Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Neuropsicologia e Neuroscienze Cognitive [F5110P - F5108P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Practical Class: Sustaining Psychological Skills in Children
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Practical Class: Sustaining Psychological Skills in Children
Course ID number
2526-2-F5108P023
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

2: Modelli e tecniche di intervento e di riabilitazione

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Comprendere il lavoro dello psicologo in ambito scolastico attraverso interventi educativi con la scuola.

· Comprendere il tipo d’intervento che è possibile proporre.

· Insegnare le basi per intervenire precocemente sulle difficoltà scolastiche.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di trasferire contenuti complessi e teorici in conoscenze pratiche.
  • Abilità nel comprendere quale intervento è più efficace di un altro.

Autonomia di giudizio

Il corso favorisce lo sviluppo della capacità critica e riflessiva nell’analisi del processo diagnostico e clinico riabilitativo, ponendo attenzione alle dinamiche relazionali del paziente con il professionista e la famiglia. Attraverso discussioni di casi clinici, simulazioni ed esercitazioni con role playing, gli studenti acquisiscono strumenti per valutare con autonomia i diversi fattori che concorrono alla formulazione di un’ipotesi diagnostica e alla successiva redazione di una relazione che preveda le modalità d’intervento che dovranno essere messe in atto.

Abilità comunicative

Il corso mira a sviluppare la capacità di raccogliere e analizzare informazioni cliniche in virtù della formulazione di un’ipotesi diagnostica in ambito dei DSA (Disturbi Specifici di Apprendimento) in contesti clinici dell’età del neurosviluppo.. Particolare attenzione viene dedicata all’ascolto attivo, alla gestione delle emozioni e delle dinamiche relazionali, e alla capacità di inferire e selezionare le informazioni cliniche utili per la formulazione dell’ipotesi diagnostica e la redazione di un piano di intervento, attraverso esercitazioni in piccoli gruppi ed individuali, role-play e analisi di casi clinici reali o simulati.

Capacità di apprendimento

Il corso fornisce strumenti teorici e pratici per favorire una corretta capacità di valutazione clinica diagnostica e riabilitativa nell’ambito dei DSA, dando la possibilità agli studenti di sperimentare se stessi in tali ambiti.. Gli studenti vengono stimolati a riflettere in modo critico sulle informazioni che emergono da un potenziale colloquio clinico-anamnestico e da tutto il processo successivo di raccolta ed elaborazione dati finalizzata alla formulazione di un’ipotesi diagnostica e alla successiva redazione di una relazione che comprenda anche il piano di intervento previsto.

Contenuti sintetici

Attraverso questo laboratorio si cercherà di illustrare la diagnosi in età evolutiva tenendo conto degli aspetti organici e emotivo-relazionali. Infatti, attraverso un breve confronto tra i tre manuali diagnostici (DMSV/ 0-3 /ICD 10) e le loro differenze si cercherà di comprendere le diverse diagnosi in ambito delle difficoltà scolastiche. Si comprenderà quali sono le differenze e verrà fornita una breve panoramica rispetto alla scuola e cosa prevede il ministero dell’istruzione.
Successivamente si comprenderà qual è il ruolo dello psicologo e cosa significa potenziare. Attraverso l’utilizzo di alcuni casi clinici si cercherà di comprendere il tipo d’intervento da proporre a ragazzi con difficoltà scolastiche.
Infine si illustreranno principali programmi riabilitativi da utilizzare per compensare le difficoltà di studio.

Programma esteso

· Dalla teoria alla clinica
· Lo psicologo a scuola
· DSA e BES
· Abilitazione, riabilitazione… quale differenza?
· Strumenti Compensativi allo studio per DSA e BES
. Quando non c’è una diagnosi: gli aspetti emotivi e motivazionali

Prerequisiti

Buona conoscenza di psicologia dello sviluppo, dei manuali diagnostici quali DSM-V-TR e ICD-11.

Metodi didattici

Lezione frontale in lingua italiana e utilizzo di casi clinici attraverso materiale cartaceo.

  • 14 ore Didattica Erogativa; 14 ore Didattica interattiva (attività di tipo esercitativa supervisionata dal docente)
  • Non saranno previste lezioni in remoto.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Presentazione di elaborati scritti (di gruppo) su alcuni argomenti forniti dal docente. Colloquio e discussione finale con il docente.

Testi di riferimento

Verranno forniti dal docente articoli, capitoli di libri e caricati sulla pagina del corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

2: Methods and tecniques for treatment and rehabilitation

Learning objectives

Knowledge and understanding

• Understand the work of the psychologist in the school environment through educational interventions with the school.

• Understand the type of intervention that can be proposed.

• Teach the basics to intervene early on school difficulties.

Applying knowledge and understanding

• Ability to transfer complex and theoretical contents into practical knowledge.

• Ability to understand which intervention is more effective than another.

Making Judgements

The course favors the development of critical and reflective capacity in the analysis of the diagnostic and clinical rehabilitation process, paying attention to the relational dynamics of the patient with the professional and the family. Through discussions of clinical cases, simulations and exercises with role playing, students acquire tools to independently evaluate the different factors that contribute to the formulation of a diagnostic hypothesis and the subsequent drafting of a report that provides for the methods of intervention that will have to be put in place.

Communication skills

The course aims to develop the ability to collect and analyze clinical information by virtue of the formulation of a diagnostic hypothesis in the field of DSA (Specific Learning Disorders) in clinical contexts of the age of neurodevelopment. Particular attention is paid to active listening, to the management of emotions and relational dynamics, and to the ability to infer and select clinical information useful for the formulation of the diagnostic hypothesis and the drafting of an intervention plan, through exercises in small and individual groups, role-play and analysis of real or simulated clinical cases.

Learning skills

The course provides theoretical and practical tools to promote a correct capacity for diagnostic and rehabilitation clinical evaluation within the DSA, giving students the opportunity to experiment themselves in these areas. Students are encouraged to critically reflect on the information that emerges from a potential clinical-anamnestic interview and from the entire subsequent process of data collection and processing aimed at formulating a diagnostic hypothesis and the subsequent drafting of a report that also includes the planned intervention plan.

Contents

Through this lab-course we will try to illustrate the diagnosis in developmental age taking into account the organic and emotional-relational aspects. In fact, through a brief comparison between the three diagnostic manuals (DMSV / 0-3 / ICD 10) and their differences we will try to understand the different diagnoses in the field of scholastic difficulties. It will be understood what the differences are and a brief overview of the school and what the ministry of education will provide.
Later we will understand what the role of the psychologist is and what it means to empower. Through the use of some clinical cases we will try to understand the type of intervention to be offered to children with scholastic difficulties.
Finally, we will illustrate the main rehabilitative programs to be used to compensate for the difficulties of study.

Detailed program

• From theory to clinical
• The psychologist at school
• DSA and BES
• Enabling, rehabilitation ... what difference?
• Compensatory tools for the study for DSA and BES
• When there is no diagnosis: emotional disorders and tasks

Prerequisites

Good knowledge of developmental psychology, diagnostic manuals such as DSM-V-TR and ICD-11.

Teaching methods

Frontal lecture in Italian (14 hours) and use of clinical cases through paper material (14 hours).

Assessment methods

Presentation of elaborate written (group) on some topics provided by the teacher. Interview and final discussion with the teacher.

Textbooks and Reading Materials

Articles, book chapters will be provided by the teacher and uploaded to the course page.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LD
    Lorenzo Dell'Uva

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics