Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Antropologia Culturale e Sociale [F0102R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Area Studies: Japan
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Area Studies: Japan
Course ID number
2526-1-F0102R016
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Culture e società del Giappone

Argomenti e articolazione del corso

Attraverso un itinerario nella letteratura odeporica europea degli ultimi secoli e della letteratura etnografica del Novecento fino grossomodo ai giorni attuali, e con una sosta presso il classico di Ruth Benedict Il crisantemo e la spada, il corso esamina la costruzione della categoria di Giappone (e di Asia orientale) all’interno del sapere e dell’immaginario occidentale. Affronterà dibattiti passati e correnti su esotimo, orientalismo e auto-orientalismo.

Parallelamente mostrerà la complessità delle origini autoctone e alloctone della modernità e post-modernità nipponiche. Indagherà le matrici filosofico-religiose della trama sociale comuni ad altre regioni dell’Asia orientale, i termini della koiné confuciana nonché posto e ruolo del Giappone in rapporto alla storia coloniale e post-coloniale, a flussi ed egemonie inter-asiatici nel rapporto intrattenuto con l’alterità asiatico-continentale cinese e coreana.

Enfasi e dettaglio analitico riceverà la capitale Edo-Tokyo nella costituzione storica, nella topografia e nelle pratiche quotidiane degli abitanti come risulta da monografie dedicate, con approfondimenti metodologici sulla ricerca in ambito urbano.

Obiettivi

Lo studente che abbia seguito con costanza e partecipazione le lezioni, può ragionevolmente attingere a risultati di:

1. Conoscenza e capacità di comprensione
· ACQUISIRE conoscenze solide e sistematiche relative all’Asia orientale, con minuzioso riguardo alle peculiarità del Giappone e alla reciprocità/circolarità dei processi di percezione, comprensione e stereotipizzazione con i paesi occidentali.
· INDIVIDUARE le specificità storiche, teoriche e metodologiche che caratterizzano le indagini etno-antropologiche sul Giappone, da un lato di ricercatori occidentali (e la loro perdurante marginalità nel main stream disciplinare), dall’altro di ricercatori giapponesi a partire dal padre degli studi folclorici sull’arcipelago Kunio Yanagita.
· COMPRENDERE le specificità dell’area culturale confuciana e dell’area linguistica ideografica e i loro rilevanti oggetti di ricerca, che si tratti di politiche identitarie, religiose, territoriali, razziali o commerciali indagate anche nei risvolti gerarchici e discriminatori meno palesi.

2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione
· ARTICOLARE il dialogo fra letteratura scientifica e ricerca con una classica impostazione storico-tematica con specifici riferimenti alle vicende del Giappone nei rapporti in particolare con l’Europa e con la Cina.
· INDIVIDUARE i malintesi, i reciproci posizionamenti e gli inghippi nel dialogo/confronto Estremo Oriente-Occidente.

3. Autonomia di giudizio
· COMPRENDERE la complessità dei processi culturali, individuando e valutando stereotipi e pregiudizi.
· ASSUMERE un atteggiamento riflessivo che ponderi la relatività dei punti di vista nel dialogo/confronto Estremo Oriente-Occidente.

4. Abilità comunicative
· ESPRIMERE con chiarezza idee, conoscenze e argomenti.
· FORMULARE giudizi fondati, integrando informazioni provenienti da fonti diverse e attendibili.

5. Capacità di apprendere
· SVILUPPARE e affinare i propri metodi di apprendimento, individuando e costruendo in modo indipendente oggetti e temi di studio.

Metodologie utilizzate

Il corso si svolgerà in parte in aula (indicativamente 13 lezioni) e in parte da remoto (indicativamente 6 lezioni), sempre alternando insegnamento ex cathedra del docente e di eventuali ricercatori esterni con dibattiti e confrontii su film, documentari non solo etnografici, mappe, oggetti, nonché saggi di varia letteratura.
Le lezioni saranno in italiano.

Materiali didattici (online, offline)

Il docente pubblicherà tra gli Avvisi su elearning.unimib idicazioni per letture supplementari, per la visione di film e documentari, informazioni riguardo visite e manifestazioni.

Programma e bibliografia

Esame orale su due volumi:

  1. Corradini Piero 2003. Il Giappone e la sua storia. Roma: Bulzoni.
    e uno a scelta tra:
    2a. Dale Peter 1986. The Myth of Japanese Uniqueness. Beckenham: Croom Helm.
    2b. Monceri Flavia 2002. Altre globalizzazioni. Universalismo liberal e valori asiatici. Soveria Mannelli: Rubbettino.
    2c. Urru Luigi 2007. Il fantasma tra i ciliegi. Topografie di primavera a Tokyo. Napoli: Liguori.

Nota Bene: sarà ammesso all'esame orale solo lo studente che al più tardi dieci giorni prima dell'appello avrà inviato al docente (luigi.urru@unimib.it), in formato .pdf e .doc, un saggio scientifico su un volume a scelta tra:

  • Bestor Theodore 1989. Neighborhood Tokyo. Stanford: Stanford U.P.
  • Blacker Carmen 1975. The Catalpa Bow. A Study of Shamanistic Practices in Japan. Londra: Allen & Unwin.
  • Cox Rupert 2003. The Zen Arts. An Anthropological Study of the Culture of Aesthetic Form in Japan. Oxon: Routledge Curzon.
  • Dalby Liza 1983. Geisha. Berkeley: California U.P.
  • Dore Ronald 1978. Shinohata. A Portrait of a Japanese Village. Londra: Allen Lane.
  • Fowler Edward 1996. San'ya Blues. Laboring Life in Contemporary Tokyo. Ithaca: Cornell U.P.
  • Hendry Joy 1999. An Anthropologist in Japan. Glimpes of Life in the Field. Londra: Routledge.
  • Ivy Marilyn 1995. Discourses of the Vanishing. Modernity, Phantasm, Japan. Chicago: University of Chicago P.
  • Iwabuchi Koichi 2002. Recentering Globalization. Popular Culture and Japanese Transnationalism. Durham: Duke U.P.
  • Kelsky Karen 2001. Women on the Verge. Japanese Women, Western Dreams. Durham: Duke U.P.
  • Kirby Peter 2011. Troubled Natures. Waste, Environment, Japan. Honolulu: University of Hawai‛i P.
  • Knight John 2003. Waiting for Wolves in Japan. An Anthropological Study of People-Wildlife Relations. Oxford: Oxford U.P.
  • Kondo Dorinnne 1990. Crafting Selves. Power, Gender, and Discourses of Identity in a Japanese Workplace. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Lock Margaret 1980. East Asian Medicine in Urban Japan. Varieties of Medical Experience. Berkeley: California U.P.
  • McVeigh Brian 1998. The Nature of the Japanese State. Rationality and Rituality. Londra: Routledge.
  • Moeran Brian 1984. Lost Innocence. Folk Craft Potters of Onta, Japan. Berkeley: California U.P.
  • Nelson John 1996. A Year in the Life of a Shinto Shrine. Seattle: University of Washington P.
  • Robertson Jennifer 1998. Takarazuka. Sexual Politics and Popular Culture in Modern Japan. Berkeley: California U.P.
  • Rohlen Thomas 1974. For Harmony and Strength. Japanese White-Collar Organization in Anthropological Perspective. Berkeley e Los Angeles: California U.P.
  • Sand Jordan 2013. Tokyo Vernacular. Common Space, Local Histories, Found Objects. Berkeley: California U.P.

Nel saggio lo studente affronterà criticamente almeno questi punti:
• sintesi ragionata del volume;
• tesi sostenuta dall’autore, con elementi di forza e di debolezza;
• contestualizzazione storico-culturale;
• raffronto con scritti scientifici di argomento analogo;
• ricezione (sostenuta da riferimenti ad opportune recensioni), dibattiti scatenati dalla pubblicazione e vicende successive.

Il docente raccomanda la consultazione presso la Biblioteca Centrale, edificio U6 Agorà, II piano almeno di:
Robertson Jennifer (a cura di) 2006. A Companion to the Anthropology of Japan. Malden: Blackwell.
Il saggio avrà lunghezza di 15 mila battute e sarà provvisto di note a piè pagina e bibliografia, entrambe escluse dal conteggio. Lo studente correderà il saggio di fotografie della copertina e del colophon del volume e vi anteporrà la dichiarazione firmata di proprio pugno: «Il saggio che invio è frutto esclusivo del mio lavoro e non di plagio di opere altrui né dell’ausilio dell’intelligenza artificiale. Ogni riferimento è correttamente attribuito con virgolette e nota bibliografica». Il docente sottoporrà ciascun saggio al vaglio del software messo a disposizione dall’Ateneo e segnalerà al Consiglio di Corso di laurea nonché al Consiglio di Dipartimento lo studente che avrà plagiato il lavoro altrui con conseguenze accademiche, civili e penali.

Il docente non terrà conto di saggi che non soddisfino le condizioni poste in queste istruzioni, compresa la tassativa data di consegna, e non ammetterà all’orale gli studenti nei cui saggi ravvisi plagio o ausilio di intelligenza artificiale. Ugualmente non ammetterà all'orale gli studenti i cui saggi avrà considerato insufficienti. Condizione immediata di insufficienza sarà la mancanza di opportune citazioni virgolettate o di note a piè pagina o di adeguata bibliografia.

I volumi che gli studenti non trovassero nuovi in commercio sono disponibili sul mercato dell’usato e nelle biblioteche.

Gli studenti trarranno giovamento da pregresse conoscenze di lingua giapponese. Oltre a quanto già presente in Bibliografia, gli studenti Erasmus potranno chiedere l’interezza del programma di esame in inglese..

Modalità d'esame

Tipologia di prova
Colloquio sui testi d'esame indicati in Bibliografia, previa consegna di saggio scritto.
A un ristretto numero di studenti frequentanti, la cui scelta sarà eventualmente affidata alla sorte, sarà concessa l'opportunità in itinere di offrire alla classe una Presentazione su un volume assegnato dal docente secondo calendario da definirsi a inizio corso.

Criteri di valutazione
La scelta del colloquio orale per l’esame risulta coerente con gli obiettivi dell'insegnamento poiché consente al docente, in una situazione di dialogo, di accertare la conoscenza che lo studente ha acquisito dei testi nonché la sue capacità argomentative e critiche.
Parimenti la richiesta di un saggio preliminare al colloquio induce lo studente a confrontarsi con il linguaggio scientifico accademico scritto, con le convenzioni redazionali, con i modi della citazione, con il discrimine tra citazione e plagio così acquisendo capacità e sensibilità che metterà a maggior frutto nella stesura della tesi di laurea.

A colloquio il docente porrà allo studente almeno una domanda su ciascuno dei testi studiati.
Criteri di valutazione saranno la completezza della preparazione, la chiarezza espositiva, l’acquisizione del linguaggio disciplinare, la capacità di collegare i temi trattati e l’approccio critico. A seconda del loro minore o maggiore soddisfacimento, lo studente riceverà una valutazione, in trentesimi, sulla base della scala:

  1. Non sufficiente (0-17)
  2. Sufficiente (18-21)
  3. Discreto (22-23)
  4. Buono (24-26)
  5. Molto buono (27-28)
  6. Quasi ottimo e ottimo (29-30)
  7. Eccellente (30 Lode).

Orario di ricevimento

In studio (4126, IV piano, edificio U6 Agorà):
martedì 30 settembre 2025, h. 14,30-15,30;
mercoledì 15 ottobre 2025, h. 14,30-15,30;
venerdì 28 novembre 2025, h. 11,30-12,30.
Oppure previo appuntamento.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Course title

Cultures and Societies of Japan

Topics and course structure

Through a journey through European travel literature of the last few centuries and ethnographic literature of the 20th century up to the present day, with a stop at Ruth Benedict's classic The Chrysanthemum and the Sword, the course examines the construction of the category of Japan (and East Asia) within Western knowledge and imagination. It will address past and current debates on exoticism, Orientalism and self-Orientalism.

At the same time, it will show the complexity of the indigenous and non-indigenous origins of Japanese modernity and post-modernity. It will investigate the philosophical and religious foundations of the social fabric common to other regions of East Asia, the terms of the Confucian koiné, and Japan's place and role in relation to colonial and post-colonial history, inter-Asian flows and hegemonies in its relationship with the Chinese and Korean Asian-continental otherness.

Emphasis and analytical detail will be given to the capital Edo-Tokyo in its historical constitution, topography and the daily practices of its inhabitants, as revealed in dedicated monographs, with methodological insights into urban research.

Objectives

Students who have attended classes regularly and participated actively can reasonably expect to achieve the following results:

1. Knowledge and understanding
· ACQUIRING solid and systematic knowledge of East Asia, with particular attention to the peculiarities of Japan and the reciprocity/circularity of the processes of perception, understanding and stereotyping with Western countries.
· IDENTIFYING the historical, theoretical and methodological specificities that characterise ethno-anthropological studies on Japan, on the one hand by Western researchers (and their continuing marginality in the disciplinary mainstream), and on the other by Japanese researchers starting with the father of folklore studies on the archipelago, Kunio Yanagita.
· UNDERSTANDING the particularities of the Confucian cultural area and the ideographic linguistic area and their relevant research topics, whether identity, religious, territorial, racial or commercial policies, also investigated in their less obvious hierarchical and discriminatory aspects.

2. Ability to apply knowledge and understanding
· ARTICULATING the dialogue between scientific literature and research with a classic historical-thematic approach with specific references to events in Japan, particularly in relation to Europe and China.
· DETECT misunderstandings, mutual positioning as well as obstacles found in the relation and confrontation between Far East and Western countries.

3. Independence of judgement
· UNDERSTANDING the complexity of cultural processes, welcoming and valuing different points of view while overcoming stereotypes and prejudices.
· TAKING a reflective and responsible attitude which enables to weigh the reliability of different sources and perspectives.

4. Communication skills
· EXPRESSING ideas, knowledge and arguments clearly.
· FORMULATING well-founded judgements, integrating information from different and reliable sources.

5. Learning skills
· DEVELOPING and refine one's own learning methods, independently identifying and constructing objects and topics of study.

Methodologies

Lectures will be held partly in the classroom ( (roughly 13 classes) and partly remotely (roughly 6 classes).
Lectures by the teacher and external researchers will alternate with discussions and debates on films and documentaries, not only ethnographic, on maps, objects, as well on essays and diverse materials brought to the classroom.
Lessons will be held in Italian.

Online and offline teaching materials

The lecturer will publish information on elearning.unimib regarding supplementary reading, films and documentaries to watch, and information about visits and events.

Programme and references

Oral exam on two volumes:

  1. Corradini Piero 2003. Il Giappone e la sua storia. Roma: Bulzoni.
    and one to be chosen from:
    2a. Dale Peter 1986. The Myth of Japanese Uniqueness. Beckenham: Croom Helm.
    2b. Monceri Flavia 2002. Altre globalizzazioni. Universalismo liberal e valori asiatici. Soveria Mannelli: Rubbettino.
    2c. Urru Luigi 2007. Il fantasma tra i ciliegi. Topografie di primavera a Tokyo. Napoli: Liguori..

Please note: only students who have sent the lecturer (luigi.urru@unimib.it) a scientific essay in .pdf or .doc format on a book of their choice from the following list at least ten days before the exam date will be admitted to the oral exam:

  • Bestor Theodore 1989. Neighborhood Tokyo. Stanford: Stanford U.P.
  • Blacker Carmen 1975. The Catalpa Bow. A Study of Shamanistic Practices in Japan. Londra: Allen & Unwin.
  • Cox Rupert 2003. The Zen Arts. An Anthropological Study of the Culture of Aesthetic Form in Japan. Oxon: Routledge Curzon.
  • Dalby Liza 1983. Geisha. Berkeley: California U.P.
  • Dore Ronald 1978. Shinohata. A Portrait of a Japanese Village. Londra: Allen Lane.
  • Fowler Edward 1996. San'ya Blues. Laboring Life in Contemporary Tokyo. Ithaca: Cornell U.P.
  • Hendry Joy 1999. An Anthropologist in Japan. Glimpes of Life in the Field. Londra: Routledge.
  • Ivy Marilyn 1995. Discourses of the Vanishing. Modernity, Phantasm, Japan. Chicago: University of Chicago P.
  • Iwabuchi Koichi 2002. Recentering Globalization. Popular Culture and Japanese Transnationalism. Durham: Duke U.P.
  • Kelsky Karen 2001. Women on the Verge. Japanese Women, Western Dreams. Durham: Duke U.P.
  • Kirby Peter 2011. Troubled Natures. Waste, Environment, Japan. Honolulu: University of Hawai‛i P.
  • Knight John 2003. Waiting for Wolves in Japan. An Anthropological Study of People-Wildlife Relations. Oxford: Oxford U.P.
  • Kondo Dorinnne 1990. Crafting Selves. Power, Gender, and Discourses of Identity in a Japanese Workplace. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Lock Margaret 1980. East Asian Medicine in Urban Japan. Varieties of Medical Experience. Berkeley: California U.P.
  • McVeigh Brian 1998. The Nature of the Japanese State. Rationality and Rituality. Londra: Routledge.
  • Moeran Brian 1984. Lost Innocence. Folk Craft Potters of Onta, Japan. Berkeley: California U.P.
  • Nelson John 1996. A Year in the Life of a Shinto Shrine. Seattle: University of Washington P.
  • Robertson Jennifer 1998. Takarazuka. Sexual Politics and Popular Culture in Modern Japan. Berkeley: California U.P.
  • Rohlen Thomas 1974. For Harmony and Strength. Japanese White-Collar Organization in Anthropological Perspective. Berkeley e Los Angeles: California U.P.
  • Sand Jordan 2013. Tokyo Vernacular. Common Space, Local Histories, Found Objects. Berkeley: California U.P.

In the essay, students will critically address at least the following points:
• a reasoned summary of the book;
• the author's thesis, with its strengths and weaknesses;
• historical and cultural context;
• comparison with scientific writings on similar topics;
• reception (supported by references to relevant reviews), debates sparked by the publication and subsequent events.

The lecturer recommends consulting at least the following works at the Central Library, building U6 Agorà, 2nd floor:
Robertson Jennifer (ed.) 2006. A Companion to the Anthropology of Japan. Malden: Blackwell.
The essay should be 15,000 characters long and include footnotes and a bibliography, both of which are excluded from the word count. Students should accompany their essays with photographs of the cover and colophon of the volume and preface them with a signed statement: 'The essay I am submitting is the exclusive result of my own work and is not plagiarised from the work of others or the use of artificial intelligence. All references are correctly attributed with quotation marks and bibliographical notes'. The lecturer will submit each essay to the software provided by the University and will report any student found to have plagiarised the work of others to the Degree Course Board and the Department Board, with academic, civil and criminal consequences.

*The lecturer will not consider essays that do not meet the conditions set out in these instructions, including the strict deadline for submission, and will not admit to the oral exam students whose essays show signs of plagiarism or the use of artificial intelligence. Similarly, students whose essays are considered insufficient will not be admitted to the oral exam. Immediate grounds for failure will be the lack of appropriate quotations in quotation marks or footnotes or an adequate bibliography.

Books that students cannot find new in bookshops are available on the second-hand market and in libraries.

Students will benefit from previous knowledge of the Japanese language. In addition to what is already included in the Bibliography, Erasmus students may request the entire exam programme in English.

Assessment methods

Type of assessment
Interview on the exam texts indicated in the Bibliography, subject to the submission of a written essay.
A limited number of students, chosen at random, will be given the opportunity during the course to give a presentation to the class on a book assigned by the lecturer according to a schedule to be defined at the beginning of the course.

Assessment criteria
The choice of an oral interview for the exam is consistent with the objectives of the course, as it allows the teacher, in a dialogue situation, to assess the knowledge that the student has acquired of the texts as well as their argumentative and critical skills.
Similarly, the requirement to submit a preliminary essay before the interview encourages students to engage with written academic language, editorial conventions, citation methods and the distinction between citation and plagiarism, thus acquiring skills and sensitivity that will be of great benefit when writing their degree thesis.

During the interview, the lecturer will ask the student at least one question on each of the texts studied.
The assessment criteria will be the completeness of the preparation, the clarity of the presentation, the acquisition of the disciplinary language, the ability to link the topics covered and the critical approach. Depending on the degree of satisfaction, the student will receive a mark out of 30, based on the following scale:

  1. Not sufficient (0-17)
  2. Sufficient (18-21)
  3. Fair (22-23)
  4. Good (24-26)
  5. Very good (27-28)
  6. Almost excellent and excellent (29-30)
  7. Excellent (30 with honours).

Office hours

Tuesday 30th September 2025, 2.30-3.30 pm
Wednesday 15th October 2025, 2.30-3,30 pm
Friday 28th November 2025, 11,30 am-12,30 pm
Or by appointment.
Office 4126, 4th floor, Building U6 Agorà.

Programme validity

Programmes are valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LU
    Luigi Urru

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics