

Lezioni in presenza (12 ore)
Lezioni interattive (24 ore) con attività di laboratorio informatico

Modalità di verifica dell'apprendimento

TURNO UNICO – PROF. MAURO MARTINELLI

Modalità di esame: test scritto composto da 30 domande a risposta multipla (risposta esatta 1 punto, non data o errata 0 punti, ) e 1 domande a risposta aperta (da +3 a - 3 punti), punteggio minimo 18.

Prova orale: esame su scritture contabili e sulla teoria della contabilità.

Lo studente può anche accettare il solo voto dello scritto

Testi di riferimento

LIBRI CONSIGLIATI (In Alternativa)

Contabilità di impresa e valori di bilancio - VI Edizione
a cura di Luciano Marchi
Giappichelli Editore - Torino

"LA CONTABILITA’ GENERALE TRA TRADIZIONE E INNOVAZIONE.I processi amministrativi e il Sistema Amministrativo Integrato" di Paola Saracino - Giappichelli Ed. - Torino

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Febbraio 2026 - Maggio 2026

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding: students must demonstrate knowledge of book-keeping, accounting records designed to investigate business operations and

the accounting records of year-end aimed (accounting adjustments) at the preparation of financial statements in accordance with the accrual basis. Students must know the different subsystems and understand how useful information for accounting records are

obtained also referring to issues related to VAT.

Applying knowledge and understanding: students must be able to apply the knowledge

gained by demonstrating to apply book-keeping for business operations in compliance

with the rules of the general ledger system and understand how this accounting records are necessary for the preparation of financial Statements.

Making judgments: Students must have the ability to understand the correctness (or not) of accounting records related to business operations and their consistency with the

purpose of the general ledger.

Communication skills: Students should be able to communicate clearly the theoretical

knowledge acquired, the logic underpinning these application methods and also to

non-specialists interlocutors; they must know and have adequate mastery of accounting

terminology.

Contents

The course is aimed at studying in depth into the problematic of financial accounting inherent to the business administration system through the analysis of business principles sub-systems, of survey systems from which they originate and the drawing up of the annual financial report.

Detailed program

**SINGLE SHIFT – MARTINELLI MAURO **

Program:

1. Introduction to Accounting.

The knowledge of elementary accounting

The methods of entry. Entry systems: revenue system, Anglo-Saxon system, integrated administrative system.

Accounting principles, civil and fiscal liability in the development of general accounting,

The classification of accounts according to the modern accounting system. (Accounts scheme)

2. Accounting sub-systems
Credit sub-systems
Debit sub-systems
Personnel sub-systems
Bank sub-system
Warehouse sub-systems
Other input sub-systems

3. Settlement operations and the closure of accounts and re-opening of accounts

4.\ Balance sheet and ratio

Prerequisites

The exam can be taken only after successfully passing the exam on BUSINESS ECONOMICS.

Teaching methods

In-person lessons (12 hours)
Interactive lessons (24 hours) with computer laboratory activities

Assessment methods

Exam: Written and Oral exam.

written test composed of 30 multiple choice questions and 1 open choice questions – minimum grade: 18.

Oral exam on accounting records and theory of bookkeeping.

The students can also accept only the written grad

Textbooks and Reading Materials

Recommended books (alternative)

Contabilità di impresa e valori di bilancio - VI Edizione
a cura di Luciano Marchi
Giappichelli Editore - Torino

"LA CONTABILITA’ GENERALE TRA TRADIZIONE E INNOVAZIONE.I processi amministrativi e il Sistema Amministrativo Integrato" di Paola Saracino - Giappichelli Ed. - Torino

Semester

February 2026 - May 2026

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
36
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MM
    Mauro Rizieri Giuseppe Martinelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics