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Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Practical Class: Low Intensity Psychological Interventions in Developmental Contexts
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Practical Class: Low Intensity Psychological Interventions in Developmental Contexts
Course ID number
2526-2-F5107P028
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Area di apprendimento

Modelli e tecniche di intervento e di riabilitazione

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Sviluppare una conoscenza dei metodi di assessment finalizzati alla pianificazione degli interventi basati sull'evidenza.
  • Sviluppare la comprensione dei modelli di intervento psicologico e psicoeducativo a bassa intensità, sapendo identificare aspetti in comune e differenze rispetto ad altri modelli di intervento
  • Aumentare le conoscenze e la comprensione di modelli di applicazione di un'assistenza centrata sulla famiglia e sensibile alle differenze culturali.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Sviluppare la capacità di applicare conoscenze rispetto alle problematiche di accettabilità e fattibilità dei modelli intensivi basati sull’evidenza nei contesti di sanità pubblica
  • Sviluppare la capacità di applicare conoscenze e comprensione dei contenuti e metodi di intervento dei modelli Thinking Healthy, Early Adolescent Skills for Emotions, Problem Management Plus, e Caregiver Skills Training
  • Iniziare a sviluppare la capacità di applicare la conoscenza e comprensione di tecniche e competenze da utilizzare per l'interazione efficace con le famiglie e altri colleghi professionisti

Autonomia di giudizio

  • Attraverso la discussione aperta ed il confronto in aula durante gli incontri, il laboratorio mira a far acquisire una prospettiva critica e autonoma nell’analisi dei principali modelli teorici e delle evidenze empiriche riguardante gli interventi psicologici a bassa intensità, favorendo la capacità valutare di autonomamente situazioni complesse e di proporre strategie di intervento mirate, basate sull’analisi delle specificità dei bisogni dei destinatari

Abilità comunicative

  • Capacità di analizzare criticamente le tecniche degli interventi psicologici a bassa intensità e di esercitare le abilità comunicative tipiche della professione psicologica. Le attività che concorrono allo sviluppo di tali abilità sono: esercitazioni, simulazioni di scenario e role play a coppie, in piccolo gruppo e discussioni in plenaria

Capacità di apprendimento

  • Il laboratorio fornisce competenze teorico-pratiche che consentono di sviluppare la capacità di autoapprendimento nel campo degli interventi psicologici a bassa intensità e di favorire la capacità di trasferire le competenze acquisite in contesti di tirocinio pratico valutativo. Le attività che concorrono allo sviluppo di tali abilità sono: discussioni in plenaria e approfondimento teorico con articoli scientifici e altra letteratura scientifica aggiornata, quali linee guida del WHO

Contenuti sintetici

Il laboratorio intende fornire le basi teoriche, i principi metodologici e un'introduzione alle tecniche dei modelli di intervento psicologico e psicoeducativo a bassa intensità. Sarà presentato materiale teorico e applicativo sui principali argomenti inerenti la pianificazione ed erogazione di interventi psicologici e psicoeducativi, con riferimento a temi e problemi legati all’implementazione dei modelli di intervento basati sull’evidenza in contesti di sanità pubblica, in una prospettiva globale e poi specificamente con riferimento al Servizio Sanitario Nazionale italiano.

Programma esteso

Saranno presentati diversi modelli di intervento psicologico allineati al WHO Mental Health Report (2022): un modello per il supporto alla depressione perinatale (Thinking Healthy); un modello di supporto per giovani adulti e adulti in distress psicologico in condizioni di avversità (Problem Management plus, PM+); un modello di supporto per problemi internalizzanti nell'adolescente (Early Adolescent Skills for Emotions, EASE); un modello di supporto per caregiver di soggetti con disturbo del neurosviluppo (Caregiver Skills Training, CST). Per ciascun modello nello specifico saranno trattati nel dettaglio i principali elementi caratterizzanti, incluso: il modello teorico sottostante; le strategie di intervento; le caratteristiche di erogazione (setting; provider; intensità e durata). Saranno presentati contenuti e strumenti applicativi dei modelli in un’ottica di sviluppo di competenze per il ruolo dello psicologo in servizi sanitari pubblici con particolare riferimento alle cure primarie.

Prerequisiti

  • Conoscenza di elementi di Psicologia clinica
  • Conoscenza di elementi di Organizzazione e sviluppo di servizi psicologici e percorsi di cura

Metodi didattici

La didattica prevede attività didattica interattiva con visione di filmati, role play e discussione di casi.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Sarà necessario il 70% della partecipazione per la validazione positiva del laboratorio.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
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Learning area

Models and techniques for intervention and rehabilitation

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Develop an understanding of assessment methods aimed at evidence-based intervention planning.
  • Develop an understanding of low-intensity psychological and psychoeducational intervention models, knowing how to identify commonalities and differences from other intervention models.
  • Increase knowledge and understanding of models of applying family-centered care that is sensitive to cultural differences.

Applying knowledge and understanding

  • Develop the ability to apply knowledge with respect to issues of acceptability and feasibility of intensive evidence-based models in public health settings.
  • Develop the ability to apply knowledge and understanding of the content and intervention methods of the following models: Thinking Healthy, Early Adolescent Skills for Emotions, Problem Management Plus and Caregiver Skills Training
  • Begin to develop the ability to apply knowledge and understanding of techniques and skills to be used for effective interaction with families and other professional colleagues

Making judgements

  • Through open discussion and confrontation in the classroom during the meetings, the laboratory aims to acquire a critical and autonomous perspective in the analysis of the main theoretical models and empirical evidence concerning low-intensity psychological interventions, fostering the ability to assess independently complex situations and to propose targeted intervention strategies based on the analysis of the specificity of the needs of the recipients

Communication skills

  • Ability to critically analyze the techniques of low-intensity psychological interventions and practice communication skills typical of the psychological profession. Activities that contribute to the development of these skills are: exercises, scenario simulations and role play in pairs, small groups and plenary discussions

Learning skills

  • The workshop provides theoretical-practical skills to develop the capacity for self-learning in the field of low-intensity psychological interventions and to foster the ability to transfer acquired skills to practical evaluative internship settings. The activities that contribute to the development of these skills are: plenary discussions and in-depth theoretical study with scientific articles and other up-to-date scientific literature, such as WHO guidelines

Contents

The workshop aims to provide the theoretical foundations, methodological principles, and an introduction to the techniques of low-intensity psychological and psychoeducational intervention models. Theoretical and applied material will be presented on the main topics concerning the planning and delivery of psychological and psychoeducational interventions, with reference to issues and problems related to the implementation of evidence-based intervention models in public health settings, from a global perspective and then specifically with reference to the Italian National Health Service.

Detailed program

Several psychological intervention models aligned to the WHO Mental Health Report (2022) will be presented: a model for supporting perinatal depression (Thinking Healthy); a model of support for adults in psychological distress under conditions of adversity (Problem Management plus, PM+); a model of support for internalizing problems in adolescents (Early Adolescent Skills for Emotions, EASE)and a model of support for caregivers of individuals with neurodevelopmental disorder (Caregiver Skills Training, CST). For each model specifically, the main characterizing elements will be discussed in detail, including: the underlying theoretical model; intervention strategies; and delivery characteristics (setting; provider; intensity and duration). Content and application tools of the models will be presented from a skills development perspective for the role of the psychologist in public health services with particular reference to primary care.

Prerequisites

  • Knowledge of elements of Clinical Psychology.
  • Knowledge of elements of Organization and development of psychological services and care pathways.

Teaching methods

Teaching methods include interactive teaching with observation of videorecorded material, role play and case discussion.

Assessment methods

The 70% of participation is necessary for approval.

Textbooks and Reading Materials

Details about the reading materials will be provided to students on the related e-learning page.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
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Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Erica Salomone
    Erica Salomone

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

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