Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Biologia [F0602Q - F0601Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Cytogenetics and Cytogenomics in Human Genetic Disorders
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cytogenetics and Cytogenomics in Human Genetic Disorders
Course ID number
2526-1-F0602Q126
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L'insegnamento ha lo scopo di fornire allo studente le conoscenze specifiche e le competenze nel campo delle patologie umane causate dall'architettura del genoma.

  1. Conoscenza e capacità di comprensione: conoscere le principali tecniche per lo studio dei cromosomi umani, conoscere i meccanismi alla base della formazione delle principali anomalie cromosomiche, comprendere i principi di correlazione genotipo-fenotipo e le problematiche da affrontare nel counseling genetico. Apprendere concetti chiave relativi all’evoluzione del genoma.
  2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione: essere in grado di riconoscere le principali anomalie cromosomiche, discuterne le implicazioni fenotipiche e costruire ipotesi sui possibili meccanismi patogenetici.
  3. Autonomia di giudizio
    Discutere su casi clinici con cariotipi patologici; leggere e discutere in modo critico lavori originali.
  4. Abilità comunicative
    saper utilizzare in modo specifico il linguaggio della disciplina per discutere in modo critico gli argomenti trattati
  5. Capacità di apprendimento
    avere le competenze necessarie per affrontare in autonomia ulteriori studi specialistici in genetica medica.

Contenuti sintetici

Fornire conoscenze sull'architettura del genoma e la sua evoluzione, l'organizzazione della cromatina, e la sua dinamica nello svolgimento delle sue funzioni
La struttura cromosomica, le funzioni, e i cambiamenti durante il ciclo cellulare e sotto l'influenza di fattori e stress ambientali.

Programma esteso

Parte 1: introduzione alle tecniche di citogenetica. 1. l'architettura della cromatina; comportamento dei cromosomi in mitosi e meiosi. 2. lo studio del cariotipo: dalla raccolta del campione al bandeggio; definizione del cariotipo umano normale e nomenclatura ISCN. 3. Principali tecniche standard di colorazione differenziale dei cromosomi. 4. Tecniche di citogenetica molecolare: FISH, CGH, arrayCGH, SNP array, Chromosome conformation capture techniques. Parte 2: patologie cromosomiche 1. anomalie di numero: meccanismi di formazione e fenotipi associati (triploidie, tetraploidie, mixoploidie). 2. aneuploidie cromosomiche: meccanismi di formazione e fenotipi associati. 3.siti fragili e malattie da instabilità cromosomica. 4. .UPD e imprinting genomico. 5. Le anomalie di struttura: meccanismi di formazione e fenotipi associati. 6. Genomic Disorders: NAHR: Non-Allelic Homologous Recombination. Parte 3: applicazioni dello studio del cariotipo nella diagnostica medica e nella ricerca. 1. le indicazioni allo studio del cariotipo. 2. anomalie cromosomiche nel feto, negli aborti spontanei, nella sterilità e nell'infertilità. 3. la citogenetica nei tumori. 4. Struttura della cromatina 3D. Metodi di analisi della cromatina 3D. Metodo Hi-C. Domini topologicamente associati (TAD); Struttura gerarchica della cromatina. Parte 4: evoluzione del genoma. 1. Meccanismi di base e genomica comparativa. 2. Indici di conservazione e loro utilizzo. 3. Elementi trasponibili nel genoma umano: origine, rilevanza biomedica, domesticazione e contributo alla plasticità genomica. 4. Restrittori degli elementi trasponibili: meccanismi ed evoluzione.

Prerequisiti

Genetica, Biologia Molecolare

Modalità didattica

18 lezioni da 2 ore in modalità erogativa in presenza (DE): esposizione di concetti basilari.
3 lezioni da 2 ore svolte in modalità interattiva in presenza (DI): coinvolgimento degli studenti e discussione su casi clinici

Materiale didattico

Articoli scientifici e review comunicati dal docente durante le lezioni. Verranno rese disponibili su piattaforma elearning di ateneo le slides delle lezioni

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non sono previste prove in itinere.
Esame Orale: Colloquio su argomenti svolti a lezione

Orario di ricevimento

Su appuntamento scrivendo a: angela.bentivegna@unimib.it; manuela.sironi@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to provide students with specific knowledge and skills in the field of human pathologies caused by genome architecture.
1.Knowledge and understanding: the student will be able to know the mechanisms underlying the formation of the main chromosomal anomalies, to understand the principles of genotype-phenotype correlation and the problems to be faced in genetic counseling. The student will also be introduced to basic concepts of genome evolution. 2. Applying knowledge and understanding: The student will be able to recognize the main chromosomal anomalies, discuss their phenotypic implications and make hypotheses on possible pathogenetic mechanisms. 3. Making judgements: The student will be able to Discuss clinical cases with pathological karyotypes; read and discuss original works critically. 4. Communication skills: the student will be able to know how to use the language of the discipline to discuss critically the topics covered. 5. Learning skills: the student will have the necessary skills to deal independently with further specialized studies in medical genetics.

Contents

To provide knowledge of the genome architecture and evolution, as well as chromatin organization and its dynamics; the chromosome structure, functions, changes during the cell cycle and under the influence of environmental factors. To provide understand of the significance of changes in chromosomal structure for the development and diseases of the individual.

Detailed program

Part 1: introduction to cytogenetic techniques. 1. the architecture of chromatin; behavior of chromosomes in mitosis and meiosis. 2. the study of the karyotype: from the collection of the sample to the banding; definition of the normal human karyotype and ISCN nomenclature. 3. Main standard techniques of chromosome differential staining. 4. Molecular cytogenetic techniques: FISH, CGH, arrayCGH, SNP array, Chromosome conformation capture techniques. Part 2: chromosomal pathologies 1. number abnormalities: formation mechanisms and associated phenotypes (triploidies, tetraploids, mixoploidies). 2. chromosomal aneuploidies: formation mechanisms and associated phenotypes. 3. fragile sites and chromosomal instability diseases. 4. .UPD and genomic imprinting. 5. Structure anomalies: formation mechanisms and associated phenotypes. 6. Genomic Disorders: NAHR: Non-Allelic Homologous Recombination. Part 3: applications of the karyotype study in medical diagnostics and research. 1. the indications to study the karyotype. 2. chromosomal abnormalities in the fetus, spontaneous abortions, infertility and infertility. 3. cytogenetics in tumors. 4. 3D chromatin structure. Methods of analysis of 3D chromatin. Hi-C method. Topologically associating domains (TAD); Hierarchical structure of chromatin. Part 4: Genome evolution. 1. Basic mechanisms and comparative genomics. 2. Conservation indices and their application. 3. Transposable elements in the human genome: origin, biomedical relevance, domestication and contribution to genomic plasticity. 4. Restrictors of transposable elements: mechanisms and evolution.

Prerequisites

Genetics, Molecular Biology

Teaching form

18 lessons of 2 hours in the erogative mode in presence: exposition of basic concepts.

3 lessons of 2 hours conducted in interactive mode in presence: student involvement and discussion of clinical cases

Textbook and teaching resource

Scientific articles and reviews provided by the teacher during lessons. The slides of classoroom lessons will be available on the elearning Platform.

Semester

Second semester

Assessment method

There are no in itinere tests.
Oral exam: Interview on the topics of the lesson

Office hours

On appointment; mail to: angela.bentivegna@unimib.it; manuela.sironi@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
BIO/18
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Angela Bentivegna
    Angela Bentivegna
  • MS
    Manuela Sironi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics