Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Practical Class: Clinical Cases: Literature and Cinema
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Practical Class: Clinical Cases: Literature and Cinema
Course ID number
2526-2-F5107P021
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Modelli e tecniche di valutazione del funzionamento psicologico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Il laboratorio si propone di introdurre gli studenti alla comprensione psicologica di esempi narrativi letterari e cinematografici che possano rappresentare
tematiche inerenti l'area clinica in termini diagnostici, di processo, di trattamento.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
. Capacità di identificare e approfondire temi clinici come rappresentati nella letteratura e nel cinema
• Capacità di esplicitare i temi e di articolarli
• Capacità di presentazione e discussione
• Capacità di lavoro in gruppo.

Autonomia di giudizio
Lo studente, attraverso le attività previste, svilupperà la capacità di:

  • Analizzare criticamente le rappresentazioni psicologiche proposte;
  • Formulare riflessioni personali e valutazioni autonome su aspetti diagnostici, dinamici e terapeutici;
  • Collegare i contenuti del laboratorio con esperienze e conoscenze pregresse, anche in ambiti interdisciplinari.

Abilità comunicative
Lo studente, attraverso le attività previste, sarà in grado di:

  • Presentare in modo efficace e strutturato i risultati delle proprie analisi, sia in forma scritta che orale;
  • Utilizzare un linguaggio tecnico adeguato alla disciplina psicologica;
  • Partecipare attivamente a discussioni seminariali e confronti di gruppo, dimostrando capacità di ascolto e argomentazione.

Capacità di apprendimento
Il laboratorio, attraverso le attività previste, intende favorire:

  • Lo sviluppo di competenze metacognitive utili per l’apprendimento autonomo;
  • La capacità di selezionare e approfondire materiali narrativi e scientifici per l'autoformazione;
  • L’attitudine a integrare conoscenze teoriche con osservazioni cliniche e narrative in prospettiva riflessiva e critica.

Contenuti sintetici

identificazione motivata e articolata di temi clinici come narrati in linguaggi non direttamente psicologici.
Presentazione di esemplificazioni relative.

Programma esteso

  • Introduzione teorica all'uso di esempi narrativi e cinematografici nella psicologia clinica
  • esempi tratti dalla letteratura clinica
  • discussione e identificazione di ulteriori esemplificazione
  • presentazione di gruppo e discussione con creazione di griglia ad hoc

Prerequisiti

Aver seguito il corso di Psicologia clinica e appreso elementi di base di psicopatologia e psicologia dinamica

Metodi didattici

Metodologia Interattiva, esperienziale (ricerca materiale adatto), video e film. Presentazione e discussione in piccoli gruppi

Modalità di verifica dell'apprendimento

È richiesta la partecipazione al 70% delle lezioni. Presentazioni power point in aula e partecipazione attiva processi e discussione.

Testi di riferimento

I testi e gli articoli di riferimento verranno indicati in sede di primo incontro

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Models and Techniques for assessing psychological functioning

Learning objectives

Knowledge and understanding
The workshop aims to introduce students to the psychological understanding of literary and cinematic narrative examples that can represent themes related to the clinical area in terms of diagnosis, process, and treatment.

Ability to Apply Knowledge and Understanding
Ability to identify and explore clinical themes as represented in literature and cinema;
Ability to articulate and elaborate on these themes;
Presentation and discussion skills;
Ability to work in a group.

Making Judgments
Through the planned activities, the student will develop the ability to:

  • Critically analyze the proposed psychological representations;
  • Formulate personal reflections and independent evaluations on diagnostic, dynamic, and therapeutic aspects;
  • Connect the laboratory content with prior experiences and knowledge, including those from interdisciplinary fields.

Communication Skills
Through the planned activities, the student will be able to:

  • Effectively and clearly present the results of their analyses, both in written and oral form;
  • Use technical language appropriate to the field of psychology;
  • Actively participate in seminar discussions and group debates, demonstrating listening and argumentation skills.

Learning Skills
The laboratory, through the planned activities, aims to foster:

  • The development of metacognitive skills useful for autonomous learning;
  • The ability to select and explore narrative and scientific materials for self-education;
  • The attitude to integrate theoretical knowledge with clinical and narrative observations from a reflective and critical perspective.

Contents

Motivated and articulated identification of clinical themes as narrated in non-directly psychological languages.
Presentation of relevant examples.

Detailed program

  • Theoretical introduction to the use of narrative and cinematic examples in clinical psychology
  • Examples taken from clinical literature
  • Discussion and identification of additional examples
  • Group presentation and discussion with the creation of an ad hoc grid

Prerequisites

Having attended the Clinical Psychology course and learned basic elements of psychopathology and psychodymamics

Teaching methods

Interactive, experiential methodology (suitable material research), videos and films. Presentation and discussion in small groups.

Assessment methods

The participation in 70% of the lessons is required. PowerPoint presentations in class and active participation in processes and discussion.

Textbooks and Reading Materials

The reference texts and articles will be indicated during the first meeting with the students

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FM
    Fabio Madeddu

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics