Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Biotecnologie Industriali [F0803Q - F0802Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Qualitative and Quantitative Analysis of Biological Systems
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Qualitative and Quantitative Analysis of Biological Systems
Course ID number
2526-1-F0803Q079
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si prefigge l’obiettivo di formare gli studenti all’analisi qualitativa e quantitativa dei sistemi biologici nella loro accezione più generica e ampia (reti di reazioni biochimiche, funzioni biologiche quali metabolismo, crescita e ciclo cellulare, dinamiche di singole cellule o di popolazioni, ecc.), valutandone i modelli in contesti deterministici e stocastici.

Conoscenza e capacità di comprensione:
Al termine del corso gli studenti saranno in grado di ricavare informazioni di tipo quantitativo e qualitativo sul comportamento dei sistemi biologici attraverso l’analisi qualitativa e le simulazioni dei modelli matematici che li descrivono. Saranno anche dati gli strumenti per la simulazione numerica in MATLAB dei sistemi biologici studiati.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione:
Al termine dell'insegnamento gli studenti saranno in grado di applicare le metodologie acquisite a sistemi biologici complessi di varia natura, non necessariamente trattati a lezione

Autonomia di giudizio:
Gli studenti saranno in grado di rielaborare ed applicare le più opportune metodologie di analisi apprese, a seconda dei contesti biologici investigati. Queste capacità critiche e di giudizio saranno affinate dall'analisi interattiva di casi studio svolti a lezione e dallo studio costi/benefici relativi alla scelta di modello adottata per lo specifico fenomeno investigato.

Abilità comunicative:
Alla fine dell'insegnamento gli studenti sapranno esprimersi in modo appropriato nella descrizione delle tematiche affrontate con proprietà di linguaggio e sicurezza di esposizione.

Capacità di apprendimento:
Alla fine dell'insegnamento gli studenti sapranno analizzare, applicare, integrare e collegare le conoscenze acquisite – e successivamente maturate con la consultazione della letteratura - con quanto appreso in insegnamenti correlati, al fine di risolvere problemi scientifici nelle Scienze Biologiche e nelle Biotecnologie.

Contenuti sintetici

Questo corso fornisce metodologie di analisi di modelli dinamici specifici dei sistemi biologici. Le metodologie includono sia l'analisi qualitativa (quali sono le proprietà emergenti di un sistema?), sia l'analisi quantitativa (come posso simulare il modello computazionale di un sistema biologico?).
Gli esempi del corso tratteranno diversi contesti biologici, tra cui le reti di di reazioni biochimiche, le principali funzioni biologiche quali metabolismo, crescita e ciclo cellulare, modelli di crescita tumorale e di diffusione di epidemie. Questi ultimi due esempi sono in linea con i temi degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile di "Salute e Benessere", andando a sottolineare come gli strumenti metodologici svolti a lezione permettono una migliore comprensione del fenomeno e, di conseguenza, una più efficace azione di controllo.
La maggior parte degli argomenti verrano trattati mediante analisi approfondita di specifici casi di studio. Uno o più dei casi di studio verranno trattati anche nel corso di Systems Biochemistry che ne approfondirà le implicazioni biologiche, biochimiche e molecolari.

Programma esteso

  • Il sistema biologico caratterizzato dalla ricchezza degli esperimenti di laboratorio. Stato di un sistema. Sistemi a tempo discreto e a tempo continuo. Sistemi stazionari. Sistemi lineari. Evoluzione libera e forzata. Regime e risposta transitoria.
  • Analisi qualitativa del comportamento di un sistema. Modi naturali. Punti di equilibrio, stabilità e multi-stabilità. Crescita esponenziale. Biforcazioni, oscillazioni e cicli limite. Comportamenti caotici. Esempi su modelli di reazioni enzimatiche, di crescita cellulare, di diffusione di epidemie.
  • Approccio stocastico: applicazioni alle reti di reazioni biochimiche e alle reti di trascrizione. Metodi di simulazione alla Gillespie
  • Caso di studio: integrazione di dati cinetici, metabolici e proteomici per l’identificazione di una rete metabolica.
  • Simulazione di modelli di sistemi biologici deterministici. Tutte le simulazioni verranno svolte in ambiente MATLAB.

Prerequisiti

Non sono richieste conoscenze specifiche di matematica differenti da quelle già acquisite nei corsi base di una Laurea triennale in Scienze Biologiche o in Biotecnologie.

Modalità didattica

Tutte le lezioni e le esercitazioni sono svolte in presenza

  • 28 ore di lezione svolte in modalità erogativa in presenza (Didattica Erogativa, DE)
  • 1CFU (7 ore di lezione) svolte in modalità interattiva (Didattica Interattiva, DI) in co-presenza con il docente di Systems Biochemistry (Prof. Marco Vanoni) per trattare insieme un caso di studio. Tale approccio didattico consentirà di presentare ed esaminare da punti di vista complementari pathways, funzioni e sistemi biologici visti con l’occhio del biologo e del modellista computazionale.
  • 10 ore di esercitazione svolte al calcolatore in modalità interattiva in presenza (Didattica Interattiva, DI)

Se necessario, valuteremo l'opportunità di registrare le lezioni

Materiale didattico

Le slides delle lezioni e delle esercitazioni e le dispense del corso saranno disponibili sulla pagina e-learning dell’insegnamento, così come i programmi in MATLAB realizzati a lezione. Articoli specialistici e di rassegna e capitoli di libro verranno consigliati a lezione e caricati sulla piattaforma e-learning del corso

I seguenti testi sono consigliati per opportuni approfondimenti:

  • U. Alon, An introduction to systems biology: design principles of biological circuits, Chapman & Hall/CRC, Taylor & Francis Group, 2019
  • E. Klipp, W. Liebermeister, C. Wierling, A. Kowald, Systems Biology – A textbook. 2nd Ed. Wiley, 2016

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame è suddiviso in 2 parti:

  • nella prima parte lo studente verrà valutato (oralmente) sull'approfondimento di un articolo scientifico precedentemente assegnatogli
  • domande orali su tutto il programma svolto a lezione

In entrambi i casi lo studente sarà valutato sulle sua proprietà di espressione e di sintesi, e sulla capacità di comprensione degli argomenti trattati

Orario di ricevimento

Gli studenti sono invitati a contattare il docente per email per accordarsi su data e giorno (eventualmente via WebEx)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The course aims to train students in the qualitative and quntitative analysis of biological systems in their most generic and broad sense (networks of biochemical reactions, basic cellular functions such as metabolism, growth and cycle, single cells or populations dynamics), according to both the deterministic and stochastic approaches.

Knowledge and understanding:
At the end of the course, students will be able to obtain quantitative and qualitative information on the behavior of biological systems through qualitative analysis and simulations of the mathematical models that describe them. The tools for the numerical simulation in MATLAB of the studied biological systems will also be given.

Ability to apply knowledge and understanding:
At the end of the course, students will be able to apply the acquired methodologies to complex biological systems of various kinds, not necessarily covered in class

Autonomy of judgment:
Students will be able to re-elaborate and apply the most appropriate analysis methodologies learned, according to the biological contexts investigated. These critical and judgment skills will be refined through the interactive analysis of case studies conducted during lessons and through the cost/benefit evaluation related to the choice of model adopted for the specific phenomenon under investigation.

Communication skills:
At the end of the course, students will be able to express themselves appropriately in the description of the topics addressed with properties of language and confidence in exposure.

Learning ability:
At the end of the course, students will be able to analyze, apply, integrate and connect the knowledge acquired - and subsequently matured with the consultation of the literature - with what they have learned in related courses, in order to solve scientific problems in Biological Sciences and Biotechnologies.

Contents

This course provides methodologies for the analysis of dynamical models of biological systems. The methodologies include the qualitative analysis (what are the emergent properties of a system?) and the quantitative analysis (how can I simulate the computational model of a biological system?).
The examples of the course will deal with different biological contexts, including networks of biochemical reactions, basic cellular functions such as metabolism, growth and cell cycle, tumor growth and epidemic spreading models. These last two examples align with the themes of the Sustainable Development Goal "Health and Well-being", highlighting how the methodological tools discussed in class enable a better understanding of the phenomenon and, consequently, a more effective control action.
Most topics will be analyzed through multidisciplinary analysis of specific case studies. One or more of the case studies will also be anlyzed in the course Systems Biochemistry with a complementary biological, biochemical and molecular perspective

Detailed program

  • Input/output relationships: a biological system is characterized by the richness of laboratory experiments. State/inputs/outputs of a system. Discrete-time and continuous-time systems. Stationary systems. Linear systems. Free and forced evolution. Regime and transient response.
  • Analysis of the qualitative behavior of a system. Equilibrium points, stability and multi-stability. Exponential growth. Bifurcations, oscillations and limit cycles. Chaotic behaviors. Examples on models of enzymatic reactions, cell growth, spread of epidemics.
  • The stochastic approach: application to biochemical networks and transcription networks. The Gillespie simulation algorithm
  • Case study: integration of kinetic, metabolic and proteomic data for the identification of a metabolic network.
  • Simulation of deterministic models of biological systems. All simulations will be carried out in MATLAB environment.

Prerequisites

No specific knowledge of mathematics other than those already acquired in the basic courses of a three-year degree in Biological Sciences or Biotechnology is required.

Teaching form

All didactic activities are conveyed by means of face-to-face lectures

  • 28 hours of delivered didactics (Didattica Erogativa, DE)
  • 1CFU (7 hours) of interactive teaching (Didattica Interattiva, DI), in collaboration with the teacher of Systems Biochemistry (Prof. Marco Vanoni) to jointly address a case study. This didactic approach will allow for presentation and examination from complementary points of view pathways, functions and biological systems seen through the eye of biologist and computational modeller.
  • 10 hours of in-person tutorial activities aimed at guiding and assisting students throughout hands-on applications by interactive teaching (Didattica Interattiva, DI)

If necessary, we will evaluate the possibility of recording the lessons

Textbook and teaching resource

The slides and MATLAB codes developed at lessons will be available on the e-learning page of the course. Further review articles and book chapters will be recommended in class and uploaded to the e-learning platform of the course

The following texts are recommended for appropriate further information:

  • U. Alon, An introduction to systems biology: design principles of biological circuits, Chapman & Hall/CRC, Taylor & Francis Group, 2019
  • E. Klipp, W. Liebermeister, C. Wierling, A. Kowald, Systems Biology – A textbook. 2nd Ed. Wiley, 2016

Semester

Second semester

Assessment method

The exam is divided into two parts:

  • In the first part, the student will be evaluated (orally) on the in-depth analysis of a scientific article previously assigned to them
  • Oral questions on the entire syllabus covered in class.

In both cases, the student will be assessed on their ability to express and summarize, as well as their understanding of the topics covered.

Office hours

Students are invited to contact the teacher by email to agree upon a date (also on WebEx)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
ING-INF/04
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
45
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PP
    Pasquale Palumbo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics